מבחן אופניים: מונדראקר פוקסי קרבון R
הפעם רכבנו על אופני הרים יוצאי דופן, עם רעיון מקורי כיצד להתמודד טוב יותר עם שטח וחבילת אבזור המורידה את רף המחיר
מונדראקר הספרדית עושה את זה אחרת, וקל לראות זאת על השלדה. קוראים לזה גיאומטריה מוטה לפנים "Forward geometry", רעיון שזיכה את היצרנית בפרסים רבים על חדשנות, ותואר "אופני השנה" לדגם עליו אנחנו רוכבים כאשר הוצג לראשונה. מה הרעיון? בחלק קדמי ארוך מאד, חלק אחורי קצר מאד, מידות וזויות היגוי חריגים, במטרה ליצור כלי נוסך ביטחון בשבילים טכניים, מסולעים, מדורדרים ומאתגרים, עם היגוי זריז והתנהגות עליזה.
המבחן, בקצרה:
אהבנו: מראה, מחיר, שלדה
בסדר: הילוכים, מזלג
פחות: לשנות סגנון רכיבה
לגופו
שלדת אופני המבחן עשויה מקרבון (סיבי פחמן), בצבע כחול נפלא ומושך עין. בחזית מותקן מזלג רוקשוק רווליישן החדש עם מהלך של 150 מ"מ, כמו מאחור. עוד באיבזור: כאן סט מלא של SRAM NX עם 11 הילוכים. מעצורי שימאנו MT500 עם דיסקים בקוטר 180 מ"מ בכל גלגל. הגלגלים מגיעים ממותג האביזרים של היצרנית (MDK) ועליהם צמיגי מאקסיז ארדנט "27.5 ברוחב "2.4. למוט המושב 125 מ"מ של מהלך, רוחב כידון האלומיניום 780 מ"מ והסטם קצר מאד כמתבקש מהגיאומטריה הקיצונית. המשקל: 13.6 ק"ג, המחיר עומד על 18 אלף שקלים.
רכיבה
מדובר באופני אנדורו, והדגם הזה אכן מתאים לאלה המבלים בעיקר במשולש פארק קנדה-בן שמן-חורשים. בתחילה חששתי מעט מיכולת הטיפוס עקב מהלך המתלה הארוך, אך שינויים קלים במתלה ובבולם האחורי הועילו מאוד להורדת כוח לקרקע. בסיס הגלגלים הארוך עזר להצמיד את הפרונט צמוד לקרקע.
אבל היכולת האמיתית של האופניים האלה מתבטאת במורד. קשה לתאר במילים את האופן שבו הם סופגים את השטח שמתחת. דרדרת, מדרגות סלע, שורשים, חריצי מים, הכל נבלע מתחת לרגליים הארוכות של המתלים והשלדה שומרת על יציבות כיוונית נהדרת.
מעצורי השימאנו חסרי יומרה אמנם, אבל עוצמת הבלימה חזקה ויכולת המינון מעולה. גם ההילוכים תפקדו היטב אבל הייתי רוצה לראות כאן את גרסת Eagle, עם 12 הילוכים. המזלג החדש תיפקד מצוין מרבית הזמן, אך תחת עומסים גדולים הבריק פחות.
את ההתאמה המשמעותית ביותר באופניים הייתי צריך לעשות דווקא בסגנון הרכיבה. כדי להפיק מהם את המיטב צריך לעבוד המון עם הגוף ולהקפיד על טכניקת רכיבה נכונה. אחרת תגלו גלגל קדמי שלא ממשיך לאן שאתם רוצים ואופניים שלא פונים ברדיוס אותו תכננתם.
סיכום
אופני אנדורו הם אולי הקטגוריה הסקסית ביותר של אופני ההרים, אולם מרביתם מאד יקרים. נכון, גם הפוקסי-קרבון לא זולים אך הם מציעים יכולת טובה מאד, עם יתרון יחסי בזכות השלדה והפלטפורמה הייחודית. ובקצרה, ההתאמה למשימה: בול.
מונדראקר פוקסי קרבון R
שלדה: קרבון (סיבי פחמן)
הילוכים: SRAM NX 1X11
בלמים: שימאנו MT500
גלגלים: MDK
צמיגים: מאקסיז 27.5X2.4
מתלה אחורי: רוקשוקס דלוקס RL דבונאייר
מתלה קדמי: רוקשוקס רווליישן RC
משקל: 13.6 ק"ג
מחיר: 18 אלף שקלים