המפתחות של הרשת: ההיסטוריה של גוגל
מחדר המעונות בסטנפורד, דרך הגראז' ועד למתחם הענק "גוגלפלקס": זה הסיפור של ענקית הטכנולוגיה ששינתה את החיים של כולנו
>> פרויקט מיוחד: 20 שנה עם גוגל - לכל הכתבות
השניים יצרו שותפות אמיתית מתוך מטרה שנדמתה אז כמהפכנית במיוחד: לעשות סדר בכל הדבר החדש, העצום והמבולגן הזה שנקרא "אינטרנט". הדרך הייחודית שבה בחרו לעשות את זה, היא מהות המהפכה - הם יצרו דירוג של אתרי אינטרנט שמבוסס על מספר הקישורים אליהם (הבסיס לאלגוריתם שידוע היום בשם PageRank). למנוע החיפוש הראשון שלהם, אותו בנו מחדרי המעונות, קראו אז BackRub ("גירוד בגב").
לאט אבל בטוח, הם הצליחו למשוך תשומת לב - לא רק אקדמית, אלא גם מקרב משקיעים בעמק הסיליקון. "באקראב" הפך ל"גוגל" כמעין משחק מילים על המספר "גוגול" - הספרה 1 שאחריה מגיעים מאה אפסים. בשנת 1998, פייג' וברין קיבלו את ההשקעה הראשונה שלהם, צ'ק על סך מאה אלף דולר, ועברו להתמקם בגראז' של סוזן ווייציצקי (שמאוחר יותר הפכה לעובדת ה-16 בגוגל, וכיום משמשת כמנכ"לית יוטיוב), במנלו פארק שבקליפורניה. את השרת הראשון של גוגל, שהיה עשוי בחלקו מלגו, הם איחסנו שם.
בספטמבר של אותה שנה הם הפכו את גוגל לחברה בע"מ, והמשיכו לעבוד בקדחתנות מהגראז'. את ה"דודל" הראשון יצרו ב-1998, כמעין הודעה עבור משתמשים, שעובדי החברה נמצאים בחופשה: פייג' וברין נסעו לפסטיבל "ברנינג מאן", והדודל שאוייר במיוחד הדגים את האיש הבוער המסמל את הפסטיבל, מאחורי האות O בלוגו החברה. מסורת ה"גוגל דודל" החלה אז, והיא נמשכת עד היום.
עד שנת 2004, בה גוגל הונפקה כחברה בבורסה, פייג' וברין המשיכו לעבוד, שכרו מתכנתים ובנו צוותי שיווק. בסופו של דבר, החברה עשתה את המעבר ההכרחי מהגראז' הביתי אל המקום שבו היא נמצאת היום - מתחם ה"גוגלפלקס" בלב לבו של עמק הסיליקון, במאונטיין ויו שבקליפורניה.
ב-1 באפריל של אותה השנה, הודיעה גוגל כי היא בוחנת שירות מייל חדש, Gmail. השירות נולד מתוך טענות של עובדי גוגל כלפי שירותי מייל שהיו קיימים עד אותה השנה, ומתוך ניסיון לעשות את הדברים בצורה קצת אחרת. ההכרזה שהגיעה בתאריך סמלי משהו, עוררה קצת ספקות והיו ששיערו בהתחלה כי מדובר במתיחה. בהודעה ההיא נכתב כי "אחת העובדות התלוננה שהיא מבזבזת את זמנה בחיפוש אחר מיילים אצלה בתיבה", ובמקרים האלה, כלי החיפוש של גוגל נראה יעיל במיוחד. בעיה נוספת שנדרשו לה בגוגל, היא בעיית האחסון. השירות הושק עבור משתמשים ראשונים עם גיגהבייט שלם של אחסון, ובחינם. כיום, מדובר בשירות הדואר האלקטרוני הפופולרי ביותר בעולם.
