האצבע קלה על ההגה
אחד מכל חמישה נהגים שמעורב בתאונה קטלנית הוא נהג צעיר. המספרים המבהילים הביאו את משרד התחבורה לחייב בחוק נהגים חדשים צעירים לצבור שעות ליווי עם נהג ותיק או מורה נהיגה. אלא שמבדיקת ידיעות אחרונות, מתברר שהכאוס חוגג: מורי נהיגה רבים הציעו לתחקירניות שלנו לחתום על טופס השעות לאחר ליווי חלקי או אפסי, במשרד התחבורה עצמו מפיצים מידע סותר, והחוק לא ממש מיושם
"בערך חודש וחצי אחרי שעשיתי את הרישיון הרגשתי מספיק בטוח כדי לקחת את הרכב ולצאת עם החברים בלילה. ההורים שלי היו בחו"ל ולא היה מי שילווה אותי כנהג חדש, אז נסעתי בלי מלווה. במקום להגיע לבילוי, הגעתי לחדר מיון", אומר אבי, חייל משוחרר. "נלחצתי ונתקעתי ברכב חונה. למזלי זה נגמר במכות יבשות".
צפו בשיחות שערכו התחקירניות:
אבי מדגים בגופו את החשיבות של נהג מלווה בתקופת הנהיגה הראשונה, ובמקרה שלו הוא גם עבר על החוק: מדינת ישראל קבעה שכל נהג חדש שטרם מלאו לו 24 שנים נזקק לנהג מלווה לתקופה של שישה חודשים - שלושה חודשי ליווי מלא ביום ובלילה ושלושה חודשים נוספים רק בלילה. אלא שמתברר שאבי ממש לא לבד.
בסך הכל יש להשלים 50 שעות נהיגה בליווי נהג ותיק, שמחולקות לנסיעה בדרך עירונית, בין עירונית ולנסיעה בשעות הלילה. על-פי התקנות הרשמיות של משרד התחבורה, חלק מהנהגים הצעירים שעונים על קריטריונים מסוימים, זכאים לליווי קצר יותר של 12 שעות בלבד על-ידי מורה נהיגה מסובסד בידי המדינה.
אלא שכעת מתברר שחוק לחוד ומציאות לחוד. החוק הפרוץ שלא נאכף בצורה מסודרת מאפשר לנהגים צעירים ולמורים לנהיגה לעגל פינות או פשוט לדווח שקרים מוחלטים כדי להרוויח כסף קל במקרה של המורים, או זמן במקרה של התלמידים. בשני המקרים, זה על חשבון חיי אדם.
זאת ועוד, נראה שמשרד התחבורה אמנם קבע חוקים ותקנות, אבל לרבים מבכירי המשרד ועובדיו אין שמץ של מושג מה בדיוק אומר החוק. בשבועות האחרונים פנו תחקירניות "ידיעות אחרונות" ו-ynet שהציגו את עצמן כנהגות צעירות-חדשות לעשרות מורים ובתי ספר לנהיגה. חלק מהם כלל לא ידעו מה אומרות התקנות, ורבים מבין אלה שידעו הציעו דילים מפוקפקים, שכוללים חתימה על תצהירי שקר כאילו מכסת השעות מולאה. לרוב בתמורה לתשלום, ולעתים נדירות יותר, סתם מתוך טוב לב וחוסר איכפתיות.
"עזוב, תצהיר כמו כולם"
עד כמה משמעותי עניין הליווי לנהגים צעירים שרק עברו את הטסט? על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רק מתחילת שנת 2018 היו מעורבים 52 נהגים צעירים בתאונות קטלניות. על-פי ניתוח הנתונים של עמותת "אור ירוק", נהגים צעירים מהווים כ-13.4 אחוזים מסך מחזיקי הרישיון בישראל, אבל בשנה שעברה שיעור הצעירים המעורבים בתאונות דרכים חמורות היה 21 אחוז - פי 1.6, כלומר אחד מתוך חמישה נהגים שהיה מעורב בתאונת דרכים קטלנית, היה נהג צעיר.
