שתף קטע נבחר

 

5 הכישורים הנדרשים להצלחה בעשורים הקרובים

העולם משתנה בקצב מהיר והילדים שלנו כבר ישתלבו בעולם עבודה חדש ושונה ממה שהכרנו עד כה. תשוקה, סקרנות ויצירתיות יהיו חלק מהיום-יום שלהם. איך אנחנו יכולים להכין אותם כבר עכשיו?

 

 

 

למה אנחנו צריכים להכין את הילדים באופן שונה ממה שהכינו אותנו לחיים הבוגרים? כותרות העיתונים, הראיונות הטלוויזיוניים, המאמרים האקדמיים - כולם כאחד מעידים שהעתיד יהיה שונה מן העבר, כפי שהכרנו אותו עד כה, ומה שאנחנו יודעים על העולם, יהיה פחות רלוונטי או כלל לא רלוונטי.

 

כל המידע הזה חולף במוחנו כאשר אנחנו מתבוננים בילדים שלנו משחקים, מדברים או מכינים שיעורים. אז מה עושים? בואו נתבונן בנושא ביחד, בעיניים מפוקחות ואם ניתן מתוך ראיה אובייקטיבית ונינוחה. דבר ראשון, למה צריך בכלל לשנות את האופן שבו מכינים את הילדים לבגרותם?

 

1. הקצב של השינוי

בואו לא נתבלבל, העולם תמיד משתנה, מהיום שבו הוא נוצר. זה לא חדש ואנחנו כבני אדם תמיד ידענו והשכלנו להסתגל אליו, וטוב שכך. ובכל זאת - מה ההבדל? הקצב של השינוי. כעת, הוא מהיר בקצבים שהם מעל ומעבר לכל מה שחווינו עד כה. בוא נחשוב של שתילה של עץ פרי. אם בעבר לקחו שבע שנים עד שהבשיל ונתן פרי, היום התהליך עשוי לקחת דקות מעטות. זאת המטאפורה המתאימה לקצב של השינוי.

 

אמא וילד (צילום: shutterstock)
השינויים יאפשרו לילדים להיות יצרתיים יותר(צילום: shutterstock)

2. הטכנולוגיות משנות את כל תחומי החיים וגם את תחום העבודה

הילדים שלנו ישתלבו בעולם העבודה החדש שעתיד להיות מרגש ביותר, שכן הוא יהיה מבוסס על שימוש נרחב ברובוטים ובאינטליגנציה מלאכותית. שילוב זה, מצד אחד, ישחרר אותנו מכל מטלה שמשעממת, חוזרת על עצמה או מסוכנת. אולם לא רק בתחום שמוכר לנו כמקצועות צווארון כחול, אלא גם בתחום של מקצועות הצווארון הלבן.

 

מצד שני, השינוי יאפשר לנו להיות יצירתיים, חדשניים ומתוחכמים יותר מאשר אי פעם. החיבור שלנו לאינטליגנציה המלאכותית יאפשר לנו עשיה מבורכת ומאתגרת, הרבה מעבר לכל מה שאנחנו יכולים לתאר לעצמנו היום, בדיוק כפי שבני הנוער באנגליה הוויקטוריאנית לא יכלו להעלות על דעתם את נושא פיתוח האפליקציות כמקצוע אטרקטיבי. צריך לזכור שאנחנו הרבה יותר טובים בבניית תובנות שנוגעות לעבר מאשר בהערכות למציאות חדשה ששונה מה שהכרנו.

 

3. עד 120! איזו ברכה זאת?

על פי הערכות, הילדים שלנו עתידים לחיות 120 שנים ואף מעבר לכך. בעולם הזה, כפי הנראה, המודל הקלאסי של לימודים-עבודה-פנסיה, לא יהיה רלוונטי. אז איך נערכים למציאות החדשה הזאת? מקום עבודה קבוע? מקום עבודה שהוא מקומי? לא בעתיד לבוא.

 

הילדים יעברו בעתיד בין מקצועות ובין תחומים. הם יעבדו תקופות ארוכות וייקחו תקופות של ביניים ממושכות. חלקם יעבדו בו זמנית אצל מספר מעבידים בחלקי משרות שונים, חלקם יעבדו מן הבית, מבית הקפה ואפילו בארגונים המצויים בקצוות השונים של העולם ויעבדו בקבוצות באופן יומיומי עם הקולגות שלהם, מן החלק ההפוך של הגלובוס, באמצעות שימוש בטכנולוגיות של מציאות מדומה ומציאות רבודה.

