סערת גשר יהודית: "ההשלכות של סגירת איילון היו ידועות מראש"
גורמים פוליטיים ומקצועיים רבים תקפו את החלטתו של שר התחבורה שלא להקים את הגשר בשבת. "ברור שנכנעו פה ללחץ החרדים", הודה גורם במשרדו של כץ. מומחים לבניית גשרים: "סגירת הכביש הייתה ברורה עוד בשלב התכנון, בארץ תמיד סוגרים את האורווה לאחר שהסוסים ברחו"
הפצצה הפוליטית – תחבורתית שהטיל אתמול (ד') שר התחבורה ישראל כץ, עם ביטול העבודות המתוכננות על גשר יהודית בתל אביב במהלך שישה סופי שבוע, הרעידה את משרדי חברת "נתיבי איילון". רק שלשום, עיריית תל אביב הוציאה בשיתוף עם החברה הודעה חגיגית לתקשורת על תחילת העבודות על אף החשש מתגובת החרדים. אתמול בבוקר, כשמנהלי הפרויקט פקחו את עיניהם - הבינו כי החשש היה מוצדק ביותר.
ל-ynet נודע כי החל משעות הבוקר המוקדמות, מיד לאחר פסיקתו של השר, החלו מהנדסי החברה לעמול על מציאת פתרון הולם לסוגיה ובדקו שורת חלופות לעבודות הקמת הגשר שלא בימי שבת, תוך ניסיון לפגוע בכמה שפחות בנהגים המשתמשים בנתיבי איילון. בפועל, אמש נמסר מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לא סביר
שנתיבי איילון ייסגרו באמצע השבוע - וכץ הודיע על דחיית העבודות בחצי שנה.
גורמים במשרד התחבורה סיפרו כי כל האופציות על השולחן, כולל ביצוע העבודות בחול המועד סוכות. אך בחברת נתיבי איילון התעקשו שלא להגיב על הודעת השר מלבד תגובתם שלפיה הם "פועלים בהתאם להנחיות משרד התחבורה ובוחנים את החלופות".
ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי תקף את כץ וקבע כי "לא ניתן להקים את גשר יהודית בעבודת לילה". הוא הזהיר מהשבתת הרכבת בשעות העבודות ואיים לעתור לבג"ץ אם לא תשתנה ההחלטה שהתקבלה בלחץ המפלגות החרדיות השותפות בקואליציה. לדברי חולדאי, ההחלטה המקצועית לבצע את העבודות בשבתות "נעשתה לאחר בדיקה מעמיקה ויסודית של חברת נתיבי איילון, חברה ממשלתית השייכת במלואה למשרד התחבורה". לעומתו - שרת התרבות מירי רגב שהתראיינה אתמול בבוקר לאולפן ynet - צידדה בכץ ואמרה כי על הממשלה להתחשב בחרדים.
הביקורת על החלטתו של כץ הגיעה גם מסביבתו הקרובה. גורם במשרד התחבורה, אמר אתמול כי מדובר בכניעה לחרדים. "ברור שנכנעו פה ללחץ של החרדים. מרגישים את הלחץ הזה בכל פעם שאנחנו רוצים לעשות עבודה בשבת. הציבור צריך להחליט מה יותר חשוב לו: לשמור על השבת או אי הנוחות שנגרמת מהעבודות".
"כך או כך העבודות יפגעו בציבור", ממשיך הגורם. "תכננו אותן לשבת כדי לפגוע כמה שפחות. זה לא קל כי חלק מהציבור מתלונן שפוגעים לו בנוחות, וחלק מתלונן על חילול השבת. צריך להסדיר את הדבר הזה אחת ולתמיד", אמר.
גורם אחר בענף התחבורה, טען כי העבודות על הרכבת הגשר בימי חול יגרמו לבעיות קשות למשק הישראלי, גם אם ייערכו בלילה. "אם העבודות לא יתבצעו בשבת - הן יימשכו יותר זמן והמחיר שהציבור ישלם בעקבות התגברות העומסים יהיה הרבה יותר משמעותי. לפיכך זה גם יהיה גם יקר יותר למשק".
