לגו, איפור ויוניקלו: שופרסל השיקה אתר יבוא אישי מחו"ל
האתר, שנקרא אמריקן אאוטלטס, מאפשר קנייה מארה"ב של 2.5 מיליון מוצרים בעת ההשקה, כולל מותגי איפור, אופנה, תחפושות וחשמל שאין בארץ. "אי אפשר להשוות את מחירי ארה"ב לישראל". עלות השילוח: החל מ-15 דולר. נקודת תורפה: שירות הלקוחות יושב בארה"ב, והאחריות היא לא של שופרסל. וגם: יש באתר לא מעט באגים
שופרסל מממשת את תוכניותיה להתחרות בוולמארט ובאמזון על כיסו של הצרכן הישראלי שקונה אונליין: הרשת השיקה היום (א') את אתר הסחר האלקטרוני "אמריקן אאוטלטס " שבבעלותה "בהשקה רכה".
מה דעתכם על האתר? כיתבו לנו >>
שופרסל אינה בעלת האתר אלא המשווק שלו. בעלת האתר היא חברת לב קארגו של גיל אליאס, ישראלי שחי במיאמי, שמעסיקה 7 עובדים בלבד. מכיוון ששופרסל היא רק המתווך, שירות הלקוחות יושב בארה"ב ואינו באחריות שופרסל. גם מדיניות החזרת החבילות והאחריות על מוצרים אינה של שופרסל.
שופרסל היא בעצם אפיליאטור - מתווך שמתרגם את האתר לעברית, נותן לו חסות וגובה עמלה מהמוכר האמריקני. במקביל היא תשדרג את אתר שופרסל אונליין הישראלי ותהפוך אותו לאתר סחר מקומי, וכן תשיק אתר תיירות. האתר האמריקני נפתח היום (א') בצהריים לכלל הגולשים.
מדובר באתר אינטרנט שמציע 2.5 מיליון מוצרים ביבוא אישי ישיר מארה"ב, הוא כולל מותגים כמו בייבי ביורן, אדידס, טומי הילפיגר, מייקל קורס, תכשיטי פנדורה, רייבאן ומוצרי לוריאל ומאק, שנמכרים גם בישראל על ידי יבואנים רשמיים. כמו כן יש בו מותגים רבים אחרים שלא נמכרים בארץ, כמו מותגי האיפור נארס ואורבן דיקיי ומותג האופנה הפופולרי ביותר בקרב ישראלים (במיוחד בתחום המעילים) - יוניקלו.
החברה מתחרה כך ישירות באתרים בינלאומיים, שכן הקניות מהאתר האמריקני הן ללא תשלום מע"מ מתחת ל-75 דולר וללא מסי קנייה מתחת ל-500 דולר. היא גם מתחרה בכל הספקים בישראל שמוכרים ללקוחות פריטים עם מע"מ החל מהשקל הראשון.
לטענת שופרסל, בתום הקנייה, רגע לפני התשלום הסופי, יוצג באתר התשלום כולל דמי משלוח, מיסים ועמילות מכס. המחירים באתר מוצגים בדולרים, ויש לשים לב שחברות האשראי גובות עמלת המרה. "אין מה להשוות את המחירים בארה"ב לעומת מחירי ישראל", אמר הבוקר אורי קילשטיין במסיבת עיתונאים שערכה החברה, כשבכיריה הסבירו מדוע השיקו אתר סחר אמריקני שבעצם מתחרה ישירות ביבואנים ישראליים, כולל שופרסל עצמה.
האתר בהרצה - וזה ניכר בבאגים
האתר פתוח כבר זמן מה למשתמשים נבחרים מבין לקוחות האונליין של הרשת, שגם קיבלו 30 דולר במתנה לרכישה באתר. יש בו פריטים בקטגוריות: אופנה, תכשיטים ושעונים, ילדים ותינוקות (כולל מנשאים, צעצועים ותחפושות), תיקים ואביזרי אופנה, ציוד ספורט וקמפינג, מחשבים, צילום ואלקטרוניקה, סמארטפונים ואביזרים, טיפוח ובישום, ציוד משרדי, בידור, לבית ולגינה, בידור ופנאי ותחביבים. האתר גם יאפשר לרכוש מוצרים מוחדשים (משומשים שהוחזרו לספק באריזתם שנפתחה) - קטגוריה גדולה בארה"ב שלרוב לא קיימת בישראל.
כרגע האתר נמצא "בהרצה" או "בהשקה שקטה", וזה בהחלט ניכר, שכן מדובר באתר לא אפוי מבחינת קיטלוג וחיפוש.
חלק מהמוצרים בו לא במלאי (למשל מעיל יוניקלו בצבע בורדו שחיפשנו).
