המאבק בהונאות הטלמרקטינג של קשישים: להפסיק להתבייש - ולהגיד לא
פעילי מטה המאבק בהונאות הקשישים המתבצעות באמצעות שיחות טלפון מחברות שיווק, מתמודדים בימים אלה עם מספר פניות רב המעיד על מימדי התופעה המקוממת. אחת מהנשים שנפלו קורבן לשיטה, סיפרה לאולפן ynet על המקרה שלה וכיצד שוכנעה להוציא אלפי שקלים: "התביישתי בגלל שלא היה לי את השכל להגיד להם לא"
"אם נציגי חברות טלמרקטינג מתקשרים אליכם ומנסים למכור לכם מוצרים בניגוד לרצונכם - פשוט תגידו להם לא, אנחנו לא חברים באף מועדון, לא תודה. תסגרו את השיחה ותעשו חסימה למספר הזה". זה המסר שמבקשת אווה רוקמן, בת 70 פלוס, להעביר לאנשים המבוגרים המוצאים עצמם קורבנות להונאות המתבצעות על ידי חברות שיווק ישיר, שמטלפנות לאנשים קשישים הביתה ובעורמה מצליחות לחייב אותם בסכומי כסף אדירים עבור מוצרים שהם כלל לא ביקשו לרכוש.
עוד הסדרים ב"עוקץ האינסטלטורים": "ניצלו קשישים בביתם"
בני זוג ניצלו חולת אלצהיימר כדי לגור בביתה
רוקמן, תושבת ירושלים, יודעת על מה היא מדברת לאחר שלטענתה חוותה על בשרה כמה פניות כאלה מצד חברות שונות. "התקשרו אליי ואמרו לי שאני התחייבתי להיות חברה במועדון", היא סיפרה לאולפן ynet. "זה כל כך לא מתאים לי, אני לא עושה דברים כאלו, אני קונה מעט מאוד. אבל איכשהו שכנעו אותי, התבלבלתי והסכמתי שכנראה אני כן, ואז הציעו לי דברים ואמרו שזה לא יעלה לי כסף כי כבר שילמתי עבור החברות במועדון. הייתי צריכה מג'ימיקס חדש ועוד דברים. אמרתי טוב, ובאמת קיבלתי את הדברים האלה ושילמתי".
אבל לאחר מכן החברה המשיכה לשלוח לה קרטונים עם מוצרים שהיא לטענתה לא ביקשה. "אני טיפלתי בזה בעצמי ובשלב כלשהו הבן שלי שאל אותי 'מה החבילה הזאת?'. התביישתי לספר לו".
למה התביישת?
"התביישתי בגלל שהסכמתי, בגלל שהתחלתי בכלל, בגלל שלא היה לי את השכל להגיד להם לא, אני לא חברה באף מועדון, שלום. הם קיבלו את מספר כרטיס האשראי ממני".
לאחר התערבות של בנה של רוקמן היא קיבלה לבסוף את כספה בחזרה, סכום של כמה אלפי שקלים ששילמה עבור המוצרים שלא היתה צריכה. אבל התחושה הקשה עדיין מלווה אותה. "זה מרגיש כמו חוסר אונים", היא אומרת. "אני אמרתי להם לא, דיברתי איתם, דיברתי עם חברות כרטיס האשראי, שאני גם מאשימה אותן. למה לא אמרו לי מיד לבטל את הכרטיס? זה הפתרון. ולמה הן ממשיכות לעבוד עם החברות האלה?".
רוקמן מבקשת להעלות לתודעה הציבורית את המקרה שלה כדי לצמצם כמה שיותר את התופעה המכוערת. "אני רציתי פשוט לעזור לאנשים אחרים", היא אומרת. "קודם כל צריך לשתף את הסביבה, את המשפחה, לבקש עזרה ולא להסכים לשום דבר בטלפון, פשוט להגיד לא ולהתנתק".
להתגבר על הבושה - ולספר
מרב כהן היא אחת מהמובילות של מאבק ציבורי נגד התופעה הפסולה. במסגרת המאבק הוקם מטה מתנדבים שפועלים על מנת לסייע באופן פרטני לאותם קשישים להשיג בחזרה את הכספים הרבים שנגזלו מהם, ובנוסף פועלים מול שרים בממשלה על מנת להגביר את האכיפה בתחום.
