ממשחקי מחשב לעולם הביג דאטה
חברת SQream פיתחה תוכנה שמנתחת נתונים בסדרי גודל עצומים בעזרת שימוש במעבדים גרפיים שנועדו במקור לעיבוד נתונים מהיר במשחקי מחשב. התוצאה - ביצועי ניתוח נתונים מהירים פי כמה. סיפור הצלחה ישראלי
הרגע הזה שאתם עולים על רעיון, שאתם יודעים שיש בו פריצת דרך, הוא ללא ספק רגע שיא בקריירה של יזם. אחר כך מגיעים השלבים שבהם אתם צריכים לשכנע גם אחרים סביבכם, שפריצת הדרך הזו היא אכן הדבר הבא. הדבר עלול להיות מסובך בעיקר מול משקיעים. היזמים של SQream מכירים את כל אלה מצוין.
חברת SQream מייצרת ומנתחת בסיסי נתונים במערכת תוכנה שמבוססת בכלל על מעבדים גרפיים. המערכת של החברה אוספת כמויות גדולות מאד של נתונים ומנתחת אותם במהירות גבוהה במיוחד, מה שמאפשר לחברות לנתח במהירות מידע שצבור בבסיסי הנתונים שלהם ולדעת להגיב במהירות להזדמנויות וסיכונים בשטח.
מוצר מעולם הגיימינג לעולם ה-Big Data
"אנחנו עובדים עם כרטיסים גרפיים, שיוצרו עבור עולם הגיימינג ולכן יש להם אפשרות עיבודי נתונים מהירים וחזקים. כן, אנחנו משתמשים בכרטיסים גרפיים של גיימינג כדי לנתח ביג דאטה", אומר עמי גל מנכ"ל החברה ומייסד שותף בחברה.
"כשהקמנו את החברה חשבנו שיהיה טוב אם נצליח לנתח מידע בעזרת היכולות המקבילות שמאפשר כרטיס גרפי. היתרון של כרטיס גרפי הוא הכמות הגדולה של ליבות חישוב. הכרטיסים האלה מגבירים את יכולת העיבוד של הנתונים הנצברים ביחידת זמן קטנה יותר", מסביר גל.
בסוף 2010, בתחרות סטארטאפים, פגש גל את רזי שושני, מייסד משותף והיום מנהל הפיתוח בחברה, שהגיע עם רעיון לייצר שרות אלגוטריידינג לפי דרישה על גבי כרטיסים גרפיים. גל חשב שהטכנולוגיה שהציע מעניינת ויחד החליטו להקים את SQream. גל גייס בעבר את שושני לחברת מנוב, בה עבדו שניהם. "הוא הגיוס הכי טוב שעשיתי", הוא אומר.
"חשבנו, רזי ואני, על אפשרות להריץ נתונים על כרטיסים גרפיים. גייסנו כסף כדי לפתח אפשרות להריץ את התוכנה על מאגר נתונים, כתוכנה שאליה מזינים את הנתונים. לחברות כמו אורקל, יבמ ומייקרוסופט יש תוכנות כאלה אבל הם משתמשים לשם כך במעבדים רבים מאד או גדולים מאד". אחר כך צרפו אליהם השניים את דיוויד לייכנר, מנהל השיווק והמכירות, שעבד בעבר במג'יק מערכות.
איך לא חשבו על זה קודם?
עד נקודה מסוימת, מזעור כזה של העבודה, בהספקים כל כך גדולים, נחשב כמעט בלתי אפשרי. "אנחנו היינו הראשונים שהצגנו את זה ולשוק היה קשה לקבל את זה", אומר גל. "היו לנו משקיעים טובים בתחילת הדרך, שהאמינו בנו ועם השנים גם הוכחנו שזה אפשרי. בהתחלה המשקיעים היו ממש סקפטיים ואחד המשקיעים הפוטנציאליים הביא לנו אפילו פרופסור למתמטיקה, שבנה תיאוריה שלמה שהסבירה למה הרעיון שלנו בלתי אפשרי. קיבלנו מהדחיה הזו רק מוטיבציה".
"יש לי הרגשה", אומר גל, "שהרבה חברות שהופכות את השוק בו הן פעילות עם הרעיונות שלהם, נשענות על הימורים של משקיעים רבי אמונה. בשלבים הראשונים המשקיעים צריכים להאמין ביכולת לקדם מהפכה. אחר כך, בשלב היישומי, זה מאושש או נדחה. יש בכך סיכון".
"ידענו משלב מוקדם שיש לנו רעיון משנה עולם אבל זה היה מאד אינטואיטיבי. כשהצטרפו אלינו לקוחות שקיבלו תוצאות יוצאות דופן ידענו שיש לנו כבר הוכחות. היום אנחנו יודעים, לפי קצב הגיוס של עובדים טובים, שיש לנו הצלחה ביד", אומר גל.
בחברה כ-60 עובדים, בתל אביב ובניו יורק. הפיתוח נמצא בארץ ובניו יורק נמצא החלק של המכירות והשיווק. למחלקת הפיתוח בתל אביב מחפשת החברה כל הזמן מתכנתים של היי פרפורמנס, דאטה בייס ואנשי ביג דאטה. "רוב המתכנתים בשוק לא התמודדו עם רמות הדאטה בייס שמתמודדים איתם אצלנו".