ניתן כנראה להגיע למוצרים דרך הקטגוריות בלבד, כי שורת החיפוש באתר מובילה להודעת שגיאה. ניסינו לחפש גם בעברית וגם באנגלית וקיבלנו הודעות שגיאה. אפילו חיפוש אחר DYSON V10 שהאתר עצמו השלים (יש 3 תוצאות לפי האתר) הניב אפס תוצאות. יש באג בחיפוש, כי נראה שהמוצר כן מוצג באתר.
גם כשלחצנו על HOT DEALS קיבלנו הודעת שגיאה.
כשלוחצים על טיזר שמציע לרכוש לפטופ של דל ב-325 דולר, מגיעים להודעה: "אופס, המוצר שחיפשת לא נמצא".
בנוסף, לא כל הקטגוריות מכילות מוצרים מדויקים שמתאימים להגדרת הקטגוריה, למשל ב"מחשבים, צילום ואלקטרוניקה" אפשר למצוא גם גרביים, כוס תרמית ומחזיק מפתחות.
כמו כן קטגוריות הסמארטפונים ריקה ואין בה אף מוצר.
כל זה מעורר חשד שהחברה לא התכוננה היטב לתקופת ההרצה ויתכן גם שאין באתר מלאים מספיקים.
תשלום, החזרה ונקודות תורפה
אספקה: הזמנה תוכל להכיל פריטים של מספר ספקים ותאוחד לחבילה אחת. היא תגיע לארץ תוך 14-7 ימי עסקים.
חברת השילוח: המשלוח נעשה דרך UPS עד דלת הלקוח. UPS היא חברה שמתמחה בשילוח עסקי, אז מעניין יהיה לראות איך תעמוד במשימה.
עלות השילוח וההחזרה: החל מ-15 דולר למשלוח עד הבית להזמנה עד 3 ק"ג, עם תוספת של 2.6 דולרים לכל קילוגרם נוסף. תהיה גם אפשרות זולה יותר לאיסוף מלוקרים (שכרגע לא נמצאת באתר). עלות ההחזרה תעמוד על החל מ-15 דולר דרך UPS, אך אפשר גם להחזיר דרך דואר ישראל בעלות של הדואר. לא יוחזרו דמי שילוח ומסים.
מדיניות ההחזרה: יש להחזיר את המוצר עד 14 יום מרגע קבלת החבילה בישראל, במצב תקין ובאריזתו המקורית.
החזר כספי: רק לאחר קבלת המוצר אצל הספק תקבלו החזר כספי מלא בגין הרכישה (דמי המשלוח והמיסוי לא יוחזרו). נקודת תורפה נוספת: הזיכוי יינתן בתוך 21 ימי עסקים מרגע קבלת המוצר למחסני החברה, ובהתאם לאופן הקליטה וההצגה של הזיכוי על ידי חברות האשראי. הזיכוי יישלח תמיד באותם תנאים שבהם שילמתם על העסקה (אשראי או פייפאל). אישור לזיכוי תוכלו ראות גם באזור האישי באתר.
מכס: כששולחים חבילות דרך חברת שילוח הן בהכרח יעברו במכס, כך שמעל 75 דולר תשלמו מע"מ ומעל 500 דולר תשלמו מיסי קנייה, אם יש כאלה. ייתכן שיהיו עלויות נוספות למכס ולאישורים ממשרדי הבריאות והתקשורת.
אמצעי תשלום: ניתן לשלם בכרטיסי אשראי בינלאומיים ובפייפאל. בשופרסל מסרו שהמחירים באתר מוצגים בשקלים, אך התשלום בפועל באתר מחושב בדולרים. אנחנו רואים שהמחירים באתר מוצגים דווקא בדולרים, ועדיף לקנות בדולרים. חברות האשראי גובות עמלת המרה, ולא ברור אם גם לאתר יש עמלה משלו. החיוב יופיע על שם אמריקן אאוטלטס.
שירות לקוחות: חברת לב קארגו תהיה אחראית על תפעול האתר ועל הקשר עם ספקים. נקודת תורפה: צרכן שייתקל בבעיה יצטרך ליצור קשר עם לב קארגו ולא עם שופרסל, שמנתקת את עצמה מאחריות לאתר במקרים אלו.
מלאי וסחורה חדשה: לא בטוח שיש לחברה מלאי מספק כפי שזה עולה מהאתר למרות ההתפארות ב-2.5 מליון פריטים. בשופרסל דיברו על "התאמה לצרכן הישראלי" שנערכה באתר אך יש בו המון פריטים מאוד אמריקניים שרוב הצרכנים הישראלים לא יקנו. בנוסף, יתכן ומדובר בפריטים מעונות קודמות, עודפים.
אחריות: למוצרים הנמכרים באתר לא מוצעת אחריות יצרן המספק שירות בישראל, אלא רק במדינת המקור של המוצרים (ארה"ב). זו נקודת תורפה רצינית. כמו כן נכתב באתר: "אמריקן אאוטלטס אינה מספקת תעודת אחריות או התחייבות כלשהי ביחס למוצרים, הנמכרים כמות שהם (AS IS)".
