סירות דיג תועדו ליד החוף: "מפליגות מהר, אנחנו מפחדים"
לאחר מותו של הצוללן דני מייזל מפגיעת סירה בחוף פלמחים, מתריעים מכריו וחבריו לתחביב הימי: "אין בוקר שאנחנו נכנסים לים ואין פה סירות דיג, יש לנקוט צעדים רציניים כדי שמקרים כאלה לא יישנו". מתחילת השנה: כ-400 דו"חות נרשמו על-ידי השיטור הימי
בסוף השבוע האחרון נהרג הצוללן דני מייזל (45), נשוי ואב לשניים מנס ציונה, מפגיעת סירה בשמורת הגן הלאומי חוף פלמחים. גם היום (ג') המשטרה טרם איתרה את הסירה שפגעה בו ולאחר מכן נמלטה. חוקי התעבורה הימית קובעים כי כלי שיט מחויב לשמור מרחק של לפחות 300 מטרים מקו השפל של חוף מוכרז, וכפי הנראה - דני נפגע מסירה במרחק קטן משמעותית מהחוף מזה המותר בחוק.
צוות ynet שהגיע הבוקר לחוף פלמחים תיעד את התנהלות הסירות במקום ואת הקרבה המסוכנת של חלקן לקו החוף, בניגוד לחוק – לעיתים תוך סיכון ממשי של השחיינים, הצוללנים והגולשים במקום. התיעוד - בפתח הכתבה.
דקות ספורות לאחר שהסירות תועדו במצלמות, כוח של השיטור הימי נראה מעכב את אחת הסירות שהייתה קרובה מאוד לקו החוף. לצד פעילות כוח השיטור הבוקר, חבריו של דני - שהובא אתמול למנוחות, ושהגיעו גם הבוקר לחוף שחברם כל כך אהב - מספרים כי הנוכחות של כוחות השיטור הימי באזור בימים שבשגרה היא דלה במקרה הטוב, עד לא קיימת במקרה הרע.
"הסירות מפליגות מאוד קרוב לחוף, במהירות גבוהה, ואנחנו מפחדים", סיפרה ל-ynet אורלי ניאגו, מכרה של מייזל, שפגשה אותו בחוף רגעים לפני שנהרג. "אין בוקר שאנחנו נכנסים לים ואין פה סירות דיג". היא ציינה כי הסירות "חותכות" את השחיינים פעמים רבות - עד למצב בו השוהים במים צריכים לחפש הגנה בין הסלעים.
חשוב לציין כי שחיינים וצוללנים נוקטים אמצעי זהירות שונים, ורבים מהם קושרים לגופם מצוף כתום שנועד להתריע לכלי השיט ולסובבים על הימצאותו של אדם במקום. טרם התאונה הקטלנית, ניאגו סיפרה כי ראתה שתי סירות דייגים - אחת בצפון ואחת בדרום - ששטו במהירות גבוהה: "הן נעצרו אחת מול השנייה, לדעתי בשעה הזאת קרתה התאונה". גם מיכל חפר, מכרה נוספת של דני, הייתה בחוף בבוקר התאונה וראתה את סירות הדיג. "הן שטו ממש מהר", שחזרה.
חברו הקרוב של דני, גיא מולכו, סיפר בריאיון ל-ynet כי אלפי ישראלים מגיעים לחופים ומנצלים את 300 המטרים שאמורים להיות נקיים מכלי שיט. "לא ייתכן שזה יהיה שטח הפקר", אמר מולכו, "צריך לאכוף את החוקים ולשמור על האנשים. צריך לעשות צעדים מאוד רציניים כדי שלא ישנה עוד מקרה כמו של דני".
לאחר הפרסום אודות התאונה הקשה, הוצפו הרשתות החברתיות בעדויות על סירות ששטות קרוב מדי לקו החוף. הגולש אסף אביטן פרסם באחת הקבוצות תמונה מחוף שנמצא בין שבי ציון לעכו, שבה רואים סירת דיג מפליגה קרוב מאוד למקום הימצאותו של צוללן. לטענת אביטן, הסירה הייתה במרחק של 80 מטרים בלבד מהחוף. הוא פנה בפוסט לדייגים על הסירות: "תתרחקו 500 מטר מהחוף".
מתחילת השנה: כ-400 דו"חות על עבירות ימיות
לפי נתוני המשטרה, בכל שנה נרשמים כ-450 דו"חות בגין עבירות ימיות שונות וכי קיימת עלייה בכמות הקנסות משנה לשנה. עד כה, חולקו השנה כ-400 דו"חות על עבירות שונות בתחום הימי.
יחידת השיטור הימי, שמונה 70 שוטרים שפרוסים מצפון עד דרום, פועלת באילת, בכינרת, וכן בשלושה מקומות לאורך הים התיכון: בגזרה הדרומית כחלק ממשטרת מרחב לכיש, באזור גוש דן כחלק ממחוז תל אביב ובאזור הצפון - כחלק ממחוז חוף. האכיפה באזור פלמחים, המקום בו נהרג דני מייזל, מתחלקת בין מרחב לכיש למחוז ת"א.
יוסי זמיר, מנכ"ל ארגון גולשי הגלים בישראל, סיפר כי נוכחות כלי השיט הממונעים מרחק קצר מהחוף הפכה לתופעה של ממש: "בישראל יש המון חופים, מוכרזים ולא מוכרזים. מה שקורה הוא שהסירות נכנסים למרחבים קרובים לחוף, שם נמצאים צוללנים וגולשי גלים".
לטענתו, פרט לסירות, גם אופנועי הים מהווים סכנה של ממש לאנשים שבתוך המים. "הם נמצאים בין הגולשים וזה מסוכן לא פחות מסירה. הם משתוללים בין הגולשים, ורואים את זה בהרבה חופים". לדברי זמיר, קיימת בעייתיות גדולה בכל הקשור לאכיפה. "זה נושא בעייתי. מספר האנשים שמתעסקים בזה הוא מצומצם - אפשר לספור אותם על שתי ידיים".
רוני כהן, מנהל בית הספר לשיט ים-סיילינג שבמרינה בתל אביב, אמר כי "על פי החוק הישראלי, מחוף רחצה מוכרז יש לשמור מרחק של 300 מטרים מקו השפל". לדבריו, לא ניתן לאמוד במדויק את המרחק מהחוף ולכן גם בקרבה של 400 מטרים מהחוף יש לנקוט משנה זהירות.
"התקנות הבינלאומיות אומרות שעליך לעשות כל פעולה למניעת התנגשות", אמר כהן - והוסיף כי ייתכן שהצוות בסירה שפגעה בדני זיידל לא הרגישה את הפגיעה. "ישנה סבירות שהם הרגישו משהו, אבל כשמדובר באדם הסבירות היא הכי נמוכה למרבה הצער. זה לא כמו בכביש".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת כל העת נגד אלו המסכנים בהתנהלותם את חייהם של אחרים, כך ביבשה - באמצעות שוטרי הסיור והתנועה, וכך גם בים - באמצעות יחידות השיטור הימי. מעבר לפעילות מניעה, מדי שנה מחלקת המשטרה מאות דוחות נגד אלו המפרים את חוקי השיט בים התיכון, הכנרת וים סוף, בפעילות יזומה ומגיבה, הכל במטרה להבטיח את שלומם של המתרחצים והמבלים בים".