מומחים: התמכרות לקניות צריכה להיות מוכרת כמחלת נפש
לא יכולים בלי שופינג? ראו הוזהרתם. מומחים מזהירים כי התמכרות לקניות, צריכה להיות מוכרת כמחלת נפש
"היה מבצע ממש שווה", "זה הכי באופנה עכשיו" או "אני חייב כזה בארון". המשפטים הללו מוכרים לרבים, ונאמרים לרוב כשהדחף הבלתי נשלט לקניות משתלט על הראש וגם על הכיס. כעת מומחים בפסיכיאטריה טוענים - יש לכלול גם התמכרות לשופינג
כמחלת נפש.
הפרעת קניות כפייתית היא מצב של דחף או חרדה שהולכים וגדלים וניתן להקל עליהם רק באמצעות קניות. מחקרים שפורסמו לאחרונה הראו כי עד שישה אחוזים מכלל האוכלוסייה עלולים לסבול "מרצון בלתי נשלט לערוך קניות ולבזבז". שישה מתוך עשרה מהקונים הכפייתיים הן נשים.
ההתמכרות לקניות מתפתחת ללא קשר להכנסה והפריטים שנרכשו על ידי המכורים נוטים לא להיות יקרים. עם זאת, המכורים נוטים לרכוש מוצרים בכמות גדולה, וכתוצאה מכך הם מאבדים שליטה על ההוצאות שלהם.
"הגיע הזמן להכיר בהתמכרות לקניות כמחלת נפש - דבר שיסייע לנו לפתח שיטות טיפול ואבחון טובות יותר", אמר פרופ' אסטריד מילר, פסיכולוג קליני מומחה בהתמכרות בבית הספר לרפואה של האנובר, בגרמניה.
"אנשים מתפתים לעשות קניות ברשת באמצעות מיילים שיווקיים", הסבירה הפסיכותרפיסטית אנה אולברייט ל"דיילי מייל", "זה כל כך קל להיכנס לאינטרנט, ללחוץ, לקנות וככה לספק את ההנאה שלנו". אולברייט מייעצת לכל מטופליה לבטל את המנוי מרשתות האופנה וגם להפסיק לקנות מגזינים כדי להקל על התופעה.
"יכולות להיות סיבות רבות לכך שאנשים יפתחו דפוסים מסוימים של קניות", הסביר ד"ר ירדן לוינסקי, פסיכיאטר בכיר בשירותי בריאות כללית, "אצל חלקם זה יכול לנבוע מאובססיה, אצל חלק אחר יכול להיות קשור לשליטה בדחפים נפשיים והצורך המיידי לנסות להרגיע אותם. בכל מקרה, אין באופן רשמי הפרעה נפשית מסוג זה. מדובר בכינוי עממי וקשה לקבל את הטענה ששישה אחוזים סובלים מכך יותר מאשר מהרבה הפרעות נפשיות נפוצות אחרות".
אין סוף לשופינג
צילום: Shutterstock
מומלצים