על אף שהתוכנית להקמת הגשר פורסמה כבר שלשום - כץ קבע אתמול בבוקר כי "דרך הביצוע שנבחרה להקמת הגשר נראית כבעייתית ועלולה לפגוע פגיעה קשה ולא מידתית בכלל הציבור במהלך סופי השבוע". העבודות היו אמורות להתחיל בכל סוף שבוע ביום שישי ב-18:00 ולהסתיים 24 שעות מאוחר יותר. במהלך השעות הללו הייתה אמורה להתבצע הנפת קורות על ידי מנופים הידראוליים ייעודיים כאשר נדרשות לא פחות משש שעות לפריסתם ועוד 15 שעות לריתוכים שבין האלמנטים השונים של הגשר ששוקל מעל ל-1000 טון פלדה.
לא רק גורמים בפוליטיקה המקומית והארצית הטיחו ביקורות קשות בכץ - גם אנשי המקצוע הביעו אתמול שאט נפש מההחלטתו, וטענו כי לא יהיה ניתן באמת להרכיב את הגשר מבלי לעצור את התנועה באיילון ולו רק בלילות.
"בכל מקרה התנועה תיפסק", קבע מהנדס גשרים מהבכירים בארץ. "השילוב של התנועה הדלילה בסוף השבוע ומסילת הרכבת שהוא עובר מעליה, גרמה לכך שהחליטו על סופי השבוע כאופציה הטבעית להפסקת התנועה", אמר. "הרי בלילה אחד אין סיכוי שיספיקו לעשות את זה, צריך לקחת פה מרחבי בטיחות בלוחות הזמנים. אז נגיד וייסגרו בין 06:00-22:00, ואם משהו יקרה איך לא יפתחו את איילון בשעות העומס של הבוקר? תהיה כאן קטסטרופה".
עוד הוסיף המהנדס כי הוא לא מבין מדוע הוחלט להקים את הגשר בשיטת השלבים, אך סיפר כי שיטה זו אינה ייחודית ונעשית בכמה מקומות בעבר בארץ. "90% מהגשרים בארץ נבנים כך. זה לא משהו שונה. ברגע שהחליטו לבנות את הגשר בצורה זו ידעו שיצטרכו לסגור את הכביש. ואם יורשה לי לנחש - ידעו גם מתי לבקש לחסום אותו".
"העבודות בשבת הן חלק מתכנון הגשר"
מי שהסכים עם דבריו של המהנדס המומחה הוא אליעזר שמיר, מומחה בינלאומי לגשרים, שהיה מתכנן גשרים בכיר בחמשת העשורים האחרונים והיה מעורב כמעט בכל בניית גשר גדול ברחבי הארץ. "זה שהיום היה הד תקשורתי בגלל עצירת התנועה בשבת, לא אומר שבזמן התכנון לא ידעו מראש שזה מה שיקרה", אומר שמיר.
"כל התכנון של הגשר מושפע משיטת ההרכבה שלו - ולכן ההרכבה מעל נתיבי איילון דורשת את הפסקת התנועה. אני מניח שהדבר הזה היה ידוע לכל המעורבים. זוהי לא החלטה רגעית - אלא שיטת תכנון. הדיון עכשיו הוא פוליטי - אבל כולם יודעים שהתנועה בשבת דלילה יותר, וקל לעצור אותה".
ברזומה של שמיר ניתן למצוא תכנון של מאות גשרים בישראל, בהם גם גשר רוקח שהורכב מחלקים שונים וגם את גשר מעריב שהורכב לטענתו מ-32 חתיכות שנדחסו אחת לשנייה. לטענתו, הבעיה בנתיבי איילון היא שאי אפשר לנתב בהם את התנועה למקום אחר באופן "טבעי". "בחו"ל סוגרים כבישים ועושים מעקפים בשביל להרים גשרים. לפני עשור בנו בלונדון מחלף גדול על הכביש המהיר ועשו מעקף לשם כך, אבל באיילון אין את היכולת לעשות זאת".
