נהג האוטובוס הגשים חלום והפך לאופה
כשמאיר אלוק (60) שמע שהוא זכאי לקורס הכשרה מקצועית דרך "קרן מעגלים" מאחר שעבד עשרות שנים במקצוע שוחק, הוא קפץ על המציאה. כיום הוא בעליה של מאפייה ניידת, שאיתה הוא עושה שמח באירועים. "זה כיף גדול – אני משלב תחביב עם הכנסה נוספת", הוא מספר
בשיתוף קרן מעגלים
מה הקשר בין פיצה לאוטובוס? ומה הקשר בין עסק לאפיית גורמה לניהול מחלקת עובדים? אם תשאלו אם מאיר אלוק (60) מקיבוץ גשר הזיו, יש קשר, ובגדול. לפני כשנתיים ביקש מאיר, שהיה נהג אגד קרוב ל־40 שנה, מנהל מחלקה ויו"ר ועד העובדים באגד צפון, לצאת לפנסיה מוקדמת. הוא קיבל אישור לכך, ומאז עברו חייו תפנית חדה לתחום חדש לגמרי - אפיית גורמה.
הוא לא הגיע למסלול הזה במקרה. מתוקף תפקידו כיו"ר ועד העובדים באגד צפון היה מאיר בקשר עם "קרן מעגלים", שהוקמה כדי לעזור לבעלי מקצועות שוחקים. נציגי הקרן פנו אליו לפני כשש שנים וסיפרו לו כי יש אפשרות להעניק לנהגים בעלי ותק משמעותי קורסי הסבה מקצועית - שבהם ישתתפו ללא תשלום. הרעיון קסם לו כיו"ר ועד, אבל גם באופן אישי. הוא החליט לצאת לדרך חדשה ונרשם לקורס בן שנה ללימודי קונדיטוריה ואפייה במלון דן גורמה. "כך יצא שהייתי מחלוצי שיתוף הפעולה בין 'קרן מעגלים' לאגד", הוא אומר.
למה נמשכת דווקא לאפייה?
"אמנם לא היה לי ולו הרקע המזערי ביותר בקונדיטוריה, אך אימי הייתה שפית בבית מלון, כל עניין הבישול והאפייה היה מאוד מרכזי אצלנו בבית, כך שהרגשתי חיבור מיידי לתחום".
בסופו של הקורס המשיך מאיר לעבוד באגד, אך הוא כבר גמל בליבו להקים עסק ולעבוד בו בשנות הפנסיה. "החלטתי ליישם את הידע שרכשתי, לא להשאיר אותו רק לשימוש פרטי בבית ובחיק המשפחה" הוא מספר, "קניתי עגלת מטבח המתחברת לרכב, שיפצתי ועיצבתי אותה והפכתי אותה למאפיית גורמה ניידת".
העגלה הפכה די מהר לעסק פרטי מצליח שנקרא "טאבון גורמה". מאיר מגיע לאירועים בכל הארץ ואופה פיצות, פוקאצ'ות ולפעמים גם עוגות, הכל במקום ומול הלקוחות. "המאפים שלי תמיד זוכים לשבחים ומחמאות, ומבחינתי זה כיף גדול – אני משלב תחביב עם הכנסה צדדית נוספת ומעסיק את עצמי בגימלאות".
אצל אלכסנדר צונצ'ו (58) הסיפור היה שונה. הקורס שאותו עבר דרך "קרן מעגלים" שינה בצורה ממשית את כל מהלך הקריירה שלו. הוא עבר מעבודה כרתך לעבודה כממונה בטיחות בארגונים ובמפעלים.
לישראל הוא עלה בשנת 2000, בהיותו בן 40, לאחר שברוסיה עבד כרתך בתעשיית המטוסים ולאחר מכן ככבאי בכיר, תפקיד שבו גם נפצע ועבר קטיעה של חלק מרגלו. "קיבלנו דיווח על בית בוער, וכשנכנסנו, אני וחבר לצוות, כדי לבדוק מה מצב השריפה, הבחנתי בבלון גז סמוך לבית שהתחיל לבעור. הספקתי להזהיר את האנשים מפני הפיצוץ המתקרב, ואז זה קרה. כתוצאה מפיצוץ הבלון, חתיכת מתכת מעופפת קטעה לי חלק מהרגל. לשמחתי הצלחתי להציל יותר מעשרה אנשים, ולפציעה ברגל כבר התרגלתי", הוא אומר באופטימיות.
