אין חוסר וודאות
המכונית המשפחתית שלכם משרתת אתכם נפלא ובנאמנות אין קץ. אבל לפעמים היא גם יודעת להפתיע - דרך הארנק
בשיתוף ynet רכב חדש
"איך לכל הרוחות אתם מצליחים לחיות כאן?". בטח שמעתם את השאלה הזו פה ושם מחברים שלא חיים בישראל. אחרי הכול, החיים כאן בארץ הופכים את כל הקטע של תכנון עתידי של תקציבים למאתגר במיוחד. ברמת העיקרון אין שום בעיה לתכנן תקציב, כי אנחנו יודעים בדיוק כמה כסף אנחנו משלמים על משכנתא או על שכירות שמדי פעם מתעדכנת.
מה עוד? אנחנו יודעים בדיוק כמה אנחנו משלמים על הגן של הילד, אנחנו יודעים בדיוק כמה עולה לנו חשמל בהנחה שאנחנו לא משתוללים, כמה אנחנו משלמים עמלות לבנק. ואפילו אנחנו יכולים לדעת כמה כסף אנחנו שמים לנו לצד לבזבוזים. כלומר, אפשר לומר שאנחנו בטוחים מאוד מבחינה כלכלית. לא ככה? אז זהו, שלא ממש. ובואו נעזוב לרגע את המצב הבטחוני שיכול לשנות את החיים של כולנו ברגע, כי בסך הכל (ולא צריך להסתכל רחוק יותר מאשר מעבר לגבולות שסביב) ישראל במצב כלכלי מצויין.
ובכל זאת בכל התמונה הזו, יש נעלם אחד שיכול בהחלט להפתיע אותנו. מה זה "יכול"? מדובר בגורם שמפתיע אותנו כמה פעמים בשנה כי זה טבע הדברים. ואנחנו מדברים כמובן על המכונית, כי אין בית בישראל שלא צריך להתמודד עם קפריזות של מכונית. ככה זה, גם אם אנחנו מדברים על מכונית שהציבור מחשיב אותה ל"אמינה" וגם אם אנו מדברים על מכונית שנחשבת דווקא ללא אמינה, תמיד יש משהו מעצבן כזה שדופק את היום.
זה מתחיל כמובן בתחזוקה השוטפת. רגע, אתם לא יודעים כמה עולה טיפול במוסך? לא, אתם לא יודעים כמה עולה טיפול במוסך. ראשית מכיוון שיש מאות מוסכים ועשרות סוגים של טיפולים. אבל מעבר לכך, בגלל שתמיד מצליחים למצוא במכונית שלנו עוד איזה משהו קטן שלא ברור איך הגיע לשם. איך נוצר מצב שבו צריך לפתע לעשות בלמים ב-1,500 שקלים למרות שבקושי נסענו במכונית? "זה בגלל שנסעת בפקק אדוני". אז נתת ברקס ואז גז המון פעמים, אז הלכו לך הבלמים למרות שהטיפול לא כולל בלמים אלא רק החלפה של השמן.
ככה זה הולך, בטבלה של הטיפולים כתוב שצריך החלפה של מסנן השמן ומסנן אוויר אבל אז המוסכניק מציין שהזוויות של ההיגוי לא משהו, וזה הגיוני בגלל שבאמת נתתם איזו קטנה לבור בכביש, וזו לא היתה אשמתכם, אבל את הארנק שלכם לא מעניין מי אשם, אלא איך הלכו מיסבים במשולש. ואז גם הכיוון של הפרונט. כי להחזיק מכונית זו שרשרת של הוצאות בלתי צפויות שמקשות על ניהול נכון של תקציב. וזה כמובן רק הטיפול השוטף פלוס העיזים שעוד מגלים בו.
מה לגבי צמיגים? בואו נגיד שלא נחליף שנתיים. מה אז? טוב זו כבר הבטיחות שלנו, זה לא טוב. וכמובן שיש לנו את יום הדין של המכונית, הטסט. אנחנו יודעים יופי כמה עולה טסט כמובן, אנחנו לא יודעים כמה יעלה להחליף את החלקים השחוקים והפגועים שבגללם המכונית תיכשל בטסט. שוב, כסף שאנחנו לא ממש הכנסנו לתוך מאזן ההוצאות שלנו כי לא בנינו בכלל על ההוצאה. התאדו עוד 2,000 שקלים ואין לנו מושג לאן. לא נעים.
יש כמובן פריטים נוספים שצריך לתת עליהם את הדעת. מה עם המזגן? מה עם לנקות את המכונית, מה עם הקטע המאוד לא נעים של נזקים מתאונות? אז תתמודדו, שימו בצד כסף ותתפללו חזק שלא יגיעו צרות. אלא אם תבחרו בליסינג פרטי תפעולי.
כאן הכול ידוע מראש, ברור ופשוט. תשלום ראשון ידוע מראש, ראשית כל. אחרי התשלום הראשון יש תשלומים חודשיים, שגובהם נקבע לפי התשלום הראשון, כך שאפשר למתוח אותם לפי רמת הנוחות. ויש תשלום סופי שאותו ניתן להמיר למקדמה על המכונית הבאה. אבל רגע! לא אמרנו שעדיין כל הקטע של התחזוקה נותר בחזקת נעלם? לא, ממש לא, כי כל התחזוקה על חשבון חברת הליסינג. צמיגים, טיפולים, העברת טסט (האגרה לא כלולה). אם המוסכניק יגיד שהוא מצא גם ברקס שדורש החלפה, התשובה היא שאין בעיות, אתם את התשלום החודשי שלכם משלמים בכל מקרה. נסיעה טובה עם הרבה שלוות נפש.
הצעות לרכב חדש וליסינג