יוקרתיות מהירות במבחן: אודי SQ5 מול ב.מ.וו X3 M40i
רכבי פנאי יוקרתיים משווקים כיום גם בגרסאות-קצה כוחניות, עם מאות כוחות סוס וביצועים מאיצי דופק של מכוניות ספורט. הפגשנו שניים מהם למבחן השוואתי ראשון
כמו כמעט כל דגמי הפנאי של ב.מ.וו, גם X3 הראשון (מ-2005) הקדים את מתחריו לקטגוריה בכמה שנים. ולמרות זאת, אצלנו לא זכה לפופולאריות דומה לזו של אודי Q5, מנצח המבחן ההשוואתי שערכנו בקטגוריה. עם נחיתת הדור השלישי והחדש בחרנו דווקא בגרסת M40i הבכירה למבחן השוואתי מול המתחרה הישיר - אודי SQ5. לצערנו, המתחרה הישיר מבית מרצדס - GLC43 AMG - לא היה זמין למבחן.
אין ספק כי גרסאות הקצה של השניים אינן מתאימות לכל אחד. בעיקר בגלל תג-מחיר גבוה משמעותית, אך לא רק. הן פותחו על-ידי חטיבות הביצועים מעוררות החשק של היצרניות ובהתאם מבטיחים - באופן נדיר בקטגוריה - ביצועים ויכולת דינמית גבוהה, תוך שמירה על יתרונות רכב פנאי המוכרים.
אודי SQ5
מנוע: 3.0 ליטר, V6, טורבו-בנזין, 354 כ"ס
תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה-קבועה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 5.4 שניות, 250 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 12 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית, התראת שטח מת וערנות נהג
מחיר: 529 אלף שקל
ב.מ.וו X3 M40i
מנוע: 3.0 ליטר, 6 צילינדרים, טורבו-בנזין, 360 כ"ס
תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה-קבועה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 4.8 שניות, 250 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 11.2 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית, התראת שטח מת וערנות נהג
מחיר: 530 אלף שקל
עיצוב ותא נוסעים
ה-X3 החדש נראה טוב משמעותית מקודמו עם יחידות תאורה צרות, סבכת כליות ענקית, מסיטי אוויר וצמד מפלטים גדולים. לצדו נראה ה-SQ5 אלגנטי יותר, פחות מוחצן וכוחני. עניין של טעם, אנחנו מניחים, אם כי נדמה שדווקא בגרסאות אלה הקהל יעדיף את האלמנטים השריריים יותר. בפועל זוכה ה-Q5 ליותר אוהדים שמוכנים להתעלם מעובדה מביכה לטעמנו - פתחי המפלט באודי מדומים.
גם תא הנוסעים בב.מ.וו מרשים מבעבר, עם קפיצת מדרגה של ממש לעומת ה-X3 היוצא שזכה לא פעם - ומאז הוצג לראשונה - לביקורת בתחום זה. הוא עושה כעת שימוש בחומרים איכותיים ומגוונים מבעבר, עם לוח מחוונים שהפך דיגיטאלי (כמו באודי) ומסך מגע גדול יותר ("10.25) מזה המותקן באודי ("8.3). ובכל זאת, אודי - כמו במרבית דגמיהם - ממשיכים לשמור גם כאן על יתרון מול המתחרים ממינכן, עם אזור מחייה ונהיגה נאה ומודרני יותר.
ל-X3 מושבים מעולים עם תמיכה מצוינת, בעוד אודי מציגה את ההגה אופקי מדי, ומציידת את הנהג במנופי העברת הילוכים קטנים. שדה הראיה בו עדיף בזכות קורה A צרה יותר, אך ה-X3 אוגר נקודות תודות למגוון רב של תאי אחסון מלפנים.
גם מרחב המחיה לנוסעים מאחור טוב יותר ב-X3. הן לרגליים הנהנות מבסיס גלגלים ארוך ב-4.5 ס"מ (286.5 ס"מ לעומת 282 ס"מ), אך בעיקר לראש ולרוחב. תאי המטען זהים בנפח (550 ליטר) בעוד ל-X3 סף הטענה נמוך, רחב ונוח יותר תודות לחסרונו של גלגל חלופי (זמני ב-Q5).
רשימת האבזור כוללת בשניהם מושבי עור מתכוונים חשמלית מלפנים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, חלון גג (באודי הוילון אינו אטום), מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה היקפיים, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "20.
