מה בודקים לפני שחותמים על חוזה שכירות?
מי אחראי על תיקון ליקויים בדירה, תוך כמה זמן בעל הדירה צריך לספק בעל מקצוע ומהו הסעיף שיאפשר לכם לברוח בזמן מדירה גרועה או משותפים בלתי נסבלים? אתר "המקצוענים" עם המדריך
לא תמיד חוזה השכירות נתון לשינויים מצד בעל הדירה. מדובר בעניין שנתון למשא ומתן ומשתנה ממשכיר למשכיר. ואולם, אם יש לכם כימיה עם בעל הדירה, הדירה מוצאת-חן בעיניכם ואתם רגע לפני החתימה, יש כמה סעיפים שכדאי מאוד לוודא שכלולים בחוזה. אם הם לא כתובים בו, תוסיפו אותם בכתב-יד.
תתפלאו: ישנם בעלי דירה שיסכימו לשתף פעולה, יהיו הוגנים ובכך יבטיחו לכם ולעצמם שקט תעשייתי לשנה-שנתיים. הנה כמה דברים שיגנו עליכם, עם דגש על תיקון ליקויים ותקלות בדירה. ישנם סעיפים נוספים שמתייחסים לגובה השכירות, אופן התשלום ואופציית הארכה, אך במדריך זה נתמקד בעיקר בסוגיות הכואבות שעוסקות בתחזוקה ובהוצאות נוספות ואשר גורמות למחלוקות מיותרות ומתגלות פעמים רבות רק לאחר שעברתם לגור בדירה.
עוד כתבות בנושא:
הנדימן או בעל מקצוע מומחה?
זיהוי תקלות חשמל במכשירים: המדריך המלאנזילה באסלה: מה הגורמים ואיך מתקנים?
מי אחראי על הטיפול בתיקונים בדירה?
אחת הנקודות הכואבות עבור שוכרים היא עניין אחריות בעל הדירה לתקן תקלות שמתגלות בה. גם אם כתוב בחוזה כי הדבר באחריותו, לעתים בעלי דירה גורמים לסחבת ומאלצים את הדיירים לחיות בתנאי בלתי נוחים במקרה הטוב, או בתנאים בלתי נאותים במקרה הרע.
מדובר בסוגיה עמומה, שפתוחה למשא ומתן בין הצדדים. הבעיה היא שבגלל לעתים באזורי הביקוש יש פחות דירות מאשר היצע, השוכרים נאלצים להתפשר בעניין זה. אם יש באפשרותכם לכתוב בצורה מפורשת בחוזה כי בעל הדירה אחראי לתקן מיידית את התקלות שמתגלות במהלך השירות בדירה, עשו זאת. נהוג שתיקונים שנגרמו בשל בלאי סביר, יהיו באחריות בעל הדירה.
לעומת זאת, תיקונים שנגרמו בשל שימוש לא סביר (השלכת מגבונים לאסלה, למשל), יחולו על השוכר. בכל מקרה, אל תשאירו את הדברים עמומים ואל תסתפקו בסיכום בעל-פה. דאגו שהדבר יופיע בכתב ובצורה מאוד ברורה בחוזה. התייחסו במיוחד למוצרי חשמל (בייחוד למזגן), לאיטום הדירה (בחורף, זה קריטי), לתקינות מערכת החשמל, לאינסטלציה ולצנרת המים והביוב.
תוך כמה זמן בעל הדירה מחויב לתקן את הליקויים?
"ישנם תיקונים שכלל לא דוחים דיחוי ומחייבים הזמנה מיידית של בעל מקצוע (פיצוץ צנרת, ניתוק מחשמל, הצפת ביוב) וישנם תיקונים שאינם סובלים דיחוי אך בהחלט עלולים לפגום באיכות החיים בדירה", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "למשל, סתימה באחת האסלות או הכיורים בדירה, תקלה בדוד חשמל או במוצר חשמלי אחר שהוא חלק מהדירה (מזגן, מקרר, מכונת כביסה).
"עבור התיקונים שאינם מחייבים קריאה מיידית לבעל מקצוע, כדאי לתחום אותם לטווח של 72 שעות, ולחייב את בעל הדירה לתקנם תוך פרק זמן זה. סעיף נוסף שחשוב לכלול הוא שאם התיקון לא מתבצע תוך פרק זמן זה, השוכר יביא בעל מקצוע מטעמו ויתקזז עם בעל הדירה".