אלעד, בחור צעיר שסיים את לימודי הנהיגה שלו, גילה להפתעתו בתקנון שיש אפשרות להחליף את הליווי ההורי במורה נהיגה ובמקום 50 שעות לעבור 12 בלבד. הוא מיהר להתקשר לבית הספר שבו למד. "מנכ"ל החברה שאיתו דיברתי חייב אותי באשראי וחיבר אותי למורה כבר באותה שיחה", מספר אלעד. "למחרת המורה עדכן אותי שהוא יעביר לי 12 שיעורים של 40 דקות, במקום 12 שעות שהם 18 שיעורים. התעקשתי, וגם אמרתי ששילמתי על 18 שיעורים. אחרי 12 שיעורים, שמונה שעות, הזכרתי לו שהוא צריך לתת לי עוד ארבע שעות בנהיגה בשעות הלילה, אבל הוא סירב".
אלעד מצא את עצמו מתווכח עם המורה לנהיגה, מתחנן לקבל את הליווי הנדרש - לשווא. הוא ניגש למנכ"ל, וגם האחרון לא התרגש, והודיע לו ש"שעה בסימולטור תספיק". בסופו של דבר אלעד התייאש, ולאחר חתימת המורה על טופס הליווי הוא ניסה לעדכן באתר האינטרנט של משרד התחבורה שעבר את המכסה הנדרשת. אבל אז התברר שאין בכלל אופציה כזאת. "אפשר היה לסמן רק 50 שעות", הוא אומר. כשהתקשר למשרד, לטענתו, נאמר לו על-ידי נציגה: "עזוב, תצהיר מה שכולם מצהירים". כלומר, היא עודדה אותו לשקר. "הבנתי שאין ברירה, סימנתי 50 שעות והכנסתי את מספר הזהות ומספר הרישיון של המורה המלווה".
לתדהמתו, גילה אלעד שהמורה שליווה אותו כלל אינו מורשה ללוות. הוא מיהר לחזור לבית הספר, שם נתנו לו פרטים של מורה אחר, שכלל לא ליווה אותו. "למורה שלך יש כנראה בעיה ברישיון", אמרו לו. "אין מה לעשות, תצהיר בינתיים".
בעקבות סיפורו של אלעד, פנינו לבתי ספר ומורים לנהיגה, וגם למשרד התחבורה. ניסינו להבין איך זה עובד, וביקשנו למצוא לעצמנו מורה מלווה בהליך מזורז, במקום חצי שנה עם נהג ותיק. כמה מהמורים ביקשו לבדוק קודם עם משרד התחבורה מה הנהלים, ורק לאחר מכן חזרו אלינו עם פתרונות שונים.
אני יודעת, אמרה אחת התחקירניות למורה מאזור המרכז, שזה עולה 2,000 שקל. אני פשוט צריכה חתימה. "אין בעיה בכלל", ענה המורה הוותיק, ואחר כך הדגיש: "הבעיה זה לילה, אני לא עובד בכלל בלילה".
מה עושים?
"תעזבי את השיעורים, אני אחתום לך. בואי נגיד ככה שבוע הבא... אולי נעשה פחות, נראה איך את נוהגת. אם את נוהגת טוב אז נעשה פחות".
מורה אחר, מהדרום, שביקש לברר קודם את הפרטים, חזר אלינו עם תשובה מועילה. "אני יכול לחתום לך כאילו שעשית 12", הוא אמר. "לתת לך 12 שיעורים (במקום 12 שעות - א"ש, ו"ג) ולחתום לך. הבנת?... ואז זה יחסוך לך".
למורה שלישי, מירושלים, סיפרה התחקירנית כי היא כבר חצי שנה עם רישיון, ועד כה לא היה לה נהג מלווה. "ולא נהגת אפילו פעם אחת?" הוא תמה. נהגתי פה ושם, הודתה התחקירנית. מודה שנפלתי, אני דווקא נוהגת בסדר. "אני משוכנע שאת נוהגת בסדר", הרגיע המורה, "רק שלא יתפסו אותך".
אחרי שהתעניין בסוג הרישיון והרכב, אמר המורה הירושלמי: "לדעתי היה לי כזה מישהו, שהיה צריך לעשות את זה כדי לקבל תפקיד במשטרה ולא ספרנו את זה כשיעורים. פשוט באנו. מתי שיש לך זמן פנוי לבוא ולשרוף דלק. לבוא לנסוע, כי חבל לך למה עכשיו לעשות 18 שיעורים?".
אז מה אתה מציע לעשות?
"אני מציע מה שאחרים עשו. פשוט באו מתי שיש זמן ונסעו".
