סין שופכת כסף על אפריקה, מי ישלם את החוב?
בייג'ינג משקיעה סכומים אדירים באפריקה ואחראית לחמישית מהחוב של היבשת. אפריקנים פוחדים שאת החוב הזה אי אפשר לפרוע: "אנחנו זקוקים לפיתוח סיני, אבל לא על חשבון הילדים שעוד לא נולדו לנו". האם ייתכן מרד? למדינות העניות אין מספיק כוח
כשמשלחות מסיירה לאון ומבנק "אקסים" בסין חתמו על ההלוואה הסינית שתאפשר למדינה האפריקנית הענייה לבנות נמל תעופה חדש, נרשמו חיוכים ולחיצות ידיים. רק כמה חודשים עברו, והתוכנית להקמת נמל התעופה הבינלאומי מהמהמה – כ-400 מיליון דולר שווייה – התאדתה. הממשלה החדשה של סיירה ליאון ביטלה את החוזה והכריזה עליו כ"לא כלכלי". היא החליטה להשתמש במקום זאת בנמל התעופה הקיים ולשפר את הגישה אליו.
עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
ההחלטה באה בשעה שבעולם גוברת הדאגה מהחובות הגדלים של אפריקה לסין – דאגה שלעתים משמיעים אותה אנשים פרטיים, אבל רק במקרים נדירים מושמעים על-ידי ממשלות אפריקניות בעצמן. "אנחנו זקוקים לפיתוח סיני, אבל לא על חשבון הילדים שעוד לא נולדו לנו ושיהיו שקועים בחובות", אומר חסן דומבויה, נהג מונית, בעודו נוסע בכביש בין פריטאון למסיאקה, שנבנה על-ידי סינים ועדיין לא הושלם.
האם פניית הפרסה שעשתה סיירה ליאון בכל הקשור לנמל התעופה היא ראשיתה של התקוממות אפריקנית נגד פרויקטים במימון סין? לא כל כך מהר, אומרים פרשנים. "זה לא מרד כי מדינות אפריקה אינן יכולות למרוד – הן זקוקות למימון", אומר הפרשן הפוליטי ז'אן אלברו מחוף השנהב.
מייקל קוטוה, שותף בחברת הייעוץ הבינלאומית "קונפידנטס", מסביר שבביטול התוכנית להקמת נמל התעופה אפשר אמנם לראות עוד עדות לכך שממשלות אפריקניות רבות ממהרות לחתום עם סין על עסקאות מבלי לקבל ייעוץ והדרכה משמעותיים במשא ומתן, אבל לדבריו במקרה של נמל התעופה בסיירה ליאון הביטול קשור יותר לפוליטיקה פנימית מאשר לתמורות גדולות במדיניות של הממשלה החדשה כלפי סין. כך למשל, אם סיירה ליאון תחליט לבנות גשר לנמל התעופה הישן, פרויקט שעלותו צפויה להיות יותר ממיליארד דולר, סין צפויה להיות מהראשונות לזנק על האפשרות להשקיע בפרויקט.
תפקידה של סין באפריקה התרחב מאוד בעקבות הפיכתה למעצמה כלכלית בשני העשורים האחרונים. לפי מידע שאסף מכון המחקר האמריקני American Enterprise Institute, בשנים 2018-2005 סך כל ההשקעות הסיניות בחו"ל, בכלל זה בבנייה, הגיע ל-1,870 מיליארד דולר. 298 מיליארד דולר מהם הושקעו באפריקה שמדרום לסהרה, והיבשת ניצבת במקום השלישי ברשימת היבשות שבהן משקיעה סין: רק אסיה ואירופה מקדימות אותה.
סין היא בעלת הממון הבילטרלית היחידה הגדולה ביותר באפריקה בתחום התשתיות, יותר מבנק הפיתוח האפריקני, האיחוד האירופי, התאגיד הבינלאומי למימון, הבנק העולמי וה-G8 גם יחד. בתקופה שבדק המכון האמריקני, המדינות האפריקניות שבהן סין השקיעה את סכומיה הגדולים ביותר היו ניגריה (49.2 מיליארד דולר), אנגולה (24.5 מיליארד) ואתיופיה (23.6 מיליארד). שליש מההשקעות הוקדש לתשתיות (כבישים, מסילות רכבת וגשרים) ושליש לאנרגיה. תחום ההשקעה הסיני השלישי בגודלו היה כרייה.
כעת, כשסין אחראית לכחמישית מכל החוב של מדינות אפריקה, עולים קולות, גם בקרן המטבע הבינלאומית, התוהים בדאגה אם מדובר בכלל בחוב בר-קיימא. אלברו אומר שממשלות רבות באפריקה יראו בדאגות הללו ניפוח של המצב ואולי גם צביעות. לדבריו מנהיגים אפריקנים מבינים שארצותיהם יכולות לנצל את השוק הגלובלי התחרותי בחיפוש אחר מימון – וכיום סין היא ההימור הבטוח ביותר בהשוואה לקרן המטבע הבינלאומית ולשותפים במערב.
עם זאת, אלברו אומר כי העובדה הזו אינה צריכה למנוע העלאת שאלות בנוגע לעסקאות הענק הללו, בין השאר שאלות הנוגעות לשקיפות בגיבוש החוזים ולאמצעי ביטחון משפטיים, טכניים ומוסריים למדינות עניות.