חשש: משרד החינוך יקצץ באופן דרסטי את שעות הסיוע לילדים אוטיסטים וחולים
מסמך ראשוני למתווה החדש מעלה כי הסיוע לילדים שנבצר מהם להגיע לבתי ספר יצטמצם דרמטית. הנפגעים העיקריים - ילדים אוטיסטים ששעות הסיוע מעניקות להם גם מעבר לעזרה לימודית. אם לילד אוטיסט: "הדבר יוביל לרגרסיה נוראית". משרד החינוך: "רק טיוטה, מתכוונים להרחיב את השעות"
פרסום ראשון: לאחרונה פרסם משרד החינוך את המתווה הראשוני לתקנות "חוק חינוך חינם לילדים חולים", ממנו עולה כי בכוונת המשרד לקצץ באופן משמעותי בשעות הסיוע הביתי לילדים חולים ובכללם גם ילדים אוטיסטים. המתווה אמור להסדיר את חלוקת שעות והשירותים אשר אמורים להינתן בביתו של התלמיד על פי חוק שעות הוראה, ההוראה, טיפולים פרא-רפואיים (בעיקר לתלמידי החינוך המיוחד), ושעות הסיוע. יש להדגיש כי לא צפויה פגיעה בהיקף שעות ההוראה בבתי הספר, ואף צפויה תוספת לשעות אלו.
לקריאת טיוטת התקנות החדשות - לחצו כאן
עד כה, בשעות הסיוע שהילדים קיבלו, הגיעו לביתם הסייעים והסייעות ותרגלו איתם את החומר הלימודי, סייעו להם בפיתוח כישורי חיים ודאגו להעסקה שלהם. כיום, מכיוון שאין הסדרה רשמית, מספר שעות הסיוע יכול להגיע לכ-40 בשבוע. בנוסף, הורים לתלמידי החינוך החיוחד יכולים להמיר שעות טיפולים פרא רפואיים בשעות סיוע. על פי המתווה החדש, הדבר ייאסר.
בשנת 2001 עבר בכנסת חוק חינוך חינם לילדים חולים, שמטרתו הייתה עיגון של שירותי חינוך לילדים אשר מסיבות בריאותיות אינם יכולים לפקוד את בתי הספר בספר החוקים. החוק עיגן את הזכות לחינוך ביתי, אולם הסמיך את שר החינוך לקבוע את התקנות הסופיות ליישום החוק ואת היקף השעות. מאז שעבר החוק, כל שרי החינוך בחרו שלא לנסח את התקנות, עד לפסיקת בג"ץ שהתקבלה בנושא וחייבה את שר החינוך נפתלי בנט לעשות זאת.
כיום השירות ניתן באמצעות מיקור חוץ של חברת "קדימה מדע", והמצב לא אמור להשתנות גם לאחר שהתקנות יאושרו. אולם בשבוע שעבר פורסמה כאמור טיוטת התקנות הראשונית - והארגונים הפועלים לרווחת הילדים החולים הוכו בתדהמה, שכן מהנוסח עולה כי בכוונת המשרד לקצץ בשעות הסיוע הביתי ובשעות הטיפולים הפרא-רפואיים. מנגד, כאמור - שעות ההוראה לא צפויות להיפגע.
התקנות נוגעות לילדים חולים ולתלמידי החינוך המיוחד שנבצר מהם להגיע לבית הספר מסיבות שונות. ואולם, בניגוד לילדים החולים, תלמידים אוטיסטים צפויים להיפגע במיוחד, שכן הם גם זכאים לטיפולים פרא רפואיים מקיפים יותר, וגם לעיתים לא מגיעים לבתי הספר לתקופות ממושכות יותר. לאחר שעברו על פרטי התקנות, הסבירו באלו"ט (האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים) כי "היקף הטיפולים הפרא רפואיים לתלמידי חינוך מיוחד יהיה בהיקף שבין חצי שעה שבועית ועד שלוש שעות שבועיות, לעומת 4-3 שעות שבועיות לתלמידים עם אוטיזם טרם טיוטת התקנות".
