הונחה אבן הפינה לרכבת הקלה בין חיפה לנצרת
פרויקט הרכבת הקלה בין עיר הנמל לנצרת עובר לשלב המעשים. המכרז לתכנון הפרויקט יצא לדרכו, אבן הפינה הונחה כבר עתה
שר התחבורה ישראל כץ וראש העיר נצרת עילית רונן פלוט, הניחו אתמול (ג') את אבן הפינה לרכבת הקלה, האמורה לנוע בין חיפה לנצרת עילית ונצרת, דרך הקריות ואזור שפרעם. הפרויקט עבר כבר גלגולים רבים ובין היתר החליף ידיים מחברת "יפה נוף" הפועלת באזור חיפה והקריות, לחברת "חוצה ישראל". העלות הכוללת מוערכת כעת ב-7 מיליארד שקלים, לעומת סכום של 3 מיליארד עם תחילת התכנון - באופן סימבולי, מספרים כמעט-זהים והתייקרות של הרבה מעבר ל-100% בדומה לפרויקט קו הרכבת החשמלי בין תל אביב לירושלים, שהחל לפעול באופן חלקי לאחרונה.
כאשר הוגשה התכנית לוועדה לתשתיות לאומיות, בסוף 2015, עמדה העלות המשוערת על 6.5 מיליארד שקלים. התכנית הסטטוטורית אושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה ביולי האחרון ובחודש שעבר הוציאה חברת חוצה ישראל מכרז לתכנון מפורט של הפרויקט.
במשרד התחבורה אמרו כי התכנון צפוי עוד לארוך בין שנה לשנתיים, ועם סיומו יחל תהליך הבנייה שייארך כחמש שנים. על השאלה מדוע הועבר הפרויקט שתוכנן בתחילה על ידי חברת יפה נוף לחברת חוצה ישראל, אמרו במשרד התחבורה כי לחברות ממשלתיות גדולות דוגמת חוצה ישראל ונתיבי ישראל, יש יכולת להרים בצורה טובה יותר פרויקטים גדולים מסוג זה, מאשר לחברות כלכליות-עירוניות.
השר כץ אמר בטקס הנחת אבן הפינה - בו השתתפו גם יו"ר דירקטוריון חברת חוצה ישראל, חוסאם בשארה, ומנכ"ל החברה, דן שנייבך - כי הרכבת מנצרת עילית לחיפה היא אחד הפרויקטים הגדולים שמדינת ישראל מקדמת היום, עם ערך מוסף חשוב שיחבר את העיר נצרת עילית ויסייע למנף, לקדם ולהכפיל את מספר התושבים. "בעוד מספר שנים כל תושב בנצרת עילית יוכל לעלות על רכבת בשכונת מגוריו ולהגיע למרכזית המפרץ בחיפה, בלי להחליף רכבות בדרך ומשם ישירות לתל אביב ולשאר חלקי הארץ. למזלי עוד לא יצא לי להניח אבן פינה לפרויקט שלא קרה", הוסיף כץ.
בנצרת עילית הזכירו היום שורה של פרויקטים תחבורתיים מתנהלים כיום באזור, בהם המחלפים המוקמים בכביש 77 באזור צומת כנא, אזור התעשייה ציפורית (השייך לנצרת עילית) והושעיה, הסדרת צומת המוסכים בין נצרת עילית ונצרת, העבודות על כביש 79 (בין צומת המוביל לריינה) ועוד.
"העירייה רואה בפרויקט עוגן חשוב להמשך פיתוחה של העיר וצמיחתה בשנים הקרובות. שנים על גבי שנים מדברים על הרכבת מנצרת עילית לחיפה, עכשיו סוף סוף יש תכנית סטטוטורית מאושרת, יש החלטת ממשלה, יש חברה רצינית שלוקחת את הפרויקט לביצוע", אמר ראש העיר פלוט.
תוואי הרכבת הקלה לנצרת עילית כולל 19 תחנות רכבת ומתפרש על פני 41 קילומטרים. על פי התכנית, תיסע הרכבת בשעות העומס בתדירות של 4 דקות. הרכבת תצא מנצרת ותעבור לנצרת עילית. משם במקביל לכביש 79 לריינה ועילוט (נצרת צפון), לצומת המוביל, שפרעם והקריות לתחנת לב המפרץ.