תגידו שלום: מיצובישי פאג'רו לא ישווק יותר בישראל
אחרי 24 שנים ו-12 אלף יחידות ששווקו כאן, נמכר מיצובישי פאג'רו האחרון בישראל. מחליף ישיר עוד אין באופק
מיצובישי פאג'רו נחת אצלנו לראשונה ב-1994, לאחר הסרת החרם של יצרני הרכב היפנים. יחד עם איסוזו טרופר, ניסאן טראנו ולנד רובר דיסקברי, הוא הביא ליצירת נישה חדשה ונחשבת דאז, של רכבי שטח משפחתיים, שהפכה פופולארית והביאה לפריחה עצומה בטיולי השטח. עד אז היצע רכבי שטח כלל בעיקר דגמים אמריקאים כמו שברולט בלייזר או ג'יפ CJ שהיו יקרים, צמאים לבנזין וספרטניים בהשוואה ליפנים. סיווגם של רכב השטח מארץ השמש העולה כרכב מסחרי העניק להם פטור ממע"מ יחד עם מחירי הסולר הנמוכים דאז והשימושיות כרכב משפחתי יצרו עסקה כלכלית מפתה, פרצת מס שנסגרה בהמשך.
כבר מהדור הראשון שהוצג בתערוכת טוקיו באוקטובר 1981 אך לא שווק כאן, הפאג'רו היה מתקדם טכנולוגית והציע מכלולים מודרניים לתקופה כמו מתלה קדמי נפרד, הגה כוח ומנוע טורבו דיזל. הדור הראשון היה כל כך מוצלח שעם הצגת הדור השני ב-1991 (מכונה Q), הוא המשיך להיות משווק כיונדאי גלופר עוד 13 שנים.
הפאג'רו Q ששווק כאמור גם אצלנו הציג חידושים לרבות מערכת הנעה "סופר סלקט" המאפשרת נסיעה בהנעה אחורית חסכונית בדלק בכביש יבש או הנעה כפולה קבועה (עם דיפרנציאל מרכזי) לכביש רטוב או מושלג, כמו גם צמד כריות אוויר ו-ABS. הוא הוצע בתצצורת חמש דלתות ארוכה (עם מקום לעד שבעה נוסעים), 3 דלתות קצרה וגרסת ברזנט עם גג נפתח. בעולם הוא נחשב לדגם הפופלארי ביותר בסדרה, כמעט 1.4 מיליון יחידות המהוות כמחצית מסך מכירות הדגם מתחילת דרכו ועד היום.
השינוי המשמעותי ביותר נעשה בדור השלישי שהוצג בקיץ 1999 וכונה בישראל קינג. החל בעיצוב המוחצן והיחודי, דרך מנוע טורבו דיזל מודרני וחזק (3.2 ליטר 165 כ"ס) וכלה בשימוש במרכב אחוד ומיתלים נפרדים שהקנו לו איכותיות נסיעה בכביש טובות בהרבה מהמקובל בקטגוריה.
בשנות השיווק הראשונות בשוק המקומי, הקינג היה רכב השטח הנמכר ביותר, הפעם היחידה בה גבר על טויוטה לנד-קרוזר. הפאג'רו הנוכחי (מכונה BK) הוצג בסוף 2006 בתערוכת פריז והיה יותר מתיחת פנים לדור הקודם עם שינויים עיצוב קלים, כיול שונה למתלים ולמנוע והורדת מיקום הגלגל הרזרבי כדי להטיב עוד יותר עם התנהגות הכביש.
לא מעט מפרסומו של הפאג'רו קשור במירוץ השטח המפרך בעולם – ראלי דקאר. גרסת המירוץ של רכב השטח היפני זכתה ב-12 ניצחונות במירוץ האפריקאי, יותר מכל קבוצה אחרת בקטגוריית הרכבים. הדומיננטיות של קבוצת המרוצים היפנית הייתה חזקה כל כך שבחמישה מתוך מרוצי הדקאר היא אף מילאה את כל הפודיום כשב-2002 הייתה שנת שיא עם תשע מתוך עשרת המקומות הראשונים המירוץ היו של מיצובישי, עם צוות בודד של טויוטה במקום התשיעי.
עוד נציין את העובדה כי האישה היחידה שניצחה במירוץ, יוטה קליינשמיטד הגרמניה, עשתה זאת על גבי פאג'רו בשנת 2001. ויש גם נקודה ישראלית – עידו כהן ואביב ספקטור שהתחרו על גבי פאג'רו בדקאר 2004 הם הישראלים היחידים שחזרו עם גביע המקום הראשון מהמירוץ המפרך, בקטגוריית הרכבים בייצור סדרתי.