אטקה קופרה (נהיגה ראשונה) - אקשן על הגובה
סיאט בחרה דווקא ברכב פנאי כדגם ביכורים לחטיבת הביצועים החדשה שלה - קופרה. האם הוא ראוי לשאת את השם בגאון, או שמא מדובר בתעלול שיווקי בלבד?
במה נהגנו: סיאט אטקה קופרה
מתחרים: אודי SQ2, ב.מ.וו X2 35i
מתי אצלנו: אמצע 2019
מחיר משוער: 260 אלף שקל
בעד: ביצועים, התנהגות, שימושיות
נגד: עיצוב פנים, מושב אחורי
בגדול: אטקה קופרה, הוא דגם ראשון המושק על-ידי חטיבת הביצועים של סיאט, במעמדה החדש כמותג נפרד. ספק אם חסידי קופרה האמינו שדווקא רכב פנאי יהיה דגם הביכורים של החטיבה המסעירה והמצליחה מאוד בשנים האחרונות, אבל הצצה אחת בטבלת מכירות הרכב באירופה וישראל תבהיר מדוע זה קרה. רכבי פנאי פופולאריים כיום במידה כמעט-מטרידה, ומהווים איום על כל קטגוריה. כולל הקיצוניות והקלאסיות שבהן דוגמת סופר-מיני ומשפחתיות-קומפקטיות ספורטיביות.
שילוב של ביצועים ספורטיביים ברכב פנאי קיים היה גם בעבר, אך רק במותגי היוקרה, עם תג-מחיר גבוה משמעותית מזה הצפוי לאטקה בישראל. וזה סימן מעודד. בנוסף, הלאון קופרה עליה הוא מבוסס, זכתה כאן להצלחה רבה והפכה לדגם הנמכר ביותר בקטגוריה, כשהיא מדיחה אפילו את פולקסווגן גולף GTI.
עיצוב ותא נוסעים: כמקובל בגרסאות ספורטיביות, גם האטקה קופרה מקבל "נוצות קרב" בדמות פגוש קדמי אגרסיבי עם פתחי אוורור גדולים וכיתוב המותג בחלקו התחתון, בתי גלגלים בולטים עם חישוקי "19 גדולים, בעוד ספוילר גדול ורביעיית פתחי פליטה מאיימים מבהירים את הפוטנציאל. וכמובן, במקום ה-S המסורתית של סיאט בולט הלוגו החדש של קופרה במרכז הסבכה הקדמית.
השינויים בפנים צנועים יותר, וחבל. הצבע השחור שולט בתא ומייצר אווירה מעט קודרת, בניגוד גמור לשמחה והששון מבחוץ. הבידול העיצובי כאן מסתכם בהגה שטוח בחלקו התחתון (אופקי מדי, עם גימור קרבון מצועצע ומיותר), מושבים מצופי עור ואלקנטרה עם תמיכה טובה, לוח מחוונים דיגיטאלי ואפשרויות לתצוגת נתונים במסך המגע (מד תאוצה צדית, מדידת זמני הקפה, מד גדישה, טמפרטורת מים ושמן ועוד).
בסיס גלגלים קצר יחסית (263 ס"מ) ומחסל - יחד עם תעלת גל ההינע - חלק ניכר ממרחב המחייה האפשרי לנוסעים מאחור. לתא המטען נפח סביר (485 ליטר, 25 ליטר פחות מהאטקה הרגיל) אך הוא אינו כולל גלגל חלופי.
היצע מערכות הבטיחות רחב וכולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, התראה על שטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור) וערנות נהג. עוד לא ידוע אילו מהן יוצעו בישראל.
יחידת הנעה וביצועים: המנוע זהה ללאון קופרה המשווקת כאן - 2.0 ליטר בנזין מוגדש עם 300 כ"ס, אך הוא משודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד (לעומת שישה בלאון) והנעה כפולה-קבועה (לעומת קדמית במשפחתית הקומפקטית). מערכת ההנעה לכל הגלגלים מוסיפה אמנם כ-200 ק"ג למשקל העצמי, אך היא מאפשרת הורדת כוח יעילה יותר ומקצצת לכן חצי שנייה בזינוק ל-100 קמ"ש (5.2 שניות).
