שטייניץ הבטיח רק חשמליות ב-2030? לא ריאלי
שר האנרגיה שוב טוען כי ישראל תאסור מכירת מכוניות עם מנועי בנזין ודיזל כבר ב-2030. אלא שהוא מתעלם בכך מתכניותיה של תעשיית הרכב כולה
בדיקת "ממון" מגלה כי הצהרתו של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, לפיה עד 2030 ייאסר יבוא מכוניות עם מנועי בנזין ודיזל, ויתאפשר רק יבוא מכוניות חשמליות, מקדימה בהרבה את היעדים בכל מדינות העולם - למעט נורווגיה ודנמרק - כמו-גם את תוכניות היצרנים. המשמעות: ספק רב אם כך יקרה.
לפי דו"ח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, נורווגיה הכריזה על מעבר מלא לרכבים חשמליים כבר ב-2025, דנמרק הכריזה כי היא מעוניינת לעשות כך ב-2030, בריטניה מתכננת כי ב-2030 מחצית מהמכוניות שיימכרו בשטחה יהיו חשמליות, ומחצית היברידיות נטענות.
האיחוד האירופי מתכנן כי באותה שנה 30% מהמכוניות החדשות שיימכרו בשטחו יהיו חשמליות לגמרי. סין מתכננת להגיע ל-100% חשמליות חדשות ב-2040 וגם הודו הכריזה על 2030 כיעד למעבר מלא. אבל היצרנים במדינה צופים שהדבר יתממש רק ב-2047.
גם יצרני הרכב בשאר העולם לא מתכננים לעבור ל-100% דגמים חשמליות בתוך 12 שנה. אמנם כמה מהם, כמו טויוטה, פיאט-קרייזלר, הונדה, וולוו וסובארו, הכריזו על הפסקת ייצור ופיתוח מנועי דיזל בין 2018 ל-2022, אבל רכבי בנזין, ובעיקר רכבים היברידיים קלים ונטענים המצוידים גם במנועי בנזין, יהוו את הנתח העיקרי בתוכניות הייצור שלהם לסוף העשור הבא. הונדה מעריכה כי ב-2030 רק 15% מהמכוניות שתייצר יהיו חשמליות לגמרי. פולקסווגן ומרצדס מעריכות כי גם ב-2025 לא יעלה שיעור המכוניות החשמליות ממכירותיהן על 25%. התוכנית הישראלית לעומת זאת, כלל לא מותירה מקום להיברידיות-נטענות.
שטייניץ מעוניין שהאוצר יסכים להאריך את הטבת המס לחשמליות, המחויבות רק ב10% מס קנייה, לעומת 83% והטבת מיסוי ירוק למכוניות בנזין וסולר. הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב חדש מגיעות לכ-6 מיליארד שקל בשנה, וספק אם לאוצר יש מקורות לממן הפחתה שלהן. כדי לאפשר את טעינתן של 1.4 מיליון המכוניות החשמליות שמתכנן משרד האנרגיה ל-2030, יהיה צורך במאות אלפי עמדות ציבוריות, לצד הצורך לחזק את תשתית החשמל ומערך הייצור.
זו אינה פעם ראשונה בה שטייניץ נותן ביטוי לתכנית. בתחילת השנה הבטיח כי תכנית איסור יבוא מכוניות עם מנועי בנזין או דיזל תהיה חלק מתוכנית האב החדשה של משק האנרגיה, שתובא לאישור הממשלה. בתגובה להצהרה דאז אמרו גורמים בתעשיית הרכב כי מדובר ב"הכרזה יפה, אבל בפועל אין בה שום דבר חדש. היא מיישרת קו עם מה שקורה בעולם ועם הכרזות דומות במדינות השונות. זה בסך הכל תואם את התוכניות העתידיות של יצרניות הרכב".