 

כאשר שאלו פעם את פרויד מי הוא אדם נורמטיבי בעיניו - התשובה הייתה פשוטה וברורה: אדם שיודע לעבוד ולאהוב. בעולם העתידי שיאופיין בשפע, כאשר בו על פי הטכנואופטימסטים, לכל אחד מאתנו הצרכים הבסיסיים יסופקו ולא כולנו נעבוד בעבודות המוכרות לנו במובן המסורתי.

 

הילדים יעברו בעתיד בין מקצועות ובין תחומים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הילדים יעברו בעתיד בין מקצועות ובין תחומים(צילום: shutterstock)

כעת, כשברור לנו שהכל עתיד להשתנות ואולם לא ממש ברור איך, איך נערכים למה שלא ידוע? המוקד הוא הכישורים שנעניק לילדים, יותר מאשר ידע מוגבל ומוגדר. ומה הם? מה הם הכישורים הנדרשים להתמודדות עם החיים בעשורים הקרובים?

 

קיימים חמישה כישורים מרכזיים:

 

תשוקה

תשוקה היא המשאב המרכזי ביותר עבורנו. התשוקה למשהו שמרתק אותנו היא קריטית כדי לבנות לעצמנו חיים מספקים וראויים, לתרום לעצמנו ולאחרים. כדי להבטיח שהילדים שלנו יהיו אנשים שקמים כל בוקר בחדווה למלא יעוד או להגשים מטרה אשר ראויה בעיניהם, צריך לעזור להם למצוא את התשוקה שלהם.

 

לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

סקרנות

מאפיין מובנה אצל ילדים אשר הולך לאיבוד עם הזמן אצל מבוגרים - בעולם בו יש נגישות לכל המידע שבעולם בזכות גוגל, כאשר כל הזמן נאסף עוד מידע על ידי מיליארדי הסנסורים והוא מנותח על ידי מערכות של AI (בינה מלאכותית), הרי שמאוד חשוב ללמד ילדים לשאול שאלות. האיכות של השאלות שילמדו לשאול, בעולם שאין בו מגבלת ידע, תהיה חשובה ביותר לעתידם.

 

דמיון

יזמים ואנשים בעלי חזון מדמיינים את העולם ואת העתיד שבהם היו רוצים לחיות ואז הם יוצרים אותו. ילדים הם למעשה בני האדם עם הדמיון הרב יותר. חשוב שידעו כמה חשוב וכמה משחרר הדמיון יכול להיות. הכרחי ללמד ילדים את הקשר בין סקרנות לבין תהליכי מחקר ובדיקה, לאפשר להם לעשות ניסויים בכל נושא שמעניין אותם - מבניית טיסנים ועד אפיית עוגות. חשוב שההורים יבנו את המרחב ויאפשרו נגישות לכלים ואמצעים שמשמשים לתכנון ולביצוע ניסויים, לאיסוף הנתונים, לניתוח של המידע ולהגעה למסקנות.

 

  (צילום: shutterstock)
תנו להם להתנסות(צילום: shutterstock)

יצירתיות

כדאי לעודד ילדים לחלום, לספר סיפורים ולחשוף אותם לסוגים שונים של כלים שמאפשרים ביטוי של החלום ושל היצירתיות - החל מאמנות פלסטית, מוזיקה, הנדסה ומתמטיקה. אפשרי לבנות לכל ילד תכנית מותאמת אישית על ידי שימוש ביוטיוב, אקדמיית קאהן, השתתפות בקורסים מתאימים וכו'. מומלץ לעודד אותם לחשיפה לאמנים הגדולים ביותר בכל תחום שמעסיק אותם והשתתפות באימפרוביזציה בכל תחום אפשרי.

 

קראו עוד:

מפלרטוט בפייסבוק למשפחה שמחה

ימי הולדת לילדי הגן - למה זה טוב?

ההורים שמתאמנים 4 פעמים בשבוע

 

עקביות

כל דבר משמעותי בחיים כרוך בעבודה קשה ובעמידה במכשולים לא פשוטים. אי אפשר לוותר כאשר הדברים נעשים קשים. הלך רוח של התמודדות ועמידות הינו כלי שנרכש בגילאים צעירים ובפרט נכון ואפשרי ללמד אותו בהתייחס לתשוקות של הילד. אפשר לספר סיפורים אשר ממחישים את העקביות של יוצרים, ממציאים וכו' בתחום שלילד יש תשוקה אליו ולהדגיש את התכונה הזאת. מומלץ לשחק במשחקים שעוסקים בהתמודדות עם בעיות אמיתיות או יצירה של דברים חדשים - למשל, ללגו יש מערכת של בניית רובוטים אשר עשויה להתאים לכך (לא רק להם כמובן).

