"שואו אחד גדול": הסימנים לכך שהציור המושמד של בנקסי היה מזימה מתוכננת היטב
עולם האמנות עדיין סוער מהדרמה שחולל אמן הרחוב המסתורי בנקסי עם ציור שגרס את עצמו לאחר שנמכר במיליון ליש"ט. מומחית שנכחה בקהל סבורה כי ההשמדה המפתיעה במכירה הפומבית תוכננה למעשה מראש בעזרת כמה שותפים: "הוא גאון"
נערה עם בלון נחתכה לחתיכות בסוף השבוע בלונדון, כשציור בשווי יותר ממיליון ליש"ט של בנקסי גרס את עצמו לעיניו המשתאות של הקהל, רגע לאחר שנמכר במכירה פומבית. "ניכר שעשו לנו בנקסי", אמר המנהל הראשי של המכירה, שהתקיימה בבית המכירות "סות'ביס" בעיר, והתכוון לכך שמדובר בעוד תעלול שתכנן אמן הרחוב המסתורי, שלא מפסיק לשגע ולהביך את עולם האמנות.
"הערב כבר נגמר, הפטיש ירד על המחיר, ופתאום היה מין רעש כמו של אזעקה, משאית שנוסעת ברוורס, אף אחד לא הבין מה קורה", מספרת תמנע רוזנהיימר, מומחית לאמנות בינלאומית עכשווית, שנכחה במכירה הפומבית כשהכול קרה. "פתאום אני רואה את כולם מסתובבים ולרגע לא הבנתי, העבודה זזה בעצמה וגולשת כלפי מטה. יש לה חריץ בתוך המסגרת כנראה, כמו מין מדפסת, והיא הופכת להיות מן שורה של אטריות פטוצ'יני, נעצרת בשני שלישים מהדרך החוצה מתוך המסגרת ומתנדנדת. זה היה כמו מעשה כישוף, משהו בדיוני לחלוטין".
סרטון שהעלה בנקסי לאינסטגרם, שמתאר את הנחת המגרסה בציור
מאז שהציור השמיד את עצמו, שאלות רבות עדיין מרחפות באוויר – האם בית המכירות הופתע מהמקרה או שהיה שותף למזימה? האם בנקסי עצמו, שמיהר להעלות תיעוד של האירוע לאינסטגרם, נכח במקום? מי הפעיל את המגרסה? ושאלת מיליון הליש"ט – האם המוכר האלמוני שרכש טלפונית את הציור יקבל את כספו בחזרה, או שאולי לאחר המקרה ערכו של הציור רק יעלה?
"אין לי ספק שהמהלך הזה היה מתוכנן עד היסוד. שואו אחד גדול", אומרת רוזנהיימר. "בעיניי הוא זה שהעמיד את העבודה למכירה, וגם הפעיל חלק מהאנשים שעשו את הבידינג (Bidding - הצעות המחיר; א.ו.) לעבודה הזאת. גם אין מצב שלפני שבע שנים הוא הכניס את המגרסה לתוך המסגרת ועכשיו היא פתאום עובדת". רוזנהיימר מצביעה על עוד כמה סימנים שמעידים על כך שהאירוע היה רחוק מלהיות ספונטני: "לפני כמה שנים, עבודה שלו נמכרה בדיוק באותו סכום במכירה פומבית אחרת. בשלב מסוים במכירה הנוכחית, המציעים עברו לסכומים בקפיצות של 50 אלף ליש"ט. בדרך כלל נהוג להישאר בסכום הזה, אבל פתאום מישהו דרך הטלפון ביקש לקפוץ ב-10,000 ליש"ט. זה מהלך תמוה, כאילו הם רצו להגיע למספר כלשהו ולאפקט מסוים".
נקודה נוספת שעליה מצביעה רוזנהיימר נוגעת למיקום היצירה - האחרונה בסדר המכירה: "באירועים משמעותיים מסוג זה אף אחד לא רוצה להיות הלוט האחרון בסייל, זה כמו לצאת להצגה ולשבת בשורה האחרונה. בנקסי חתר לגרנד פינאלה. רצה ליצור דרמה". בנוסף, לדבריה, עבודות קטנות כמו זו נהוג למקם על הבמה ליד הכרוז, ומיד לאחר המכירה להעבירה לחדר האחורי. עבודתו של בנקסי, לעומת זאת, הייתה תלויה על הקיר מאחור ולא מוקמה ליד הכרוז. רוזנהיימר אף מעלה את האפשרות שאותו רוכש טלפוני, שזהותו נותרה עלומה, הוא בנקסי בעצמו.