יחידות הנעה וביצועים
לשניהם מנועי טורבו-בנזין עם שישה צילינדרים (בטור בב.מ.וו, V באודי) בנפח 3.0 ליטר המוכרים לנו היטב, עם מומנט מרבי זהה (51 קג"מ) והספק מרבי כמעט-זהה (354 באודי, 360 בב.מ.וו). שניהם משתמשים בתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה.
למרות נתוני ההספק הכמעט-זהים, הב.מ.וו אינו רק מהיר יותר על הנייר אלא גם מבטא זאת בתחושת-מנוע בשרנית יותר, שלא להזכיר את יתרון הסאונד שמייצרת מערכת הפליטה הרועמת שלו. הוא גם נהנה מתיבת הילוכים מהירת תגובה - בעיקר במצב "ספורט" - המייתרת כמעט לחלוטין את הצורך במנופי השליטה הידנית מאחורי ההגה. יתרונו של ה-X3 בזינוק מעמידה עומד על 0.6 שניות, והוא אכן התגלה כמהיר יותר בכל מבחני התאוצה שערכנו, לרבות תאוצות ביניים חשובות המדמות עקיפה.
אגב, אל תשכחו שבשניהם יש תשלום לביצועים המשופרים לעומת גרסאות "רגילות" יותר. בממוצע השיגו השניים לא יותר מ-7.5 ק"מ לליטר במהלך המבחן, אם כי יש לשער ששימוש יומיומי יותר עם פחות דגש על ביצועים, ישפר זאת באופן ניכר.
נוחות והתנהגות
אודי SQ5 הנבחן צויד במיתלי אוויר אופציונלים, ולכן בין היתר הציע נוחות נסיעה עדיפה במעט במהירות נמוכה. ה-X3 M40i מוצק ונוקשה יותר ללא ספק בנסיעה עירונית, אבל מעניק יכולת גבוהה מהאודי מחוץ לעיר ובשיוט מהיר. ובכלל, היכולת הדינמית של השניים גבוהה מכפי שאתם עשויים לתאר לעצמכם, עם הבדלים בעיקר בתחושות שונות.
כך למשל, ל-SQ5 אחיזת כביש גבוהה מאוד והתנהגות בטוחה וצפויה במגבלות, אך הוא משלב בכך הגה חסר תחושה שמונע בטחון מוחלט ונחוץ. ל-X3 לעומת זאת הגה חד מדויק יותר, כמו-גם יכולת פניה גבוהה יחסית ונכונות שינוי כיוון מרשימה יותר.
ההנעה הכפולה של ב.מ.וו (xDrive) מתעדפת כאן את הגלגלים האחוריים וכוללת בנוסף דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אלקטרוני, ההופך את הנהיגה ברכב הגדול והכבד יחסית למהנה במיוחד, עם התנהגות המזכירה לעיתים מכונית הנעה אחורית משובחת. מערכת ההנעה הכפולה של אודי (quattro) מחלקת את הכוח באופן קבוע (60-40 לפנים-אחור) ומציעה התנהגות בטוחה יותר לנהג הממוצע, אך היא פחות מהנה באופן מופגן.
שטח? אל תצחיקו אותנו. שני כלי הרכב האלה יעניקו המון רגעי אושר על שבילים עם אחיזה נמוכה ופוטנציאל שעשועי החלקה בלתי נגמר, אך אל תחשבו אפילו לרדת איתם לשטח של ממש. ולו רק בגלל צמיגי הספורט.
סיכום
עם תג מחיר של 530 אלף שקלים, השניים לא רק יקרים בכ-200 אלף שקלים מגרסאות הבסיס, אלא תובעניים יותר פיננסית - בכמה עשרות אלפי שקלים - מגרסאות בסיס של אחיהם הגדולים – אודי Q7 וב.מ.וו X5 בהתאמה. ולכן, נדירים הלקוחות שיבחרו בהם.
אבל אם בכל זאת חשקה נפשכם ברכב פנאי עם יכולת ספורטיבית מהנה, ויש לכם כמובן את היכולת הפיננסית, המנצח במבחן הזה ברור כשמש. ל-SQ5 עיצוב אלגנטי וסולידי יותר, עם תא נוסעים עדיף ונוחות גבוהה יותר בנסיעה עירונית בגרסה הנבחנת. אבל בכל מובן דינמי, ובסופו של יום אין שום סיבה אחרת לרכוש אחד מהם, ה-X3 מנצח כאן בקלות.