עוד נכתב: "למוצרי חשמל ואלקטרוניקה מסוימים ניתן לרכוש אחריות מורחבת (השירות יחל לפעול בקרוב), כפי שמפורט באתר. מימוש האחריות המורחבת כפוף לתנאי האחריות והשירות כפי שהוגדרו על ידי הספק ובאחריותו".
מנכ"ל החברה: "כן, שופרסל היא מתווך"
מנכ"ל החברה איציק אברכהן אמר במסיבת העיתונאים: "נקים מחסני אונליין אוטומטיים לליקוט 20 אלף פריטים, בהשקעה של 600 מיליון שקל. אנחנו רוצים להגיע ללקוח עם מקסימום מגוון, ועם מינימום בעיות של זמינות. היציבות והעוצמה של שופרסל מאפשרים להיכנס לזה".
אתם מתחרים באמזון?
"נהיה צנועים, אנחנו לא מונעים את הכניסה שלהם לארץ, וזה לא קשור לזה. אבל היינו ברשתות בעולם כמו קארפור וקזינו, וכולם מדברים על האונליין של שופרסל.
"יש לנו הזדמנות לחבר את חנויות הרשת עם העולם החדש שנוקש בדלת. אנחנו כשופרסל עושים ככל שאנחנו יכולים לחבר בין החנויות הפיזיות לעולם הדיגיטלי החדש. אנחנו קוראים את המפה בעולם, מבינים את האיומים הגלובליים, ושואלים את עצמנו מה עלינו לעשות כדי לייצר שירות הוליסטי ככל שניתן עבור לקוחות שופרסל, כדי לייצר חדשנות, נאמנות, שביעות רצון לקוח, ביטחון כלכלי לעובדים ותשואות לכל המשקיעים בחברה הזאת. אנחנו נכנסים כעת לעולם חדש בקמעונות שהוא עולם משולב, כך אנו משוכנעים. יהיו צרכנים שעסוקים ופשוט מחפשים את הנוחות, וירצו יותר ויותר שהשירותים יגיעו אליהם".
לטענת אברכהן, כל מוצר שלישי שנמכר ברשת הוא מותג פרטי, ועקב כך פיתחה החברה יחסים עם ספקים ברחבי העולם - מה שהניע את הרחבת הפעילות אונליין. הוא ציין כי שופרסל סומכת על לקוחותיה הנאמנים. "למרות התחרות העזה, לשמחתי הרבה נאמנות הלקוחות בשופרסל היא גבוהה מאוד. 86% מהקניות בשופרסל הן קניות מזוהות של חברי מועדון".
למה אתם לא הבעלים של האתר?
"מאוד היינו רוצים להיות הבעלים של האתר, אך החוק לא מאפשר לנו. אנחנו רוצים שלסוחרים הישראלים יהיו אותם תנאים כמו לסוחרים בחו"ל".
כמה עמלה אתם לוקחים כאפיליאטור, כמתווכים, כי זה מה שאתם באתר הזה בעצם?
"לא נחשוף את המידע הזה, אבל כן, שופרסל היא מתווך. העמלה שלנו היא לא דו-ספרתית, אבל היא בקצה העליון של החד-ספרתי".
אתר חדש לשופרסל אונליין
במקביל, בסוף דצמבר תשיק החברה אתר אונליין חדש לשופרסל, עם "מגוון ענקי של עולמות תוכן", כך לפי אורי קילשטיין. כיום מגיעים 11% ממכירות שופרסל מהאונליין.
לדבריו, "האתר יהיה פרסונלי. כשהלקוח ייכנס לאתר הוא יראה מבצעים אישיים בהתאמה להיסטוריית הקניות שלו, והמוצרים בכל קטגוריה 'יסתדרו' לפי מה שהצרכן נוהג לקנות". עוד אמר שהתמונות יוצגו ב-360 מעלות. לקוח חדש יוכל לקבל את רשימת הקניות שלו מהסניף שבו הוא קונה, ואת הקניות ניתן יהיה לפלח ולסנן לפי סינונים שונים. למשל, קיים סינון 'ללא גלוטן'".
לפי קילשטיין, "גם פריטים של רשת ניו-פארם (ששופרסל רכשה, ותחל להפעיל אותה בקרוב תחת מיתוג חדש) ייכנסו לאתר, כולל תרופות בעתיד במידת האפשר. בנוסף, כל ספק יוכל למכור פריטים דרך האתר, למשל ספקי מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, וזה יאפשר לנו להיות אתר הקניות של ישראל".
שופרסל השיקה גם אתר תיירות בשם שופרסל טרוול, בשיתוף עם גוליבר, שיכלול גם מנגנון קאשבק. ביטוח מלא לביטול חופשה, שעלותו דומה לעלות החופשה עצמה, יינתן במתנה לחברי מועדון שופרסל (מחזיקי כרטיסי אשראי).