ספין סיטי: כך הרצנו אישה בעיר חרדית
ההתעלמות מסוגיית החילונים-חרדים, ההשקעה בסקר כשעוד לא היינו בעניינים, ההודעות המוקלטות לשכונות החרדיות והגיוס של מקרה יוסי דייטש. הקמפיינרים של עליזה בלוך מספרים על אחורי הקלעים שהובילו לניצחון במערכת הבחירות לראשות עיריית בית שמש
לפני שהתחלנו את הקמפיין הסתובבנו קצת בבית שמש כדי להאזין לקולות, ואנשים ששמעו שאנחנו מתכוונים להריץ מועמדת שאינה חרדית התקשו להסתיר את הזלזול. "זה עניין של 70% מול 30%. החרדים ינצחו את זה בהליכה", אמרו לנו. אז ישבנו לחשוב. הסכמנו שאי אפשר לחזור על מה שאולי התאים ל-2013 – קרב חרדים-חילונים – ובחרנו באסטרטגיה שאומרת: בית שמש היא עיר ככל הערים, גם בה התושבים – חרדים, חילונים, ציונות דתית, ותיקים ועולים – כולם רוצים כבישים טובים, גני משחקים ראויים, בתי ספר מצטיינים, מקורות תעסוקה. המטרה שלנו הייתה להראות שבחירות בבית שמש הן כמו בחירות בהרצליה: מיהו ראש העיר הטוב יותר – משה אבוטבול או עליזה בלוך. אף מילה על יחסי חרדים–חילוניים. זה לא רלוונטי.
- לטורים נוספים - היכנסו לערוץ הדעות
ב-ynet
תחילתה של מערכת הבחירות בעיר אכן הייתה מנומנמת, והסיסמה הראשונה שלנו הייתה "בית שמש חייבת" – כשאליה מצטרפים צרכים שונים של עיר: חינוך, תשתיות, ניקיון, תעסוקה וכדומה. הטיזר הזה הרים כמה גבות עד ששבועיים לאחר מכן החל הקמפיין "בית שמש חייבת עליזה בלוך".
היו לנו שתי משימות וידענו שרק אם נצליח בשתיהן יחד יהיה לנו סיכוי לנצח. הראשונה הייתה לשכנע חלק מהאוכלוסייה החרדית שהוא יכול לבחור באיכות חיים טובה יותר, ומכאן שאין לו סיבה לתמוך במי שהביא את בית שמש למצב הגרוע שבו נמצאת העיר - פושטת רגל וחסרת שירותים לתושב. המשימה השנייה הייתה לשכנע את האוכלוסייה שאינה חרדית, אלא ציונות דתית וחילונית, בכלל ללכת להצביע. רבים מהלא-חרדים לא האמינו באפשרות לניצחון. הם חשבו שאם זה לא קרה ב-2013, על אחת כמה וכמה ב-2018.
חודשיים וחצי אחרי תחילת הקמפיין ערכנו סקר דרך חברת הגל החדש (בניהולם של עפר לוי וראובן הררי). התוצאות היו מצוינות: 46% לעליזה בלוך 45% למשה אבוטבול ו-9% מתלבטים. הבחירה לעשות סקר באמצע הקמפיין הוכיחה את עצמה והתוצאות פתחו את החלק השני שהחל לסחוף חלקים מהעיר עם הבנה שאכן יש סיכוי. הסיסמה הייתה "עליזה בלוך – ראש העיר" ואליה הוצמדו התוצאות האופטימיות של הסקר.
במקביל היינו חייבים לשכנע את החרדים שאין להם סיבה לחשוש מעליזה בלוך. החלטנו להשתמש בנשק האולטימטיבי שמגיע ישירות לאוזני הבוחרים: IVR – הודעות מוקלטות של עליזה בלוך ושלנו – הישר לטלפונים הניידים של התושבים. וזה עבד מצוין. מסתבר שהתושבים החרדים השתוקקו לכל בדל של מידע והאזנו לכל הודעה עד הסוף. המסרים היו פשוטים ואליהם נוסף גם קמפיין שילוט ואוטובוסים: "עליזה בלוך, כי מגיע לנו יותר".
בלוך שידרה שהיא תדאג לכל תושבי העיר, ומכך ייהנו גם חרדים שסבלו מהשירות שקיבלו בכל התחומים מראש העיר המכהן. המסרים פגשו את המציאות ולאט לאט יותר ויותר חרדים התחילו לזרום לכיוון שלנו. חלקם בחשאי וחלקם בגלוי. עד כדי כך שבאחת השכונות העזו תושבים חרדים, אולי לראשונה בישראל, לתלות על מרפסות דירותיהם שלטים בזכות בחירה בעליזה בלוך.
אבל זה לא הספיק. ככל שקרב מועד הבחירות הבנו שעלינו לפעול כדי להגדיל את תמיכת החרדים. הפעם שמנו דגש במסרים שכל תושב יכול להצביע לרשימה החרדית הקרובה ללבו, אבל לראשות העיר זה כבר עניין אחר. הדגשנו שמי שלא מצליח להביא את עצמו להצביע לעליזה בלוך, יכול לשים במעטפה הצהובה פתק לבן.
אחת ההודעות הקוליות ששלחנו השוותה את המצב בבית שמש לזה בירושלים. הסברנו שאם דגל התורה יכולה להורות להצביע למשה ליאון ולא למועמד החרדי יוסי דייטש, אז אין מניעה להצביע למועמדת שאינה חרדית גם בבית שמש.
לאוכלוסיה בעיר הוותיקה, שבה מתגוררים מי שאינם חרדים, שלחנו בערב הבחירות וגם ביום הקלפי הודעות בקצב גבוה, ובהן אופטימיות זהירה לגבי הסיכויים של עליזה בלוך, אבל גם אזהרה שלפיה כל זה יכול לקרות רק אם אחוז ההצבעה יהיה גבוה ביותר.
כך עברנו את יום הבחירות וציפינו לתוצאות. זה באמת היה ערב דרמטי, וכל קלפי שתוצאותיה הוכרזו הטתה את הכף - פעם לטובת אבוטבול ופעם לטובת בלוך. בסוף הערב אבוטבול הוביל בכ-250 קולות ואנחנו תלינו את התקווה בקולות החיילים. התשובה לשאלה כמה חיילים תושבי בית שמש בכלל הצביעו הייתה נעלם גדול. למחרת, כשהבנו שהמספר גבוה מ-1,000, הבנו שכנראה ניצחנו. ואכן, לובשי המדים השלימו מהפך וניצחון ברוב של 533 קולות.
שנינו גאים על ההישג בתחום המקצועי של ניהול קמפיינים פוליטיים בישראל. כן, עשינו את "הבלתי אפשרי". האם זה בזכותנו? גם. עיקר הקרדיט, יחד עם תודה לקב"ה (א"פ), לעליזה בלוך. אדם כריזמתי, טורבו מהלך, שכבש את בית שמש בסערה.
- רוני רימון, האסטרטג הראשי בקמפיין עליזה בלוך, הוא שותף במשרד "רימון כהן ושות'". אסף פאסי, מנהל הקמפיין, הוא שותף במשרד הפרסום "פאסי- קראוס"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com