עלייה בתאונות האופניים החשמליים: המשטרה בעד רישיונות, במשרד התחבורה מתנגדים
ב-2018 נרשמה עלייה של 85% במספר האנשים שנהרגו בתאונות עם מעורבות אופניים חשמליים. בעוד שמשרד התחבורה מתנגד לחייב את הרוכבים ברישיון ולוחית רישוי, במשטרה תומכים: "אנחנו בעד תנאי רישיון מקלים לרוכבים שתהיה להם היכרות עם החוק". צפו בדיון באולפן ynet
שנת 2018 מסתמנת עד כה כשנה חיובית יחסית בכל הנוגע לבטיחות בדרכים, עם ירידה בשיעור של 25% במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. עם זאת, יש תחום אחד שמראה מגמה הפוכה- תאונות האופניים. מתחילת 2018 נהרגו 26 בני אדם, רוכבים והולכי רגל שנפגעו מהם, לעומת 14 בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 85%. עיקר הגידול הוא בהרוגים בתאונות אופניים חשמליים. צפו בדיון בנושא באולפן ynet - מגישים: אלכסנדרה לוקש ואטילה שומפלבי.
כיום אין דרך לאתר רוכב אופניים חשמליים שביצע עבירת תנועה וגם קשה להרתיע אותו מלבצע אותה. כיום אין דרישה של רישיון לרוכב או לוחית רישוי כדי לזהות את האופניים. זאת למרות שהגורמים המקצועיים תומכים ברעיון.
"אנחנו בעד תנאי רישיון מקלים לרוכבי הכלים החשמליים שיבטיחו שתהיה להם היכרות טובה עם חוקי התנועה והסכנות בכביש", אמר באולפן ynet סגן-ניצב ערד זייתוני, מפקד סיירת האופנועים הארצית במשטרה.
גם עו"ד רחלי טבת-ויזל, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תומכת במהלך כזה. "צריך להיות רישום של הכלים החשמליים. אנחנו גם תומכים שהשתתפות בלימודי חינוך תעבורתי בבית הספר בכיתה י' תהיה תנאי לקבלת רשיון לרכיבה בכלים החשמליים".
טבת-ויזל הוסיפה: "כל הילדים היום בכיתה י' אמורים לעבור את המסלול הזה ובסיום הלימודים הם ניגשים יחד לבחינת התיאוריה ולא צריכים לעבור אותה שוב כשהם לומדים נהיגה או רכיבה. הלימודים כוללים גם התייחסות לאופניים החשמליים".
אחת מהדוגמאות לנחיצות לוחית הרישוי והרישיון היא אסתי. לפני כשלוש שנים וחצי היא נפגעה מרוכב אופניים חשמליים בתל אביב. "חזרתי מהים ואז אני לא זוכרת יותר. ילד בן 16 וחצי חצה באור אדום, נכנס בי והעיף אותי באוויר. הוא רצה לנסוע משם, אבל מישהי שחצתה איתי את הכביש עצרה אותו עד שהגיעה משטרה", סיפרה.
אם הרוכב היה נמלט לאסתי לא הייתה כל דרך לאתר אותו. בהיעדר לוחית רישוי אין כל דרך לאתר רוכבי אופניים חשמליים שפגעו בהולכי רגל ולא ניתן לדרוש מהם פיצויים. אסתי הצליחה לתבוע את הדורס שלה וכבר כמה שנים שהתביעה מתנהלת. אם הרוכב היה מבוטח, כמו נהגי רכב, כבר מזמן היא הייתה מקבלת מימון מלא לטיפולים הרפואיים ופיצוי על עוגמת הנפש והפגיעה בקריירה.
למרות התמיכה של המשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה, שאחראי לנושא, מתנגד לחייב רוכבי אופניים ברישיון רכיבה ובלוחית רישוי. "המשרד מתנגד מתנגד לחיוב הרוכבים בהוצאת רישיון ותשלום ביטוח, דבר שיטיל נטל של אלפי שקלים על כל רוכב", אמר דובר המשרד אבנר עובדיה.
המשרד מטיל את האחריות על הרוכבים עצמם ובני משפחותיהם. "אנו מאמינים באחריות המשפחה למנוע רכיבת קטינים על אופניים חשמליים וכן באכיפה משטרתית עירונית, בהתאם לחוקים הקיימים, ובסלילת שבילי אופניים רבים", הוסיף הדובר.
"שר התחבורה ישראל כץ מקדם במהירות בימים אלה הצעת חוק שמחייבת את כל רוכבי האופניים החשמליים בחבישת קסדה בעת הרכביה בעליהם, בכל גיל ובכל הכבישים, ולא רק בכבישים העירוניים כפי שנהגו היום".
בעיה נוספת שהועלתה בדיון באולפן היא היעדר אכיפה מספקת בכל הקשור לרוכבי האופניים החשמליים. שימי ויסקובסקי, יבואן של אופניים חשמליים, אמר: "אין שום אכיפה, זה בולשיט. לא מבין מה הבעיה להעמיד שוטרים ברחוב. עשרה שוטרים ביום למשך חודש יפתרו את הבעיה לצמיתות".
סנ"צ זיתוני השיב: "הנתונים שלנו מדברים בעד עצמם. אנחנו עם עלייה מאוד ניכרת ולא צריך לראות שוטר כדי לציית לחוקי התנועה".