אבל זה כמובן לא הספיק. גוגל המשיכה לשכלל את מנוע החיפוש שלה, לצד התוכנית העסקית של מכירת מודעות ושירותים משלימים. בשנת 2005 רכשה גוגל את חברת הסטארט-אפ Android Inc, ושנתיים מאוחר יותר השיקה את הגרסה הראשונה של מערכת ההפעלה. בסוף שנת 2008 הושק גם הטלפון הראשון מבוסס אנדרואיד - ובתוך שנתיים הפכה מערכת ההפעלה לנפוצה ביותר בקרב משתמשי טלפונים חכמים וטאבלטים.
בנובמבר 2006, רכשה גם את יוטיוב - פלטפורמת שיתוף הסרטונים שנוסדה רק שנה וחצי קודם לכן. תמורת 1.65 מיליארד דולר, יוטיוב השתכנה תחת המטריה של גוגל, ומעכשיו נדמה היה שאת ענקית החיפוש כבר אי אפשר לעצור.
שנתיים מאוחר יותר הושק גם הדפדפן הייעודי של גוגל, "גוגל כרום", שחוגג גם הוא החודש עשור לקיומו. הדפדפן, שנחשב כיום לפופולרי ביותר בשימוש, הצטיין אז במהירות טעינת הדפים, בעיצוב מינימליסטי ובנוחות שימוש. הוא גם איפשר התקנת תוספים ייעודיים. למעשה, מדובר בצעד שנעשה כדי להילחם בשליטה של מיקרוסופט בשוק הדפדפנים, עם ה"אקספלורר" המוכר שלה שהגיע יחד עם מערכת ההפעלה ווינדוס. ההיסטוריה מלמדת שזה עבד ובגדול: בתוך חמש שנים עקפה גוגל את מיקרוסופט ונהנתה מנתח השוק הגדול ביותר בגזרת דפדפני האינטרנט. היא המשיכה לשכלל את הדפדפן עם פונקציות מוכרות כמו השלמה אוטומטית בשורת הכתובת, סרגלי סימניות וקיצורים וכמובן מצב "גלישה בסתר".
אלה, כמובן, רק טעימות. על ציר הזמן של מוצרי ושירותי גוגל, כמעט בלתי אפשרי להכיל את המגוון: גוגל מפות, תמונות, טרנסלייט, ווייז (שנרכשה על ידי גוגל ב-2013), גוגל מסמכים, גליונות, הנגאאוטס, קלנדר, גוגל אסיסטנט, גוגל פלוס, טיסות ומלונות, מערכות הפעלה, גוגל שופינג, גוגל ספרים, גוגל פליי, גוגל מוזיקה - וזה עוד מבלי להזכיר את כלי הפרסום והשיווק שלה, את כלי הפיתוח ואת שלל מוצרי החומרה - שרבים מהם עדיין לא זמינים לרכישה בארץ.
ב-2015 ולאור ההתרחבות הבלתי נתפסת של ענקית הטכנולוגיה, נוסדה חברת האם "אלפאבית", המלכדת תחתה את גוגל ואת חברות הבת האחרות, בהן DeepMind העוסקת בפיתוחים של בינה מלאכותית, Google X העוסקת בפרויקטי עתידנות, SidewlkLabs העוסקת בפיתוח מרחבים אורבניים חכמים ועוד. מייסדי גוגל הפכו עכשיו לבעלי התפקידים הבכירים באלפאבית, כשפייג' הוא המנכ"ל וברין הוא נשיא החברה. מנכ"ל גוגל כיום הוא סונדר פיצ'אי, והחברה שבניהולו מעסיקה קרוב ל-60 אלף עובדים בלמעלה מ-50 מדינות. ענקית הטכנולוגיה נמצאת כיום במקום טוב בצמרת: עם שווי שוק מוערך של כ-740 מיליארד דולר, מרבית ההכנסות של גוגל כיום מגיעות מפרסום.