אופניים חשמליים: משרד התחבורה נגד המשטרה ולהיפך
ריבוי תאונות האופניים החשמליים ולא פחות מכך, ההד התקשורתי לו זכו הקטלניות שבהן, הציבו את שר התחבורה ישראל כץ והשר לביטחון פנים גלעד ארדן, בעוד מסלול התנגשות. צפו בדיון באולפן ynet
תאונות האופניים הקטלניות שטלטלו את הציבור בתקופה האחרונה הציפו מחדש את בעיית האופניים החשמליים. שרי ממשלה, אפילו ראש הממשלה ובוודאי הגופים הנוגעים בבטיחות בדרכים מיהרו להתייחס ולהזדעזע עמוקות מהמצב. אלא שזכרונם כנראה אינו ארוך במיוחד.
צפו בראיון האולפן המלא עם דוברת המשטרה, מירב לפידות
תזכורת למתקשים: עד שנת 2004 (לפני כמעט 15 שנים) לא ניתן היה להשתמש בכלים חשמליים בישראל. החוק אסר זאת. בשנה זו הוחלט - בנוגע לקורקינטים מונעי החשמל שהציפו את הכבישים, וסללו את הדרך לאופניים - לאשר שימוש בכלים חשמליים.
חמש שנים מאוחר יותר, כאשר הנגע הפך למגיפה, נרשמה סוף סוף ובאיחור ניכר התעוררות במשרד התחבורה ובמשטרה. "אנשים משתמשים (באופניים וקורקינטים חשמליים) ולצערנו הרב יש גם תופעה של שימוש באופן לא חוקי", כך אמר עוזי יצחקי, אז סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה בדיון שערכה ועדת הכלכלה, בראשה עמד לא אחר מגלעד ארדן, כיום השר לביטחון פנים וזה שמעביר את האחריות לסכנה על הכביש לפתחו של משרד התחבורה. "עלינו להסדיר את התחום הזה ולשמור על בטיחות הציבור", הוסיף יצחקי.
ומה אמר נציג אגף התנועה באותו דיון? "יש בעיות באכיפה, יש קשיים באכיפה. יש הרבה ילדים, מתחת ל(גיל) האחריות הפלילית". מזכיר לכם משהו?
תשע שנים אחרי, ולא הרבה השתנה. שר התחבורה טוען כנגד המשטרה כי אינה אוכפת את חוק הרכיבה על אופניים חשמליים כנדרש, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן (אותו אחד מוועדת הכלכלה) מסביר כי משרד התחבורה אינה דואג להפוך את הרכיבה על הכלי למסודרת ברמת ביטחון הרוכב והסביבה.
מירב לפידות, דוברת המשטרה. יש ויכוח ובעיקר יש אמירה של משרד התחבורה שאין כוונה לבצע רגולציה או להטיל סנקציות של רישוי על הרוכבים. במשטרה המלצתם כן לעשות זאת?
"המלצנו על מספר צעדים... אנחנו מבינים את האילוצים שברישוי ולכן דרשנו (ואנחנו) מבקשים עדיין ממשרד התחבורה לעשות את זה כי זה בסמכות שלהם ולא שלנו. אנחנו מבקשים לחוקק אפוד זוהר. לא יכול להיות שרוכבים ירכבו באמצע הלילה בלי קסדה. בלי אפוד זוהר, בלי פנס, ולצפות מנהג שחולף בשעות לילה מאוחרות לראות אותם.
"צריך חובת קסדה, צריך חובת תיאוריה. לא יכול להיות שילד רוכב על הכביש ולא יודע את חוקי התנועה. הוא מגיע לרמזור אדום, עובר על אי תנועה וממשיך לנהוג מהצד השני ולא יודע מה משמעות התמרורים, מתי להאט, מהי חובת עצור. בנוסף לזה (יש) תשתיות, ויש גם אחריות הורית.
"אתמול ראיתי רוכב אופניים בת"א שרוכב בלי קסדה עם אוזניות שומע מוזיקה, עם הפלאפון שלו ביד וככה רוכב על אופניים חשמליים. אני ראיתי בעיני את ההרוג הבא כי אין דרך לצאת מכזה דבר בחיים, בסוף אתה גם מבין שזה אחריות גם אישית של בן אדם. לא יכולתי לעשות לו כלום, הוא נהג כחוק. הוא היה עם הפלאפון, נהג כחוק".