קורס חובה לבני נוער שיבקשו לרכוב על אופניים חשמליים
הממשלה העבירה את הצעת ההחלטה שעליה פורסם לראשונה ב-ynet, הכוללת החמרת האכיפה והענישה נגד רוכבים ויבואנים, רישום מוסדר של כלים ממונעים ותוכנית הכשרה לתלמידי בתי ספר. במקביל יירד גיל הנבחנים בתיאוריה מ-16 ל-15.5
הממשלה אישרה היום (א') את הצעת ההחלטה של משרד התחבורה לתוכנית שנועדה להילחם בתאונות הדרכים של האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים. ההצעה שעליה פורסם לראשונה ב-ynet כוללת קורס חובה לבני נוער, חקיקה בנוגע להחמרת האכיפה והענישה על רוכבים ויבואנים, רישום מוסדר של כלים ממונעים ועוד. התוכנית צפויה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2019.
אישור ההצעה התקבל במקביל לחתימת שר התחבורה ישראל כץ על החוק שיוריד את גיל הנבחנים במבחני התיאוריה מגיל 16 ושלושה חודשים כיום ל-15.5. החוק ייכנס לרשומות בשבוע הבא ואמור להיות מאושר בשבועות הקרובים.
הצעת ההחלטה בנוגע לכלים הממונעים מתייחסת בעיקר לכשירות הרוכבים ולהגברת האכיפה, וכוללת בתוכה תיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים המחמירים את הענישה על הפרות החוק ועל שיווק כלים בלתי תקינים בניגוד לתקנות התעבורה. היא קובעת כי משרדים נוספים כגון המשרד לביטחון פנים ומשרד הפנים יקדמו תיקוני חקיקה בתחומי סמכויותיהם, באמצעות מתן סמכות לשוטרים ופקחים עירוניים להחרמה וגריטה של כלים חשמליים בלתי חוקיים, והטלת קנסות כבדים על בתי מסחר המשווקים ומוכרים אותם.
כפי שפורסם בשבוע שעבר ב-ynet, ההחלטה מטילה על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), משרד החינוך ואגף הרישוי במשרד התחבורה, ליצור תוכנית הכשרה עבור התלמידים לרכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים. הקורס יעסוק בחוקי התנועה, הכרת הדרך, תמרורים ועוד. בסיומו ייבחנו התלמידים ומי שיעברו בהצלחה יקבלו אישור לרכב על הכלי. שמותיהם יוזנו למאגר מידע ושוטרים יוכלו לבדוק בזמן אמת אם לרוכב יש אישור.
במשרד התחבורה יקדמו שתי הצעות חוק ממשלתיות שיחייבו כל רוכב אופניים או קורקינט ממונעים, בכל גיל ובכל כביש, לחבוש קסדה וללבוש אפוד זוהר ברכיבה בחשיכה. הקנס בגין רכיבה ללא קסדה יועלה מ-250 שקל ל-1,000 שקל.
על פי ההצעה, במדינה תוכל לדחות מתן רישיון נהיגה למי שעבר עבירה של רכיבה על אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי מתחת לגיל המותר (16), או למי שרכב על כלי שאינו עומד בהגבלת המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש).
בנוסף תוכן תשתית משפטית שתאפשר החרמה וגריטה של כלים דו-גלגליים חשמליים שאינם תקינים או שהרוכב עליהם הוא מתחת לגיל המותר, שתוי, הרכיב אדם נוסף או לא ציית לרמזור אדום. על פי התוכנית, הסמכות תינתן גם לפקחים ברשויות המקומיות.
כמו כן מוצע להסמיך שוטרים, פקחים ממשרד התחבורה ופקחי רשויות מקומיות להטיל קנסות בגובה 10 אלפים שקל לכל כלי דו-גלגלי לא תקני שייתפס בחנויות ובבתי המסחר.
לפי החקיקה החדשה יוקם צוות לרישום אופניים חשמליים, שיהיה משותף למשרדי התחבורה, המשפטים והפנים, שיבחן את האפשרויות לרישום וסימון של כלי רכב חשמליים וניהול מאגר שלהם.