עם עלייתו לארץ, השתכנה המשפחה בבאר־שבע. אלכסנדר החל לעבוד כרתך עצמאי ובאמצעות חברות קבלן, עבודה פיזית מאומצת. לפני שלוש שנים סיפרו לו מכרים על "קרן מעגלים", ולאחר פנייתו אליה הוא התקבל לשמחתו לקורס ממוני בטיחות, תחום שבו היה לו רקע קודם מאחר שעבד ככבאי. "הקורס ארך תשעה חודשים", הוא מספר, "בתחילתו היה לי קשה מאוד עם פערי השפה, אבל עם הזמן התגברתי על זה, בין היתר בעזרת חברים מהקורס, ועברתי אותו בהצלחה".
לאחר חצי שנת חיפושי עבודה השתלב אלכסנדר בחברה קבלנית העוסקת בתחום הפיקוח על הבטיחות בארגונים ומפעלים. דרכה הוא עובד כממונה בטיחות במפעל אינטל בקריית־גת. "אני מאוד נהנה בעבודה החדשה", הוא מספר, "בחלק מהזמן אני אף נעזר בידע הרחב שלי בתחום הריתוך ומפקח על עבודות הריתוך במפעל".
אבל לא רק העובדים שמחים על ההזדמנות ש"קרן מעגלים" מעניקה להם לשינוי הקריירה. גם המעסיקים חושבים שמדובר בתוכנית ממשלתית חשובה ביותר. אחד מהם הוא צביקה אביגדור, מנכ"ל תעשיות "רכב נצרת" מקבוצת מכשירי תנועה. החברה משמשת כזרוע התעשייתית של הקבוצה ומתמחה בתכנון וייצור של כלי רכב לצד עבודות מתכת ייחודיות. לדברי צביקה, "הקרן נותנת מענה מבורך לעובדים במקצועות שוחקים בשעה שלא כולם מבינים מה ההגדרה של עבודה שוחקת ועד כמה חשוב לתת לעובדים האלו אופציות נוספות. אצלנו בחברה יש עובדים כמו מסגרים ורתכים שעומדים כל היום על הרגליים ועובדים בעבודה פיזית קשה ובכל מזג אוויר. עבודה בתנאים כאלה עד גיל 67 היא לא דבר טריוויאלי, ו'קרן מעגלים' מעניקה להם הזדמנות לצאת לדרך חדשה בתפקיד טוב יותר ופחות שוחק. במקרים רבים מדובר על אנשים שלא מצאו במהלך השנים לא את הזמן ולא את המשאבים כדי להשקיע בעצמם ולייצר לעצמם אלטרנטיבה מקצועית".
לדבריו, "מה שיפה הוא שכל עובד יכול לבחור את הקורס שמעניין אותו מתוך מגוון כמעט אינסופי. יש חברות שמנתבות את העובדים שלהן לקורסים שיכולים לתרום להתפתחות העובד בחברה, אבל אצלנו ב'תעשיות רכב נצרת' אנו מאמינים שכל עובד צריך לבחור את הקורס שמעניין אותו אישית. אם עובד במקצוע שוחק ימצא דרך כך אפיק מקצועי מחוץ לחברה - נברך אותו בברכת הדרך".
צביקה מעיד כי הצעת הקורסים לעובדים יוצרת לפעמים איום על מעמדם בחברה: "אצל חלק מהעובדים הוותיקים, ההצעה לצאת לקורסים האלה נתפסת כדרך להיפטר מהם לפני הפנסיה. לכן, צריך לעשות זאת בתבונה וברגישות. אנו עשינו זאת באמצעות 'קרן מעגלים', שנציגיה נפגשו עם העובדים לשיחות אישיות בצורה אינטימית. הגישה הזאת יצרה ביקוש לקורסים של הקרן. כיום יש כבר 20 עובדים שלנו שנרשמו לקורסים בתחומים מגוונים כמו קונדיטוריה, חשמלאי מוסמך, נהג אוטובוס ועוד. ברמה הלאומית, ההזדמנות החדשה הזאת שניתנת לעובדים היא חשובה ומבורכת מאוד בעיניי".
בשיתוף קרן מעגלים