הגברים של סין מגלים את עולם הקוסמטיקה
שוק מוצרי הטיפוח לגברים בסין צפוי לצמוח ב-15.2% ב-5 השנים הקרובות. לחפש קוסילר בקניון זה עדיין קצת מפחיד, אז בינתיים הבנים קונים באינטרנט – והבלוגרים עושים מזה כסף
כשג'יאנג צ'נג ניסה לראשונה להשתמש בקצת קונסילר, במהלך שנת הלימודים הראשונה שלו באוניברסיטה, הוא הרגיש שיפור בביטחון העצמי שלו – ומיד התמכר. עכשיו הוא אחד מכמה מאות גברים סינים החולקים באינטרנט טיפים בנושאי יופי וטיפוח – וגוזרים קופון מתעשיית הקוסמטיקה לגברים ההולכת וצומחת בסין.
עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
"גיליתי שלשים מייק-אפ זה בעצם די קל", מסביר ג'יאנג בן ה-24 ומורח בעדינות איפור על פניו. "נשים עלולות לא להבין לגמרי את הרעיון של איפור לגברים. אם בחורה שמה את האיפור שלי, היא עלולה לא להשיג את האפקט שבאמת רציתי".
בכל סוף שבוע מעביר ג'יאנג כמה שעות מול האייפון בסטודיו שלו בבייג'ינג, ומול מאות שצופים בו בשידור חי הוא מנסה מוצרי איפור חדשים. במקביל לצפייה יכולים הצופים לקנות את המוצרים שעליהם הוא חווה דעה. ידועני אינטרנט כמוהו הם בסיס לתעשייה ענקית בסין: חברות כמו Alibaba ו-JD.com כבר השיקו פלטפורמות לשידור חי המאפשרות לצופים לקנות מוצרים תוך כדי הצפייה, ומותגי קוסמטיקה משלמים סכומי כסף גדולים לידועני רשת, כמעט כולם נשים, כדי שיחוו דעה בשידור על מוצריהם.
אלא שכעת השוק והנורמות המגדריות משתנים, ובניגוד לעבר מוצרי הקוסמטיקה אינם מיועדים עוד לנשים בלבד: סלבריטאים מהמין הגברי מראים עכשיו שגם לבני מינם מותר למרוח קצת איפור. ג'יאנג מספר למשל שחברה אחת משלמת לו כ-5,000 יואן (730 דולר) לחודש עבור הצגת מוצרים.
לפי חברת המחקר Euromonitor, שוק מוצרי הטיפוח לגברים בסין צפוי לצמוח ב-15.2% בחמש השנים הקרובות – לעומת 11% בלבד בעולם כולו. כעת חברות זרות כגון La Mer ו-Aesop מגבירות את שיתוף הפעולה שלהן עם בלוגרים סינים בניסיון להשיג נתח מהשוק הזה.
"למה שגבר ייראה ככה?"
אחד מאותם בלוגרים הוא לאן האוי. לאן בן ה-27 מעביר שידורים חיים לכמעט 1.4 מיליון עוקביו, ובהם הוא מקדם מוצרי קוסמטיקה. לדבריו הוא משלם עד 10,000 יואן (1,460 דולר) בחודש על מוצרי טיפוח. "אנחנו רואים בתקשורת יותר ויותר גברים עם איפור", הוא טוען, "ובאופן טבעי זה יהפוך לנורמה".
מהדברים אפשר להסיק לכאורה שבערים הגדולות והקוסמופוליטיות של סין נרשמת התקדמות חברתית ופתיחות רבה מבעבר, אבל לאן מצנן את ההתלהבות ומספר שהוא מקבל גם מסרי שנאה וביקורת על הופעתו. "אני מקבל הודעות כמו 'למה שגבר ייראה ככה?' ו'למה גבר צריך לשים איפור?'", הוא מספר. שונאיו קוראים לו "סיסי" ומטיחים בו עלבונות.
ג'יאנג מעיד כי החשש להיראות מגוחך בעיני הוריו הוא שמונע ממנו להיות מאופר בסביבתם. "אני לא רוצה להתעמת עם ההורים שלי", הוא מסביר. "אנחנו לא רואים את זה עין בעין, הערכים שלנו והתפישה שלנו בנוגע לחיים הם אחרים".
מו פיי, מנכ"ל חברת הקוסמטיקה הסינית Chetti Rouge, שכל מוצריה מיועדים לגברים, אומר שהגישה הזו תשתנה עם הזמן. "יהיו יותר ויותר גברים שמקפידים על המראה שלהם והביקוש יגדל", הוא בטוח. את החברה פתח בשנת 2005, ואז היו לה רק כמה מוצרים. כעת היא מוכרת שלל מוצרי קוסמטיקה, כולל ליפסטיק לגברים בלבד. לפני שלוש שנים התרחבה החברה שלו ופתחה שלוחה בתאילנד.
כל מוצריה של חברת Chetti Rouge משווקים באינטרנט בלבד, ויש לזה סיבה: "מעבר על מוצרים בקניון עלול להיות קצת מפחיד לחלק מהגברים, אז הדרך הכי טובה בשבילם היא לקנות באופן מקוון, ולכן אנחנו מתמקדים בעיקר במכירה דרך האינטרנט".