לקוחות מרוצים מענפים רבים
לקוחות החברה מגיעים מענפי השירותים הפיננסיים, טלקום, אדטק וקמעונאות. אחד הלקוחות המשמעותיים היא חברת עליבאבא הסינית, שהשקיעו בה בסבב שני שהסתכם ב-26.4 מיליון דולר והם גם עומדים למכור את המוצר של SQream בשירותי הענן שלהם, שירותי הענן הצומחים ביותר בעולם. "הם עשו חריש עמוק במוצר ומחודש אוקטובר השנה הם ימכרו אותו ללקוחות שלהם. זה פותח לנו שוק עצום באסיה. נבחרנו על ידם לשירות היחיד שמבוסס על כרטיסים גרפיים שימכר אצלם" אומר גל, שמונה בנוסף בין לקוחות החברה חברות מארה"ב, אירופה, אסיה חברת הטלקום הגדולה בתאילנד AIS,חברת ACL, שהיא חברת קומוניקציה בהודו וחברות נוספות.
לקוחות החברה משתמשים בתוכנה בשרות ענן ועושים בעצמם את ניתוח הנתונים. חלק מהם עובדים עם התוכנה ישירות על הדאטה סנטר שלהם.
"יש לנו ניסיון של הורדה משעות לדקות ולפעמים מימים לדקות של שאילתות ואפשרות לעשות גם אנליטיקות של כמויות מידע שהן פי 5 לפעמים ממה שעשו לפני התוכנה שלנו באותה יחידת זמן. הלקוחות לפעמים בהלם מהמהירות בה נעשים דברים", אומר גל. "אם אנחנו לא משיגים את אפקט ה'וואוו' זה מאכזב אותנו. היה מכון מחקר סרטן באמצעות חקר הגנום. עבדו שם חודשיים על אנליזות של 15 רצפים. עם המערכת שלנו אפשרנו להם לעשות בשעתיים חקר על מאות רצפים. זו באמת הרגשה נהדרת וזה מרגיש שאנחנו מחליפים מנוע מכונית במנוע של מטוס סילון", אומר גל.
"המטרה שלנו זה להיות החברה שמובילה את קטגורית הביצוע של בסיסי נתונים על כרטיסים גרפיים. זה שוק של עשרות מילארדי דולרים. הוא גדל מאד ואנחנו רוצים להיות החברה הישראלית שמנצחת את חברות הענק בתחום הזה", מסכם גל.
החברה נעזרה רבות במכון היצוא ולקוחות גדולים שלה הגיעו מתערוכות שמכון היצוא הכירו לה. סביב MWC בברצלונה שבביתן הישראלי הציגה החברה בפעם הראשונה בחו"ל ונרקמה העסקה עם ענקית הטלקום התאילנדית AIS.
מינוף בעזרת מכון היצוא ומנהל סחר חוץ
SQream”, היא דוגמא מצוינת לחברה שידעה למנף את הפלטפורמה של מכון הייצוא על מנת להתפתח ולהתרחב באופן גלובלי ועדיין עושה כן", אומר קראל אמיתי, מנהל ענף המובייל במכון היצוא.
לדבריו, מ-2012 החברה נמצאת בקשר ישיר עם המכון ולוקחת חלק מאוד פעיל באירועי ה- B2B שהמכון מקיים ברחבי העולם כמו MWC בברצלונה, קומיוניקאסיה בסינגפור ואפריקום בדרום אפריקה. "אנו שמחים ללמוד שמתוך מאות הלידים שהצלחנו לייצר להם, חלקם אף הפכו לעסקאות".
"הפתרון של SQream מייצג חדשנות בעולם ה-BIG DATA וההשקעה מצד ענקית האינטרנט עליבאבא רק מחזקת את העובדה הזו", מוסיף אמיתי. "במסגרת פעילות ענף המובייל במכון היצוא, אנו עובדים מול חברות טלקום ואינטגרטורים מובילים בעולם ויצרני מכשירים אלקטרוניים בעיקר באסיה".
אמיתי מציין כי בימים אלו מתחילים בהכנות לקראת מספר אירועי B2B משמעותיים ברחבי העולם, כמו תערוכת 2019 MWC בברצלונה, תערוכת אפריקום בדרום אפריקה, תערוכת MWCA בלוס אנג'לס ורודשואו חברות טלקום ואינטגרטורים בתאילנד ווייטנאם.
"הפעילות של הנציגות הכלכלית של שגרירות ישראל בבנגקוק מול חברת Sqream התחילה בתערוכת MWC בברצלונה ב-2016, כשעובדת של הנציגות תיאמה פגישות לחברה במהלך התערוכה. מאז ועד היום אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם החברה ומלווים אותה בכל פעילותה בתאילנד. כך למשל, ערכנו היכרות מול AIS, המפעיל הסלולרי הגדול ביותר בתאילנד, עם הפונקציות הרלוונטיות במחלקת החדשנות ולאחר מכן גם סייענו במעקב מול החברה, דבר שסייע לסיפור ההצלחה עליו שמחנו לשמוע", מספר דגן אלוני, ראש הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בתאילנד.
"בחודש יוני האחרון השתתפו נציגי חברת Sqream בתערוכת CommunicAsia שהתקיימה בסינגפור. הנציגות תיאמה פגישות עם חברות תאילנדיות נוספות ומיד לאחר התערוכה הגיעו נציגי החברה לבנגקוק ליום פגישות נוסף שתואם עבורם על ידי הנציגות.
"בסופו של דבר, הסיפור הזה והעבודה השוטפת מול החברה ממחישים היטב איך הנציגות הכלכלית יכולה לסייע לחברות ישראליות שהשוק התאילנדי מעניין אותן, בגישה לגורמי מפתח בתעשייה המקומית התאילנדית ובפתיחת דלתות לאורך כל השנה", אומר דגן ומוסיף: "אנחנו מזמינים חברות ישראליות שמעוניינות לעבוד מול השוק התאילנדי לפנות אל הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בתאילנד, ואנחנו נשמח לסייע".
בשיתוף מכון היצוא