"אנחנו מקבלים מדי יום הרבה מאוד פניות ויש לנו מטה מתנדבים שהקמנו שכבר כולל למעלה מ-120 אנשים מכל רחבי הארץ", היא סיפרה לאולפן ynet. "במטה הזה יש עורכי דין, אנשי תקשורת, מתורגנים, עובדים סוציאלים, וכולם פשוט התגייסו למטרה החשובה הזו. אנחנו משתדלים לסייע לאנשים גם באופן פרטני. ללוות אנשים שנעקצו, לסדר איתם את כל החומר, ללוות אותם בשיחות הלא פשוטות מול חברות הטלמרקטינג, לדווח יחד איתם לחברות כרטיסי האשראי, בקיצור לעשות הכל כדי להחזיר להם את הכסף".
כהן התייחסה למקרה אווה רוקמן, והסבירה באמצעותו את השיטה לפיה פועלים חברות הטלמרקטינג: "מתקשרים אל בן אדם, אומרים לו: 'אתה חבר מועדון'. היא לא היתה חברת מועדון. אמרו לה 'במתנה', זה לא במתנה. אחרי שהם העבירו את הדברים והחזירו לחברה תוך כמה ימים את כל המוצרים, עדיין היה צריך להיאבק מולה שהם יקבלו את הכסף בחזרה ואחרי כל זה, החברות הללו ללא כל בושה, מחייבות את כרטיס האשראי של אווה כשהן לא שלחו שום מוצר.
"בגלל שלצידה של אווה היה בן אדם צעיר שנלחם למענה, זה נקטע. אבל יש אנשים שנשארים עם הבושה הזו ולא מספרים לסביבה שלהם ואז זה מגיע גם למאות אלפי שקלים. הבן שלה אמר לה: 'כדי שזה לא יקרה לעוד אנשים, את צריכה לספר על מה שאת מרגישה', כדי שאנשים אחרים גם יעזו ולא יישארו עם המועקה ועם הבושה הזו ואז הנזק באמת מצטבר לסכומים שאי אפשר להתמודד איתם".
לדבריה, "אם החברות האלה כבר מחזיקות במספר כרטיס האשראי שלכם, בטלו את המספר ואת הכרטיס הזה, תוציאו מספר חדש, כי כשיש להם את המספר, כפי שראיתם, הן לא מהססות להשתמש בו, אפילו בלי לשלוח לכם שום מוצר. אז תלמדו לקח מהמקרה של אווה".
החברות: הלקוחה זוכתה
חברת "שי קניה יפה" מסרה בתגובה, כי "פנייתה של גברת רוקמן אליכם נעשתה חרף ביטול העסקה וזיכוי חשבונה כבקשתה כבר ביום 24 ביולי 2018. בשיחה שנערכה אתמול בין נציגת החברה לבינה במטרה לברר את פשר אותן טענות, לא הפסיקה גברת רוקמן לקלל את הנציגה, ולגחך על הסיטואציה. על כך אין לחברה אלא להצר.
"ככל ומבקשים אתם לבחון באמת ולגופן אותו מקרה ולא ברמת טענות אווירה וסיסמאות, הנכם מוזמנים להפנות בקשות ספציפיות לקבלת אסמכתאות והחברה תשמח לספק, תוך מתן אפשרות ופרק זמן נאותים, כל נתון ומידע הקיים בידיה בהתייחס לאותו לקוח ולציבור לקוחותיה בכלל.
"כמו כן, החברה תחזור על בקשתה לזמן נציג מטעמה להצגת העובדות כהוויתן וממקור ראשון. החברה כתמיד מוכנה להתמודד עם כל פנייה, תלונה ובקשה רלוונטית ומבוססת, אולם רואה בחומרה נסיונכם זה להציג אותה באור שלילי, להכפיש ולפגוע בשמה הטוב ללא כל סיבה ו/או גרסה שניתן כלל להתייחס אליה באופן רציני".
חברת "קונים פלוס" מסרה בתגובה, כי "גברת רוקמן ביצעה רכישה על סך 1,000 שקל, עם קבלת החבילה פנתה בתה של הלקוחה לבטל את העסקה, מנהלת מטעמנו חזרה ללקוחה עשרות פעמים ללא מענה מצידה, ולבסוף כשחזרו המוצרים לחברה - היא זוכתה באופן מלא וללא דמי ביטול".