 

מה עוד כדאי לעשות עם הילדים שלנו כדי להכין אותם לעתיד?

 

חשיפה לטכנולוגיה: בעולם של האצה טכנולוגית הכרחי שילד ידע כיצד הטכנולוגיות פועלות, מה הן מאפשרות ומה הפוטנציאל העתידי שלהן. בבית הספר של העתיד הילדים ילמדו, בהתאם לגילם, באמצעות משחק והדגמות טכנולוגיות שונות - מחשוב, חיישנים, רשתות, אינטליגנציה מלאכותית, יצור דיגיטלי, הנדסה גנטית ורובוטיקה. המטרה אינה להפוך אותם למומחים אלא רק לאפשר להם להבין את השפה הטכנולוגית.

 

לומדים על טכנולוגיה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לומדים על טכנולוגיה(צילום: shutterstock)

חיזוק האמפתיה: אמפתיה עתידה להיות קריטית דווקא בעולם בו ההיבטים הטכניים קלים יחסית. היכולת להבין את הזולת עתידה להיות קריטית בכל אחד מן המקצועות העתידיים. האמצעים הטכנולוגיים ובפרט המציאות המדומה עשויים להקל על המשימה של למידת האמפתיה והתמודדות עם דילמות מוסריות ואתיות

 

מצפן מוסרי הינו כלי הכרחי לעתיד לבוא, משום כך הרי שיש הכרח לקיים דיונים בנושאים מוסריים ואתיים (למשל עיירה קטנה עם מפעל יחיד שמזהם את האגם. הדילמה - אובדן מקור פרנסה לעומת פגיעה בבריאות של התושבים. במה בוחרים? מה עושים?).

 

יזמות ומכירה של רעיונות: בבסיסה יזמות הינה זיהוי של בעיה, פיתוח חזון לגבי אופן הפתרון שלה ואז עבודה בצוות כדי להפוך את החזון למציאות. לכן הכרחי ללמוד ולהתנסות ביזמות בגיל צעיר ולעודד יזמות, החל מדוכני לימונדה ועד למיזמים אינטרנטיים.

 

שליטה בשפות: בעולם שבו החוויה הינה גלובלית, הכרחי ללמוד שפות, הן כדי להבין תרבויות שונות והן כדי להתנהל באופן נאות בעולם המורכב. ראוי ללמוד שפות שמשתמשים בהן בארצות רחוקות, כמו גם בארצות בהן יש סיכוי לבקר בהן.

 

כתיבת קוד: כחלק מלימוד הטכנולוגיה, כדאי לשלוט לפחות בשפת קוד אחת משני טעמים: הפרקטי הפשוט - יהיה לכך צורך בשוק העבודה, הביקוש לתחומים אשר בהם השליטה בקוד נדרשת רק תגדל וסיבה נוספת ומשמעותית יותר היא שהתמודדות עם כתיבת קוד מחייבת התמודדות עם בעיות קשות - כלי אשר בהכרח נדרש לעתיד לבוא.

 

קריאה, כתיבה וחשבון: הכרחי ללמוד ואולם מודל הלמידה ישתנה ויהייה מבוסס על התאמה אישית, שימוש באפליקציות ו"לימוד הפוך"- רואים קודם את ההרצאה ומתרגלים עם המורה, תקשורת ישירה עם המורה ושימוש בביג דאטה לבנות מסלולי לימודים מותאמים אישית.

 

העולם של העתיד יכלול הזדמנויות מרתקות, מעשירות ומרגשות. האחריות שלנו היא להכין את הילדים שלנו באופן שיאפשר להם ליהנות מהן. זאת יתאפשר, על ידי שיתוף בין כל הגורמים - ההורים, הנהלות בתי הספר, המחנכים, המורים וכמובן  הילדים עצמם.

 

יהלי אדמתי, חוקרת עתידים, מרצה ו-Strategist Innovation ב"מטריקס"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הילדים ילמדו באמצעות משחקים
צילום: shutterstock
מומלצים