הכביש המסוכן מבחינה ביטחונית נפתח למטיילים: "נמשכים לריגושים"
מאז מתקפת הטרור על האוטובוס בדרך לאילת לפני 7 שנים, רובו של כביש 10 הצמוד לגבול מצרים סגור לתנועת אזרחים ומשמש רק את כוחות הביטחון. באופן חריג הוא נפתח לשבוע לרגל החג. "אמרו לנו שהנוף מדהים, ורק עכשיו מותר לטייל פה"
שעת בוקר מדברית בכניסה הצפונית ל"ציר 10" מכיוון היישוב עזוז. שער ברזל גדול ניצב באמצע הכביש, ועליו ממונה ש.ג. חמוש, מגובה בצוות אבטחה. החיילים רושמים את שמות הנוסעים בכלי הרכב שעוברים, ונותנים לנהגים תדריך ביטחוני קצר.
מרחוק אנחנו מבחינים בענן אבק שמתקרב אלינו. מדובר באופנוע כבד ומאובזר, עמוס בזוג רוכבים בחליפות עור אופנתיות שעוצר ליד המחסום. האופנוען, שחר אשכנזי, מספר שהוא מגיע לרכוב בכביש 10 בכל שנה כשהציר נפתח. "מדובר בכביש יפה עם נוף יפה, שקט, אין כמעט כלי רכב. אנחנו גרים בעוטף עזה, שם הרבה יותר מסוכן".
כביש 10 מוגדר בשגרה "כביש מסוכן" - מסיבות ביטחוניות. מאז מתקפת הטרור על האוטובוס בדרך לאילת לפני שבע שנים, רובו של הכביש הצמוד לגבול מצרים סגור לתנועת אזרחים ומשמש רק את כוחות הביטחון. כעת, למשך שבוע בלבד, השתלטו עליו כוחות אחרים - המטיילים.
בשנים האחרונות, אם אין מתיחות ביטחונית חריגה, הכביש נפתח לתנועה פעמיים בשנה - בחול המועד סוכות ובחול המועד פסח - בשעות היום בלבד. לכבוד המטיילים, צה"ל תגבר את כוחותיו לאורך הכביש בעל הנוף המרהיב והפראי.
לאחר כמה רגעים מגיעה לשער הכניסה לכביש 10 מכונית עם זוג צעיר, באווירה רומנטית. שרה קומה, מהיישוב מעלה ישראל שבשומרון, מספרת בהנאה רבה שהם נסעו לטייל בדרום ושמעו ממשפחה שהם פגשו בדרך "שהכביש פתוח - ואמרנו יאללה, חוויה!".
בעלה, מתן קומה, מוסיף לאווירה המחשמלת של המדבר ולמראות הרבים של כוחות הצבא הפרוסים סביב. "אמרו לנו שהנוף פה מדהים, ורק עכשיו מותר לטייל פה. בטבע שלנו כבני אדם אנחנו נמשכים לריגושים של האסור".
מדובר בכביש ישן יחסית של מסלול יחיד, שנסלל בתחילת שנות ה-80 לאחר פינוי סיני במסגרת הסכם השלום עם מצרים. הכביש מתפתל בעליות ובירידות החדות של הרי הנגב, צמוד לגדר המערכת החדשה והמכשול הפיזי המרשים שנבנה כאן בשנים האחרונות.
הציר המסקרן, שנפתח לתנועה כאמור באופן חריג במהלך החג, מתחיל באזור היישוב עזוז, חוצה את הר חריף והר שגיא ומסתיים בחיבור עם כביש 12 שמוביל דרומה לאילת. כלומר, לזמן מוגבל מאוד נפתחה דרך חדשה ומרעננת אל עיר הנופש הדרומית.
הנסיעה בכביש המפותל מאד מהנה ומעניינת. מימין לכביש רואים את גדר המערכת וגושי בטון ענקיים המוצבים כמכשול. מאחוריהם ניצבות זקופות וגבוהות עמדות השמירה של הצבא המצרי והנוף המשכר של מדבר סיני. משמאל לכביש יש מדבר פראי עם סימנים רבים של חיות בר, ועל הגבעות והפסגות שלאורך הציר מפוזרים חיילי צה"ל רבים בתצפיות אבטחה מאולתרות.
באחת התצפיות המרהיבות לכיוון מדבר סיני אנחנו פוגשים זוג צלמים חובבים, עמוסים בציוד צילום מקצועי, שלא מפסיקים לצלם בהתלהבות את הנוף המשכר של חצי האי סיני ואת החיילים המצריים ש"טוחנים שמירות" במגדל השמירה הגבוה שצמוד מאוד לגדר הגבול. חובבת הצילום דיטה שניצר מהמושב כוכב מיכאל שליד אשקלון מספרת בהתרגשות: "באתי לצלם, ומה שאסור זה עוד יותר כיף. זו פעם ראשונה שלי בכביש 10, והגענו בגלל שפתחו את הכביש ואת הגדר. אני אוהבת לצלם את הנגב, וכאן זה אזור נהדר לצילום עם כל הקווים הישרים של הגדר. מדובר בנוף פראי וזה שלנו - של ארץ ישראל".