שמיר טוען כי הוא מכיר את פרויקט גשר יהודית לעומק, ועל כן הוא אינו חוסך בביקורת על הסאגה המתפתחת סביב הגשר. "היו צריכים לעשות את הגשר הזה לפני עשרים או שלושים שנה, אבל כנראה שאז לא ידעו מה יהיו הצרכים של היום. איך אומרים? סוף מעשה במחשבה תחילה".
בבריטניה מעדיפים לסגור כבישים באמצע שבוע - ולשלם פחות לעובדים
בעקבות דבריו של שמיר על הדרכים להתגבר על בניית גשרים בכבישים ראשיים פנינו לגרהאם פייטון, כתב התחבורה של עיתון ה"טיימס" הבריטי - שהופתע לגלות על המהומה בישראל סביב גשר אחד.
"בדומה לישראל הקטנה, בריטניה היא אי עם הרבה יותר תושבים ולכן יש הרבה יותר עומס בכבישים. אצלנו עובדים על הכבישים המהירים במהלך הלילה, מ-23:00 עד 06:00, ולעתים נדירות סוגרים כביש באופן הרמטי, אלא רק כמה נתיבים לפי התקדמות התוכניות". פייטון הוסיף כי "לפעמים חייבים לסגור את הכביש, כמו במקרה של הצבת גשרים, ואז הדבר יקרה במהלך ימי חול ולא בסופי השבוע - כי אז צריך לשלם יותר לעובדים".
השאלה האחרונה שנותרה פתוחה היא כיצד יבצעו את העבודות באמצע השבוע. במשרד התחבורה, כמו גם ב"נתיבי איילון", אין תשובה ברורה, אך כאמור הן יידחו בחצי שנה וייעשו במהלך הלילה. ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה שייעץ במשך שנים לכנסת בנושא, טוען כי המצב אליו הגיעה המדינה אינו בריא. "אנחנו תמיד מפגרים בעבודות. תמיד סוגרים את האורווה לאחר שהסוסים ברחו. טענתי כבר מזמן שהמדינה הייתה צריכה להתאים את הפיתוח התחבורתי שלה לנורמות העדכניות".
לדבריו, עבודות במהלך היום שיחסמו את נתיבי איילון יכולות לגרום למספר רב של בעיות: "נתיבי איילון הם בורג תנועה רציני עם כ-800 אלף כלי רכב שעוברים בו מדי יום. העובדה שלא יוכלו לנוע עליו תגרום מצב שזמן הנסיעה ישלש את עצמו".
"הרי תנועה זורמת כמו מים, ברגע שאתה חוסם מקום אחד היא עוברת למקום אחר", הוא מסביר. "אם נתיבי איילון ייחסמו, כולם ינסו לנסוע בדרכים חלופיות שהם בתוך המרקם האורבני. בערים שמסביב לאיילון, שם יש רמזורים וצמתים ותערובת מורכבת שכוללת גם הולכי רגל - סיכוני הבטיחות יגדלו והסיכוי לתאונות ולפגיעה בחיי אדם יעלה.
רמת הסיכון לתאונות בתחום העירוני היא פי שלושה מרמת הסיכון בכבישים הבינעירוניים", הוא קובע.
לאורך כל היום ניסינו לקבל תשובות לשאלות קריטיות ממשרד התחבורה - כמו למשל כיצד יתבצעו העבודות ואיך הן ישפיעו על תנועת הרכבות שעוברות בציר. במשרד בחרו לא לענות - ושלחו לנו תגובה שלא מתמודדת עם השאלות שהופנו: "ההודעה של עיריית תל אביב על הקמת גשר יהודית וסגירת ציר נתיבי איילון למשך שישה סופשי שבוע היא מקוממת ומיותרת. מאחר שכך, השר כץ הנחה את חברת נתיבי איילון לנהוג כחברה ממשלתית הכפופה למדיניות הממשלה והחוק שתוקן רק לאחרונה, ולחפש את כל הדרכים כיצד ניתן להימנע מעבודה בשבת. חברת נתיבי איילון תקיים עבודת מטה כדי לבחון ולהצביע על דרכים אלטרנטיביות לביצוע העבודות של גשר יהודית".