ראש בראש: מייסד וואטסאפ פותח פה על פייסבוק
בריאן אקטון, שייסד את אפליקציית המסרים וואטסאפ יחד עם יאן קום ופרש ממנה בשנה שעברה, תוקף בריאיון את הרשת החברתית. בכיר בפייסבוק לא נשאר חייב: "זן חדש של תת-רמה"
מייסד אפליקציית המסרים המיידיים הפופולרית וואטסאפ, שנמצאת כיום בבעלות פייסבוק, נותן רוח גבית לעזיבה הדרמטית של מייסדי אינסטגרם - גם היא בבעלות פייסבוק: בריאן אקטון, שייסד את וואטסאפ יחד עם יאן קום, עזב בדיוק לפני שנה את החברה בעקבות חילוקי דעות עם בעלת הבית החדשה. בריאיון למגזין "פורבס", הוא חושף את הסיבות שבגינן החליט לפרוש מהחברה שייסד, החלטה שעלתה לו קצת יותר מ-800 מיליון דולר.
בין היתר דיבר אקטון על אסטרטגיית המונטיזציה של וואטסאפ אליה הביע התנגדות - לפיה וואטסאפ תנסה לייצר רווחים מפרסומות, על הקושי מול בכירי פייסבוק בכל מה שקשור ליישום הצפנת קצה-לקצה באפליקציה ועל פרטיות המשתמשים. "מכרתי את פרטיות המשתמשים שלי. עשיתי בחירה ופשרה. ואני חי עם זה בכל יום". עם התפוצצות פרשת קיימברידג' אנליטיקה, הצטרף אליו יאן קום בעזיבה דרמטית משל עצמו, ואילו אקטון היה אז ממובילי התגית "מחקו את פייסבוק" - דבר שעורר סערה גדולה.
אבל בפייסבוק לא נשארו חייבים. בצמוד לפרסום הריאיון עם אקטון, בחר להגיב אחד מבכירי הרשת החברתית, דייוויד מרקוס, מי שהיה במשך שנים מנהל מוצר המסנג'ר וכיום עובד על פרויקט הבלוקצ'יין של פייסבוק. תחת הכותרת "הצד האחר של הסיפור", שהגיעה עם דיסקליימר שאומר שאף אחד בפייסבוק לא ביקש ממנו להגיב, הגיב מרקוס לטיעונים של אקטון, שלטענתו "סוטים לגמרי מהאירועים שקרו כפי שחוויתי אותם ממקור ראשון".
מרקוס טען כי בניגוד גמור לדברים של אקטון, הצפנת קצה-לקצה בוואטסאפ נעשתה בתמיכתו המלאה של מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, שהבין מהרגע הראשון את החשיבות של הפרקטיקה הזו בכל מה שקשור לפרטיות משתמשים. בעניין המונטיזציה של וואטסאפ - פרסום של עסקים עבור משתמשים וגביית תשלום, מרקוס טען כי לכל אורך הדרך אקטון נהג בצורה פסיבית-אגרסיבית, ולא ממש נימק את הטיעונים שלו להתנגדות למהלך.
הוא הוסיף והגדיר את אקטון כ"זן חדש של תת-רמה", ואמר שהוא לא לגמרי מבין איך אפשר לתקוף את האנשים ואת החברה ש"עשו אותך מיליארדר". ואכן, המכירה של וואטסאפ לפייסבוק לפני ארבע שנים, בסכום אסטרונומי של 16 מיליארד דולר, הפכה את אקטון ליזם ששווה קצת יותר מ-3.5 מיליארד דולר בעצמו.
ההתנגשויות האלה מציפות את מה שקורה מאחורי הקלעים של הרשת החברתית הפופולרית ביותר בעולם, שמחזיקה בשורה של מוצרים ומותגים פופולריים לא פחות: לוואטסאפ יש 1.5 מיליארד משתמשים מסביב לעולם, והניגוח הפומבי של מייסדיה עם פייסבוק מצטרף לעזיבתם קווין סיסטרום ומייק קריגר - המייסדים של אינסטגרם. גם במקרה הזה, מדובר בחילוקי דעות קשים בין מי שבנו את האפליקציה במו ידיהם, לבין החזון העסקי של פייסבוק.