חשוב מכך, ההנעה הכפולה מאפשרת להנגיש את ביצועי המכונית לכל נהג, בעיקר בתנאי אחיזה פחות ממושלמים. תיבת ההילוכים מהירת-תגובה - חלקה ונעימה גם בזחילת-פקקים עירונית - והמנוע הגמיש מקנה ביצועים טובים מאוד גם בתאוצות ביניים המדמות עקיפה. כן חסר לנו צליל ממערכת הפליטה המסורסת ווקאלית, בוודאי ביחס ללאון.
נוחות והתנהגות: האטקה קופרה זוכה למערך מיתלים נוקשה יותר עם בולמי זעזועים אדפטיביים המשנים את קשיחותם (בשלושה מצבים קבועים מראש) בהתאם לאחד מששת מצבי הנהיגה הנבחרים ("רגיל", "ספורט", "קופרה", "שטח", "שלג" והתאמה אישית). אלה אחראים על תגובת המנוע, פעולת תיבת ההילוכים, מידת התערבות בקרת היציבות ותגבור ההגה. במפתיע, נוחות הנסיעה טובה למדי למרות צמיגים רחבים ונמוכי חתך (245/40). יכולת השיכוך בהחלט טובה במצב נוחות, גם על שיבושים ומהמורות עירוניות.
גם היכולת הדינמית גבוהה מאוד. צמיגי פרילי P-זירו ספורטיביים ודביקים מציעים אחיזה גבוהה ומערך המתלים תומך היטב בעומסים על המרכב, תוך שהוא מצליח לצמצם את השפעת מרכז הכובד הגבוה יותר על זוויות הגלגול. מערכת ההנעה היעילה מאפשרת להאיץ מוקדם וחזק יותר ביציאה מפניות, ובכביש יבש ניתן לשמור על קצב של כמעט כל ספורטיבית חמה. על אספלט רטוב תהיו כנראה מהירים יותר.
עם זאת, למשקל הנוסף ומרכז הכובד הגבוה יש בכל זאת השפעה על ההתנהגות בקרבת המגבלות, שם האטקה הספורטיבית בהחלט נכנעת ליכולת המושחזת של הלאון, בין היתר עם נטייה מודגשת לתת-היגוי מיותר ומתסכל. אגב, מצב "קופרה" הסופר-ספורטיבי מקשיח את הבולמים יותר מהרצוי בכביש ציבורי, וגם ההגה הופך מלאכותי לתחושה וכבד באופן מוגזם.
מערך הבלמים הזהה לזה של הלאון (דיסקים מאווררים מלפנים-מאחור בגודל 340 ו-310 מ"מ בהתאמה, עם קליפרים של ברמבו מלפנים) והוא מציע כושר בלימה טוב. אלא ששוב, המאסה הגבוהה יותר פוגעת ביכולת העמידות. לא רק, שכן הבלמים משמשים כאן גם כתחליף פשוט (מאוד) לדיפרנציאל מוגבל החלקה (הקיים בלאון) ועל כן מופעל עליהם עומס גבוה יותר.
סיכום: האטקה קופרה מביא עמו רוח חדשה לקטגוריית רכבי הפנאי, עם ביצועים והתנהגות כביש שאינה נופלת משמעותית מזו של הטובות בקטגוריית הקומפקטיות-חמות, עם מרבית היתרונות השימושיים של רכב פנאי. חסידי המותג אולי יתאכזבו שדגם הביכורים אינו דווקא גרסת קצה ללאון או לאיביזה קופרה, אבל אין ספק שהאטקה קופרה יסייע להכניס לא מעט מזומנים לקופה ההולכת וגדלה של סיאט ממילא. ואם חטיבת הביצועים של סיאט, בדומה לפורשה ולמבורגיני, תנצל כראוי את הרווחים מהגידול במכירות, בסוף היום גם חסידי המותג יצאו נשכרים.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,984 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 300 כ"ס ב-6,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 40.8 קג"מ ב-2,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה קבועה / כפולת מצמד 7 הילוכים |
אורך | 437.6 ס"מ |
רוחב | 184.1 ס"מ |
גובה | 161.1 ס"מ |
בסיס גלגלים | 263.1 ס"מ |
משקל | 1,615 ק"ג |
נפח תא מטען | 485 ליטר |
100-0 קמ"ש | 5.2 שניות |
מהירות מרבית | 247 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 11.7 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 192 גרם לק"מ |
מחיר משוער | 260 אלף שקל |
כריות אוויר | 7 כריות אוויר |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
הכתב היה אורח חברת סיאט