Lo último: @banksy destruye sí #GWRB Girl With Red Balloon, antes que cayera el mazo en plena subasta en Sotheby's.
— Vanessa N. Hernandez (@VanessaVonZed) 6 באוקטובר 2018
Subasta iba el 860,000£@jaimesancristo pic.twitter.com/a10DlEnLbi
יש סיכוי שערך היצירה רק יעלה לאחר הגריסה?
"יש כאלה שטוענים שהיא שווה עכשיו 2 מיליון ליש"ט. נחכה ונראה. אבל אני נורא מקווה שהעבודה הזו לא שווה פי שניים, כי אם כן - הוא הצליח להראות לנו למה אנחנו מייחסים ערך, ואם ערך נבנה כשעבודה נגרסת רגע אחרי שהיא נמכרת, אז זה המקום לשאול שאלות. כשעמדתי שם לא האמנתי שזה קרה. זה גאוני – למכור עבודה ולהרוס אותה".
אותה מכירה סיפקה גם חדשות משמעותיות אחרות - נשבר בה שיא מכירה לאמנית אישה שעודה בחיים, כשיצירה בשם Propped של ג'ני סאביל, פורטרט עצמי המציג את גופה העירום של אישה כבדת משקל, נמכרה ביותר מ-9 מיליון ליש"ט. אבל המהומה שחולל בנקסי ללא ספק גנבה לסאביל את הפוקוס. "עולם האמנות אוהב דרמות וסיפורים טובים", מסבירה רוזנהיימר, "זה כבר עניין חברתי, מעבר למעשה של האמנות, וכל פעם צריך להעלות את הרף של מה נראה הפעם, קצת כמו פוליטיקה. בנקסי מאוד טוב במיתוג ובשיווק. זה לא ואן גוך ולא וורהול, זו תופעה חברתית שיש לה מקום משמעותי בתוך השדה הזה".
רוזנהיימר מיטיבה להצביע על פרדוקס בהתנהלותו של בנקסי, כזה שמזכיר לנו שאולי יש להסתכל על העניין בעיניים ציניות יותר ולא רק להיות מוקסמים מהתעלול – "אל תטעי, בנקסי הוא חלק מהמערכת לא פחות מזה שהוא מנסה להתריס נגדה - העבודות שלו נמכרות בסכומים של שש ספרות ומעלה. הוא חלק מהמערכת שבה הוא מנסה לבעוט, אבל הוא מנסה לייצר אירועים וחי מהאירועים האלה. הוא גאון בעניין הזה, הוא יצא נגד אי צדק חברתי ופוליטי, יצא נגד הכיבוש הישראלי. הוא משתמש באמצעים של עולם הפרסום והשיווק ועובד על דימויים קליטים. אבל הוא בעצמו הפך להיות מין מותג שנהנה מהערך שלו. וזה לגיטימי, אבל כשאתה נהנה מכל העולמות וגם חלק משדה האמנות ומרוויח מכך הון, אתה כבר לא ממש חתרני".
נו, אז מי הוא בנקסי?
"נחכה ונראה, אולי פתאום הוא יתגלה השבוע. אומרים שתפסו אותו במצלמות שם. יש גם אנשים שטוענים שאין בנקסי אלא קולקטיב של אמנים. אבל אני חושבת שעיקר הכוח שלו היום הוא באנונימיות שלו, כי בעידן שבו אין פרטיות, הוא מצליח לשמר את עצמו כמן רובין הוד אנונימי עם הקסקט, כזה שמנסה לשקף לכולם את החורים השחורים של העולם, על אף שהוא מאוד התעשר ממנו. מה שבטוח, בנקסי הוא לא ואן גוך אלא מישהו שפעיל במרחב הציבורי ועושה מעשים ביקורתיים. ישנו בנקסי, ויש גם אמנות אחרת, אבל העולם צריך בנקסי".