הותר לפרסום שם הנהג החשוד בהריגת משפחת עטר בכביש 90
לבקשת ynet התיר בית המשפט לפרסם את שמו של לורן אנקרי (52), הנהג החשוד בהריגת שמונת בני משפחת עטר בכביש 90. מעצרו הוארך בשבוע. השופט קבע כי "התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות חמורה". ברקע ריבוי הקטל בכבישים הציע השופט "להקים גוף בלתי תלוי לחקר תאונות דרכים"
בית משפט השלום בבאר שבע נעתר הבוקר (יום ב') לבקשת ynet והתיר לפרסם את זהות הנהג החשוד בהריגת שמונת בני משפחת עטר בכביש 90: לורן אנקרי, בן 52 מגבעון החדשה. מעצרו הוארך בשבוע נוסף. הסנגור, עו"ד ינון היימן, הודיע כי יערער על הארכת המעצר ולכן צפוי דיון נוסף בפני בית המשפט המחוזי.
מלבד עבירת ההריגה מיוחסות לנהג הג'יפ שהתנגש ברכב של משפחת עטר מהיישוב פסגות עבירות של הכשלת חקירה, נהיגה תחת השפעת סמים מסוכנים ועקיפה כשהדרך אינה פנויה.
בדיון הקודם בבית המשפט התברר כי אנקרי נחשד בכך שנהג תחת השפעת קנאביס. החשוד טען כי יש לו אישור לשימוש בקנאביס רפואי, אולם המשטרה ציינה בתגובה כי אין לו כל אישור כזה. בדיון הבוקר טען נציג המשטרה רס"ב אייל אפטבי כי אנקרי אף משבש את החקירה.
השופט רון סולקין ציין כי "כתוצאה מהתאונה נכחדה משפחה שלמה מעל פני האדמה. מאז הארכת המעצר האחרונה חלו התפתחויות משמעותיות בחקירה שמחזקות את החשדות במידה ניכרת, אם בנוגע לנהיגה תחת השפעת חומרים משני תודעה ואם בנוגע לעבירות תעבורה חמורות שנעברו ואשר גרמו לתאונה. החקירה מורכבת ומסועפת אך היחידה החוקרת פועלת במרץ רב ועלה בידיה להשלים פעולות רבות עד כה".
"הגיעה העת להיערכות מחודשת למניעת תאונות"
בהתייחסו לטענת פרקליטו של אנקרי על אודות השפעה של גורמי תשתית לתאונה הקטלנית, ציין השופט כי "אכן דומה כי הגיעה העת להיערכות כללית מחודשת למניעת תאונות שתיקח בחשבון גם גורמים שאינם בגדר הגורם האנושי. שכן כמאמר חכמינו ז"ל - האדם מועד לעולם. ראוי היה כי יוקם במדינת ישראל גוף בלתי תלוי לחקר תאונות דרכים, אשר יערוך חקירות שמטרתן איננה העמדה לדין של חשודים ושהממצאים שייאספו בהם לא יוכלו לשמש למטרה זו, שכן לגורמי תשתית השפעה משמעותית על תאונות.
"אך כל זאת במאמר מוסגר, שכן הדבר אינו גורע מאחריות הגורם האנושי, ובמקרה דנן קיימות ראיות משמעותיות לביסוס החשד כי התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות חמורה ואף קשה עד כדי קלות דעת או אדישות לתוצאה החמורה מצידו של החשוד".
פרקליטו של אנקרי אמר בדיון: "תנחומיי בשם מרשי למשפחת ההרוגים. אתמול הייתה תאונה נוספת באותו כביש. בשבועיים האחרונים היו בכבישי הדמים 17 הרוגים. מרשי עלה מגיל 13 לבדו מטעמים ציוניים. הוא ממקימי דובדבן, לוחם מוכר וצלף שדורות של לוחמים יצקו מים על ידיו. הוא נשוי ואב, כל בניו בהמשך אליו ביחידות קרביות".
הפרקליט הוסיף: "אשתו ובתו נפגעו בתאונה. עת אירעה התאונה מרשי לא ברח ולא נס. לשיטתנו הוא לא שיבש או הרים קשיים על החקירה. הוא רץ לעבר האוטו וניסה בידיו החשופות לשבור את החלון כדי לחלץ את הנעולים בפנים. הרכב עלה באש לנגד עיניו, הוא ראה את המשפחה נשרפת. מדובר בכביש דמים עם תשתיות שחלקן רעועות. לא ברורה אשמתו של מי התאונה. בשבת היה חוקר תאונות מטעמנו, לשיטתי ננעלו על תזה - אשמתו הבלעדית של מרשי. יכול והרכב היה תקול מבחינה בטיחותית".
בתאונה באזור עין גדי נספו האב יריב (45), האם שושי (47) וששת ילדיהם: יעקב ישראל (12), עטרת (11), איילה (9), מוריה (7), ידיד (5) ואביגיל (3). אשתו ובתו של אנקרי נפצעו בתאונה באורח קל עד בינוני.
שמונת בני משפחת עטר הובאו למנוחות ביום רביעי שעבר בבית העלמין בשכונת ותיקים בנתניה. ארבעה קברים נכרו לצורך ההלוויה ובכל אחד מהם נטמנו שני בני משפחה.
ראובן פינסקי, חבר של המשפחה, אמר מחוץ לבית העלמין: "זה אובדן קשה מאוד ליישוב שלנו. אין יותר מי שיפתח את הדלת של בית המשפחה. אנחנו מנסים לחבק אחד את השני ולהתלכד. אין יותר משפחה. הרבה זמן לא חווינו שבר גדול כזה".
חבר אחר של המשפחה, אריאל, הוסיף: "זה דבר בלתי נתפש. אי אפשר להבין איך משפחה שיצאה לטיול נמחקה ברגע אחד. עזבו את הבית - ואף אחד לא יחזור אליו. הם היו פשוט משפחה מדהימה".
סגן מפקד משטרת התנועה, סגן-ניצב עמיר ג'יבלי, התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet לריבוי התאונות הקטלניות בכביש 90 שגבו בתוך שבועיים את חייהם של 17 בני אדם. לדבריו, "אורכו של כביש 90 ממטולה עד אילת הוא 450 קילומטרים. התאונות האחרונות, לצערי, אירעו בחלק הדרומי שלו, בקטע חד-סטרי עם נתיב אחד ללא כיוון וללא מעקה הפרדה. מה שיכול למנוע את התאונות הוא הנהג. ככל שנתעסק רק בנהיגה - ככה נצמצם את הסיכוי שלנו להיות מעורבים בתאונות דרכים,.
סנ"צ ג'יבלי הוסיף: "אפשר היה למנוע את התאונות האלה אם היו שומרים על קו הנסיעה, לא מבצעים עבירות תנועה ומתעסקים רק בנהיגה. בכביש הזה יש עלייה של 100% באכיפה. אגם התנועה נמצא בהתעצמות ואנחנו קרובים מאוד להכפיל את כמות הניידות. אבל, גם אם נביא עוד 400 ניידות – זה לא יעזור במקרה של נהגים שמתעסקים בטלפונים ולא בנהיגה".