תוכנית שטייניץ: יותר כלי רכב חשמליים, סוף לפחם ב-2028
שר האנרגיה שטייניץ הציג את החזון למשק האנרגיה. לדבריו, "ברגע שנפרוץ את הדרך ויהיו כ-200 אלף מכוניות חשמליות על הכביש רק פראייירים יסעו במכוניות בנזין או סולר"
הפסקת השימוש בפחם לייצור חשמל, איסור מכירת מכוניות פרטיות שנעות בכוח בנזין או סולר, אישור שימוש במזוט בתעשייה ועידוד ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות - אלה עיקרי תוכנית האנרגיה החדשה שהציג הבוקר (ג') השר יובל שטייניץ.
עיקרי התוכנית, שפורסמה בכלכליסט לפני כמה ימים אמורה להיות "המפץ הגדול" של משק האנרגיה בראייה עתידית עם תאריך יעד משותף לכולם והוא שנת 2030.
לדברי שטייניץ, "בשנת 2040 יהיו 13 מיליון אזרחים על 6 מיליון מכוניות בכבישים ועל ייצור חשמל כפול מהיום, וצריך לשאול את עצמנו האם התפתחויות חיוביות (צמיחה, דמוגרפיה, רמת חיים) לא מצעידות אותנו לתהום סביבתי. לא נרצה לחנוק את עצמנו כך שעוד 20 שנה נחיה עם פילטרים בבתים".
השר שטייניץ הזכיר שדו"ח האו"ם שהתפרסם אתמול בנוגע להתחממות הגלובלית מזהיר שהעולם צועד לקטסטרופה. "בשנים האחרונות נרשמו כ-2,200 מקרי מוות בשל זיהום אוויר ועד שנת 2040 מדובר ב-62 אלף איש. מרוב התפתחות נגיע לתהום ולכן בשנה האחרונה גיבשנו תוכנית מקיפה לשינוי כיוון. מדובר בהפחתה של 60% בפליטות בנזקי זיהום אוויר כאשר התועלת למשק תגיע ל-5.8 מיליארד שקל". לדבריו, התוכנית תגיע לשימוש ציבורי כבר במהלך החודש הקרוב מתוך מטרה לאשר את כלל התוכנית בממשלה עד סוף נובמבר.
לפי הנתונים של משרד האנרגיה, רק התחנה בחדרה הורגת מזיהום אוויר בין 150 ל-300 איש בשנה והיא מזהמת יותר מכל ייצור החשמל בישראל כולה - אם הוא היה מבוצע בגז טבעי. מנכ"ל המשרד אודי אדירי הדגיש שסוף השימוש בפחם לייצור חשמל לא יחכה לשנת 2030 ולטעמו עד שנת 2028 המהלך יושלם. לצורך כך צריך לסגור כבר ב-2022 את 4 מתוך 6 היחידות הפחמיות בחדרה, כאשר בשנת 2023 תוסב אחת מיחידות הייצור באשקלון לשימוש בגז טבעי, בנוסף בין 2025 ל-2028 יופסק בהדרגה כלל השימוש בפחם. לגבי השימוש באנרגיות מתחדשות, לפי התוכנית, יש לממש את פוטנציאל השימוש בגגות, בעיקר בסקטור הממשלתי, שם ניתן לייצר קרוב ל-400 מגה וואט (כ-3.5% מכושר הייצור של חברת החשמל כיום).
"אנחנו לא במשחק"
בתחום התחבורה אמר אדירי שעד שנת 2030 כלל צי הרכב המיובא בישראל יעבור לשימוש בחשמל או גז טבעי דחוס כאשר מדובר ברכב כבד. "נכון להיום מדינת ישראל בכלל לא במשחק. בתוך 12 שנה נרצה לעבור מ-0 ל-100", אמר אדירי והציב יעדי ביניים: עד 2022 כ-27 אלף מכוניות יהיו חשמליות, עד שנת 2025 כ-177 אלף מכוניות ועד 2030 חצי מצי הרכב יהיה חשמלי. לגבי התשתיות הנדרשות יש לקדם תשתיות טעינה ושימוש בגז טבעי דחוס לרכב כבד. "אנחנו כבר בקול קורא להקמת 2000 עמדות טעינה שיוקמו בשנים הקרובות". בתחום התדלוק לגז טבעי נבחרו הזוכים להקמת 37 עמדות לתדלוק רכב כבד (משאיות, מערבלי בטון) בגז טבעי דחוס.
לטענת שטייניץ, "הבעיה היא שבע השנים הקרובות וברגע שנפרוץ את הדרך ויהיו כ-200 אלף מכוניות חשמליות על הכביש רק פראיירים ייסעו במכוניות בנזין או סולר". אדירי הוסיף שפיתוח סקטור התחבורה יחייב עזרה בהטבות מס. נכון להיום כלי רכב חשמליים זוכים למס מופחת של 10% לעומת 83% של שאר כלי הרכב, אולם ההטבה מסתיימת בסוף 2019 ואדירי טוען שהמדינה תתחייב להיכנס שנית לתחום עם הטבות כספיות לצרכנים.
בתחום התעשייה יופסק עד 2030 השימוש במזוט, סולר וגז בישול. כאן משרד האנרגיה מכה על חטא עם חוסר יכולת והצלחה לחבר מפעלים. שם מעריכים פוטנציאל שימוש של כ-3.5 מיליארד מ"ק לשנה וכבר היום יש מענקים של 650 מיליון שקל, אולם איסור השימוש בדלקים מזהמים אמור לעודד את השוק לצעוד לקראת עולם של אוויר נקי.
ומה המשמעות לגבי בתי הזיקוק? לפי השר שטייניץ, "בהחלט יהיו השלכות על מערך הזיקוק ולא יצטרכו תשתית כל כך רחבה. לא נצטרך כל כך הרבה דלקים נוזליים וכשנגמול את עצמנו תהיה השפעה על כולם, לרבות משק הדלקים. הטנקים והמטוסים עוד יצטרכו דלקים והכל יתבצע באחריות".