להיות כמו אלפא רומיאו - עכשיו גם סיאט (שוב) רוצה
ימים ספורים לאחר שהאחראי על עיצוב מכוניות יונדאי הצהיר כי הוא מעוניין להפוך את הקוריאניות לסקסיות כמו המותג האיטלקי, חוזרת גם סיאט להבטחה בת יותר משני עשורים: "נהיה מותג לטיני, כמו אלפא"
מסתבר כי התוצאות הפיננסיות של אלפא רומיאו בעשור האחרון לא פגעו בזוהר המוכר והוותיק של המותג האיטלקי. מספר ימים לאחר שסאניופ לי, האחראי על עיצוב יונדאי, צוטט בכל העולם כמעוניין שמכוניות המותג יהיו כבר בעתיד הקרוב "סקסיות כמו אלפא רומיאו", זוכה המותג האיטלקי הנאבק בקשיים שונים לאזכור מחמיא נוסף, גם אם לא לגמרי חדש.
מותג קופרה נולד - הדרך של סיאט "להיות כמו אלפא"
הרברט דיסה, העומד בראש קונצרן פולקסווגן - בעלת הבית של סיאט - אמר לאוטומוטיב ניוז כי המותג הספרדי, הנמצא בזינוק מרשים לאחרונה, רואה בקהל חובבי מותג אלפא קבוצת יעד נחשקת. בדיוק כפי שטענו במותג לפני למעלה משני עשורים, כאשר הבטיחו כי ארסנל הדגמים המאוד-מצומצם של החברה צפוי להציג "אופי לטיני" בדומה לזה של אלפא באותן שנים.
בהקשר זה כדאי לזכור כי מבחינת נתוני מכירות, היחס בין שני המותגים ברור. סיאט מכרה מאז ינואר השנה 290 אלף מכוניות, המציגות זינוק מרשים של כ-18%. אלפא לעומת זאת מכרה במהלך כל 2017 לא יותר מ-170 אלף מכוניות. ובכל זאת, מבחינת האיש החזק בקונצרן הגרמני, קהל המעריצים של המותג האיטלקי - בעיקר נהגים צעירים אך גם חובבי רכב באשר הם - חזק הרבה יותר מזה של סיאט הנתפסת עדיין, למרות שורת דגמים ספורטיביים, כפחות מלהיבה. בידול המותג החדש "קופרה" בתוך מותג סיאט אמור להיות חלק מהמהלך.
לפי דיסה, "עבור אנשים בגילנו (מבוגרים) אלפא נתפסת כמותג נהדר, אבל מאז שאני זוכר את עצמי, אלפא הולכת בעיקר לאחור. תשאלו היום בני 25-35 מה הם יודעים על (ההיסטוריה של) אלפא, ואין להם שמץ של מושג. יש לזכור כי אלפא רומיאו בנתה את ערכי המותג לאורך עשרות שנים של הצלחות על מסלול המירוצים ונחשבת עד היום לאחד ממותגי הרכב הספורטיביים המצליחים בהיסטוריה, עם שורה ארוכה של דגמים מוכרים.
סיאט לעומת זאת חסרה היסטוריה מרשימה. המותג הספרדי החל דרכו רק בשנות ה-50 (אלפא רומיאו נוסדה ב-1910) וכעבור שני עשורים בלבד ניצב בפני סגירה עם מכירות נמוכות ובעיקר מוצרים זולים אך לא תחרותיים. בתחילה ייצרה החברה מכוניות פיאט פשוטות עם לוגו אחר. אך לאחר שהחל ייצורה של האיביזה הראשונה, ראתה בה פולקסווגן מותג ראוי לרכישה כחטיבה העממית בקונצרן המתהווה. לאחר רכישת סקודה על ידי הקונצרן נדרשה סיאט לפנות את מקומה כמותג "בסיסי", ולמצוא לעצמה כיוון אחר.
התשובה הגיעה בדמות הכרזה על "אופי לטיני ים תיכוני". האמצעים: רכישת ראש מחלקת העיצוב של אלפא רומיאו והצבת יו"ר ב.מ.וו לשעבר כראש המותג. זה לא ממש עזר, אגב. סיאט הפסידה עד אשתקד סכומים אדירים, ורק כעת מתחילה להרים ראש. האם השוואה לאלפא המקרטעת כיום היא צעד נכון? ממש לא בטוח.