בן זוגה, מדריך הקראטה הוותיק מראשון לציון מאיר ווקסמן, מנסה לשמור על קור רוח, אבל גם הוא מאוד נלהב מהנוף הקסום ומהאווירה הפראית של הכביש הנידח שממוקם בתוך "המערב הפרוע של ישראל". "הנוף משגע, כיף להיות פה. קיווינו שלא יהיה פה הרבה קהל - וזכינו!".
באמצע הראיון עוברת חבורה גדולה של אופנוענים בשחור. האופנועים מטפסים על צלע ההר, מתפתלים בתנועה מתמדת בתוך העיקולים הרבים של הכביש המדהים - כמו שיירת נמלי ענק על ספידים - ויוצרים מראה דינמי ומרגש כמו בסרט אקשן אמריקני על חבורת רוכבים פראית.
בתצפית הנוף המרשימה, אשר משקיפה על אזור קדש ברנע התנ"כי, אנחנו פוגשים את המטייל חובב אסטר מירושלים, שמתמוגג מהנוף הפראי ומהחיבור הבלתי אמצעי עם הזיכרון ההיסטורי של אבות אבותינו ששהו במדבר סיני במשך 40 שנה. "זאת הזדמנות חד פעמית לראות את אחד הכבישים היפים בארץ, לדעתי. לאורך קילומטרים אתה נוסע לבדך ואין פה קליטה או תחנות דלק, וכמעט שאין ציוויליזציה. יש משהו מדהים בחיבור העוצמתי הזה עם הטבע".
אסטר מצביע בהתרגשות על הבקעה הרחבה שמתחתינו, המזוהה על ידי החוקרים עם האתר התנ"כי הידוע מסיפור יציאת מצרים - קדש ברנע. "אנחנו עומדים מול המקום שבו היה הנאום המפורסם של משה רבנו, מקום עם משמעות היסטורית. יש משהו בזה שאתה הולך לבדך לאיזה מקום ואתה מרגיש שכבשת נקודה והיא שלך, יש בזה משהו מצ'ואיסטי ואגואיסטי, אבל יש בזה גם משהו יפה".
גל ביסמוט, פקח של רשות הטבע והגנים, שמלווה אותנו בסיור הרכוב, מצביע על שינויים משמעותיים בתוואי הגדר שנעשו במיוחד כדי לא לפגוע בתצפיות לתיירים ולא להסתיר הנוף. ביסמוט, שמכיר היטב את כביש 10, מדגיש צד נוסף בסכנות של הכביש המסתורי. "מדובר בכביש שנסלל בשנות ה-80 של המאה הקודמת והוא שנועד לכלי רכב של שנות ה-80. הכביש צר ומשתלב בנוף - להבדיל מהכבישים החדשים שחוצבים דרך הנוף. הכביש הזה מסוכן לכלי רכב חדשים, ותרבות הנהיגה פה חייבת להיות בהתאם למה שהיה נהוג בעבר - חובה לנסוע לאט, עדיף לא לעבור את המהירות של 70 קמ"ש. אין מה למהר פה, הכביש מאד מפותל ומפתיע. זה כביש שנועד לרכב אחד, וצריך לרדת עם שני גלגלים לשוליים כשמגיע רכב ממול".
בכניסה לבסיס צה"ל בפסגת הר חריף ממתין רס"ן סלמאן חבקה, מפקד פלוגה בגדוד שריון 77 בחטיבה 7 שמפקד על הגזרה. "אנחנו נמצאים בגבול המערבי של מדינת ישראל בגזרת חריף, 40 ק"מ ממצפה רמון. מצרים היא לא האויב, אבל בתוך סיני יש שלוחות טרור שמשפיעות על הערכת המצב".
רס"ן חבקה מסביר כי "קשה לשלוט על הציר הזה משום שהוא ציר נופים שעובר מנקודות גבוהות לנקודות נמוכות. צריך אלפי חיילים כדי להחזיק את הציר הזה מקצה לקצה, ובשגרה קשה לנו להיות פרוסים שם כל הזמן. בתקופת החגים אנחנו מקבלים כוחות תגבור נוספים, ואנחנו מאבטחים את הציר על הצד הטוב ביותר, כדי שלכולם יהיה מרחב לטייל בשקט ובהנאה".
דובר צה"ל מוסיף כי בהתאם להחלטת מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, ובהתאם להערכת המצב בצה"ל הוחלט השנה על פתיחת כביש 10 לתנועה במקטע שבין עזוז, דרך הר כרכום ועד מפגש הצירים 10 ו-12, בין ה-24 בספטמבר ל-1 באוקטובר, בכל יום בשעות 17:00-8:00. "קיים איסור לחצות גדרות ולהיכנס למקומות מגודרים ומשולטים", מדגישים בצה"ל.
באירועים חריגים, על המטיילים בציר ליצור קשר עם אחד מהגורמים הבאים: חמ"ל שגיא בטלפון: 08-6506253, גל, פקח הר הנגב הגבוה, בטלפון: 053-7762068, או מארק, פקח הר הנגב הדרומי, בטלפון: 053-7762069.