זכרו להכניס לחוזה סעיף שמתייחס למצב הדירה כפי שקיבלתם אותה
רשימת ליקויים: מכיוון שאין באפשרותכם לגלות את כל הליקויים בדירה במהלך כמה דקות שאתם מסתובבים בה, דאגו לסעיף שיגן עליכם בחוזה. כלומר, שיהיה כתוב שהדירה שקיבלתם תקינה ושכל המערכות בה תקינות, אך להוסיף את המילים "למעט ליקוי נסתר". כך, אם תגלו תקלות לאחר שעברתם להתגורר בדירה, בעל הדירה לא יוכל לטעון שידעתם על הליקוי. אם בדירה קיימים ליקויים ששמתם לב אליהם, אך הם לא מונעים מכך מלגור בדירה, ציינו גם אותם. למשל, אם יש סדקים בקירות, עובש, כתמי רטיבות, אריחי רצפה שבורים, מזגן מקולקל או שקעים שלא עובדים – ציינו זאת. הסיבה: כדי שבסיום החוזה בעל הדירה לא יטען שאתם גרמתם להם.
רשימת רהיטים ומכשירי חשמל: כדאי להכין רשימה של הרהיטים הקיימים בדירה ולבדוק את תקינותם. אם למשל, חלק מבסיס המיטה שבור, אם הכורסה מתנדנדת, או אם יש רהיט מסוים שאין בו צורך, ניתן לבקש מבעל הדירה להוציאו עוד לפני המעבר שלכם. בכך, לא תהיו אחראים למצבו. עניין נוסף, מתייחס לרכישות של רהיטים או מכשירי חשמל מסוימים.
אם אין בדירה ארון ואתם מתכננים לקנות אחד כזה, ציינו זאת במפורש כולל מה יהיה גורל הארון בעזיבה. מוקד השירות: "ישנם ארונות שלא ניתן לפרק ולהרכיב יותר מפעמיים, וכדאי לציין שבמקרה כזה לפחות חלק מעלות הארון תקוזז עם דמי השכירות. כך גם לגבי מקרר ישן. בררו מה אמור לקרות במצב של תקלה בו. האם בעל הדירה אמור לתקן, או לספק מקרר חלופי באותו השווי? בעניין מזגנים, לא אחת עולה השאלה האם התיקון כלכלי ואם לא יותר משתלם לרכוש מזגן חדש. אם למשל כרטיס אלקטרוני, או רכיב יקר אחר במזגן מתקלקל, לעתים שווה להשקיע בהחלפת מזגן".
אם השוכר הוא שמשלם על תיקוני המזגן, פעמים רבות יהיה גם עבורו זול יותר לרכוש מזגן חדש. זאת, בייחוד אם הוא נשאר בדירה לתקופה של כ-3 שנים, במהלכן יכולות להתגלות מספר תקלות כשמדובר במזגן ישן במיוחד. אם השוכר רוכש מזגן, צריך לציין במפורש ברשות מי הוא בסיום השהות, ולקבוע שלפחות מחצית ממנו תקוזז מדמי השכירות (ישנם בעלי דירה שיסכימו אף לקזז את כלל עלות המזגן וההתקנה, שכן זה משביח עבורם את הנכס).
פתח מילוט בחוזה
שותף לדירה שמתגלה כאדם שלא ניתן לחיות במחיצתו, בעל דירה שמתחמק דרך קבע מתיקון ליקויים או רעש בלתי נסבל – לא חסרות סיבות שיגרמו לכם לרצות לברוח מהדירה כעבור חודשיים. אחת הבעיות העיקריות עבור שוכרים היא שהם כבולים לחוזה של שנה, ולעתים השותף שנמצא בדירה או בעל הדירה, אינם מסכימים לאף שותף חלופי שהם מציעים. מדובר בסכומים לא מבוטלים (שיכולים להגיע גם ל-50 אלף שקל עבור שכירות לשנה), ואשר מעמידים את השוכר בעמדת נחיתות מול שאר השותפים ומול בעל הדירה.
לכן, גם במחיר של חשש מפינוי בהפתעה, דאגו לסעיף שמאפשר לשני הצדדים (לכם ולבעל הדירה) לסיים את ההתקשרות ללא סיבה בהתראה של חודשיים או שלושה. בכך, תקטינו את הסיכון הכלכלי וההתחייבות שלקחתם על עצמכם. לגבי החשש מהצורך לפנות דירה, הרי שחודשיים-שלושה הם זמן סביר למצוא דיור חלופי. ממילא, האינטרס של בעל הדירה הוא לא לבצע חילופי שוכרים מרובים, כך שהסעיף הזה בעיקר מגן עליכם מפני מצב של שינוי פתאומי בחיים שלכם, או מפני שותף בלתי נסבל.
צריכים הנדימן? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"