עם זאת, הפגיעה המשמעותית ביותר היא בהיקף שעות הסיוע. בכל הנוגע לנושא זה מסבירים באלו"ט כי "בעוד שטרם התקנות, שעות הסיוע שהיו בהתאם למספר השעות שהתלמיד לומד במסגרת החינוכית בהפחתה של שעות ההוראה ושעות הטיפולים הפרא רפואיים ובהתאם לטיוטת התקנות, צומצמו כעת לעד 5 שעות שבועיות לילד ששוהה בביתו לתקופה של עד חודשיים, ולילד שמשך שהותו בבית היא יותר מחודשיים - שעות הסיוע עומדות על 10 שעות שבועיות".
"הוא יישב ויבהה בטלוויזיה"
כאמור, הנפגעים העיקריים מהתקנות החדשות צפויים להיות התלמידים האוטיסטים. "המתווה החדש יפגע ביכולת של תלמידים עם אוטיזם להשתקם ולחזור למסלול הלימודים, שזו צריכה להיות המטרה של תכנית הלימודים על פי החוק", אומרת עו"ד נעמה הלר מאגף קידום זכויות באלו"ט.
באלו"ט מספרים כי שעות הסיוע מאפשרות בעצם לעבוד עם הילדים האוטיסטים על כישורי חיים ולתרגל את החומר שנלמד במסגרת שעות ההוראה. "הקיצוץ הזה הוא משמעותי", הבהירה עו"ד הלר על המתווה המתוכנן. גם שחר בר יהודה, מנהל תחום החינוך באלו"ט יצא נגד הטיוטה: "כל שעה היא קריטית ביכולת של ילד אוטיסט להעסיק את עצמו. ההורים מקבלים היום בין 30-20 שעות סיוע בשבוע, ועל פי התקנות החדשות הם יקבלו רק עשר לכל היותר. זו החוליה הכי חלשה במערכת החינוך בכלל ובחינוך המיוחד בפרט. זו פגיעה בחלשים שבחלשים".
"נכון להיום, הילד שלי מקבל 36 שעות סיוע בשבוע", אומרת דוריס גרומן מחולון, אם לילד אוטיסט. "אם יורידו לו 10 שעות - פשוט לא יהיה לו מה לעשות במשך היום. ההחלטה הזו תגרום לרגרסיה נוראית לילד שלי ואני מפחדת מזה. הוא יישב ויבהה בטלוויזיה". גרומן אומרת שהמגמה של משרד החינוך מכעיסה אותה: "הם מסירים אחריות מהילדים שלנו. שמים עלינו פס, העיקר לקצץ. אני מפחדת מהתוצאה".
במשמר החברתי, שעוקבים אחר הנושא כבר תקופה ארוכה, ציינו כי לא רק ילדים אוטיסטים ייפגעו מהתקנות החדשות. "התקנות החדשות חלות גם במקרים שונים שבהם ילדים נאלצים להישאר בביתם", אמרה דנה גנאל, רכזת המחקר של המשמר החברתי.
"ילדים חולי סרטן שהמערכת החיסונית שלהם לא מאפשרת להם לשהות בבית הספר, ילדים מתמודדי נפש שרופאים קבעו שאינם יכולים לשהות במסגרת חינוכית רגילה על אף שיש להם יכולות לימודיות מצוינות, ילדים עם עיכובים התפתחותיים וילדים רבים נוספים שרופאים אסרו עליהם להגיע למסגרות חינוכיות מחשש לבריאותם – כל אלו יסבלו כעת מקיצוץ משמעותי בשעות הסיוע והטיפול הפרא-רפואי".
גנאל הוסיפה כי "משרד החינוך התעכב עם הוצאת התקנות במשך 18 שנים, כי הוא לא רוצה לקחת אחריות על הילדים הללו על אף שחוק חינוך לילדים חולים וחוק חינוך מיוחד קובע את האחריות של המשרד על הנושא".
ממשרד החינוך נמסר: "המסמך שעליו הכתבה מתבססת הוא טיוטה שיצאה להתייחסות הציבור, הא ותו לא. המסמך הופץ לקראת קידום הליך קביעת תקנות חקיקה בכנסת ישראל, ואיננו מהווה מדיניות חדשה. הנה האמת - אין כל קיצוץ בתקציב שירותי החינוך שמקבלים תלמידים חולים בביתם. ההיפך הוא הנכון: בכוונת המשרד להרחיב את שעות ההוראה שיקבלו בביתם תלמידים חולים, בין שעה אחת לשעתיים שבועיות - עבור כל שכבות הגיל. כמו כן, בכוונת המשרד להרחיב את שעות הסיוע ולהעניק סיוע מורחב עבור תלמידים שזקוקים לכך".