כך זה נמשך, עוד ועוד מורים שהציעו להחליק, לשקר, לזייף קצת. בקטנה. "אל תדאגי", אמר מורה מהשפלה. "חבל על הכסף. אני ארשום לך מכתב. במידה ואנחנו רואים שאת נוהגת בסדר, למה לקחת יותר? לא חבל על הכסף?" מורה אחר, מהצפון, תיבל את ההצעה שלו בקצת אנטי-ממסדיות, כשאמר: "אם את צריכה פחות (שעות) כוס-אמאמא שלהם, הבנת אותי?".
בלאגן במשרד התחבורה
פה ושם היו גם צדיקים, שהתעקשו להשלים את מכסת השעות המלאה, מתוך הבנה של חשיבות הליווי לביטחון של הנהג הצעיר וגם לאיכות הנהיגה שלו. העניין הוא שתוך כדי התחקיר התברר שגם למשרד התחבורה עצמו אין ממש מושג מה הנהלים. על-פי האתר הרשמי, נהג צעיר זקוק לליווי של 50 שעות במשך חצי שנה, מלבד כאלה הזכאים ל-12 שעות.
בפנייה הראשונה למוקד משרד התחבורה, נאמר לנו כי ניתן להשלים 12 שעות ליווי עם מורה לנהיגה רק אם הוא נמצא במאגר המיוחד של המשרד. מכיוון שלא מצאנו בשום מקום מאגר כזה, התקשרנו שוב למוקד של המשרד. הפעם נאמר לנו כי מאגר מורי הנהיגה הרשאים לבצע ליווי כבר לא קיים, וכי כל מורה לנהיגה בישראל רשאי להעניק ליווי בתשלום לנהג חדש - כאשר מדובר ב-50 שעות. כלומר, כמו כל מלווה אחר.
אבל הנהגים אינם יודעים זאת, וממשיכים למלא את טופס הליווי. כפי שעולה מהסיפור של אלעד, גם עובדים במשרד התחבורה מעודדים לכאורה את הקומבינה. מתכתובות שהגיעו לידינו, גורמים בכירים במשרד בטוחים שהאופציה לליווי מקוצר ומסובסד עדיין קיימת.
אגב, בתצלום טפסי נהגים חדשים משנת 2018 נראה כי האפשרות לביצוע 12 שעות ליווי עם מורה נהיגה עדיין מופיעה על הטופס, למרות שבמשרד התחבורה מתעקשים כי האפשרות בוטלה בנובמבר 2017. "מדובר בטופס ישן, מאחר והסדר הליווי באמצעות מורי הנהיגה בוטל, כולם חייבים בליווי של 50 שעות, ללא יוצא מן הכלל", נטען בפנינו.
"תכל'ס אתם בכלל לא צריכים אותנו", אמר לנו השבוע מורה ותיק. "אני די בטוח שהרבה נהגים צעירים שבני המשפחה מלווים אותם לא מגיעים ל-50 שעות, ופשוט מביאים חתימה וזהו. זה לא שמישהו יכול לבדוק את זה. בגלל זה הוחלט שהליווי מתבצע במשך חצי שנה, כדי להרתיע נהגים חדשים-צעירים מנסיעה בלי ליווי, כי הענישה חמורה. במדינת ישראל סומכים על הנהגים הצעירים שיהיו אחראיים כי הם יכולים למות בכביש, רק שמשרד התחבורה לא לוקח בחשבון שהם צעירים, ולכן פחות אחראיים. המדינה צריכה להקפיד על כך במקומם".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה לא קיים כל הסדרה עם מורי הנהיגה בנושא ליווי נהגים חדשים. על-פי החוק נדרש ליווי של 50 שעות לכל התלמידים ללא יוצא מן הכלל. עד לפני חודשים אחדים הוקצו 12 שעות ליווי לאוכלוסיה העומדת בתנאים מסוימים, במסגרת מכרז שפורסם. בתחילת השנה הופסקה ההתקשרות והוחלט שלא לחדשה. כל מורה המציע ליווי בנהיגה לנהג חדש עושה זאת ביוזמתו וללא קשר לרשות הרישוי". באשר למקרה של אלעד נמסר: "המקרה לא מוכר למשרד, וודאי שפקידי משרד התחבורה מונחים להקפיד על ליווי של 50 שעות".