תערוכת מילאנו הוכיחה: קטנועים Out, אופנועים In
אופנועים מככבים בתערוכת מילאנו בעוד הקטנועים בירידה. יפן מתעלמת מחשמל, השטח מככב, הקאסטום נעלם והמלחמה הטכנולוגית שוברת שיאים. גיא בן ברק מסכם את תערוכת מילאנו המסעירה
אחרי הבצורת הגיע גשם שוטף של חידושים. אין דרך אחרת להגדיר את מה שקרה עם פתיחת תערוכת האופנועים הגדולה של מילאנו. האיטלקים הוכיחו - פעם נוספת - כי אצלם נערכת התערוכה הגדולה והחשובה ביותר, ובפער גדול מתערוכות מתחרות ביפן, גרמניה וארה"ב. חשוב הרבה יותר עבורנו, קטנועים נמצאים בירידה, אופנועים בעלייה חדה, עם נתוני מכירה מצויינים באירופה אחרי שנים של דשדוש במקרה הטוב, וצניחה מפחידה במקרה האחר. שוקי אסיה העצומים נעים אף הם לכיוון, ובשנתיים האחרונות היצרנים המקומיים משקיעים יותר ויותר בכלים הכבדים והיקרים יותר.
והתערוכה במילאנו מפגינה זאת. אם בעבר היינו רגילים לשפע קטנועים הקורצים לשוק האיטלקי, השנה מדובר לכל היותר בחידושים מינוריים בלבד. אופנועים, זה שם המשחק כרגע. פגעי המיתון הנורא ששיתק את עולם הכלים הכבדים והיקרים ב-2010 נעלמו, והדגמים החדשים והמתקדמים ביותר שהוצגו מושקעים, מתוחכמים ויקרים מאוד. עם טכנולוגיה שרק לפני שנים ספורות ניתן היה למצוא באופנועי המירוץ המתקדמים ביותר.
לעומת זאת, אופנועי קאסטום נעלמו ואפילו הארלי-דייוידסון מציגה אופנוע חשמלי המעוצב דווקא כאופנוע כביש. ואם כבר חשמל, יצרנית הקטנועים המוכרת לנו קימקו הפתיעה עם אב-טיפוס לאופנוע סופרבייק מונע סוללה. יחד עם הלייב ווייר החשמלי של הארלי וכלים חדשים של זירו האמריקאית ואנרג'יקה האיטלקית, הבשורה החשמלית חובקת עולם, רק לא מיפן. ולפחות כרגע נראה שבתחום החשמלי היפנים עלולים לשלם ביוקר על הפיגור, ממש כפי שהאירופים שילמו בעבר.
כך או אחרת, החידושים של מילאנו לא פחות ממסעירים, ומרביתם יראו כביש ישראלי תוך חודשים ספורים בלבד. בחלק המקרים אנחנו יודעים אפילו לציין מתי, ועם איזה תג-מחיר.
הכי קיצוניים שיש - ב.מ.וו S1000RR, ימאהה YZF-R1 GYTR, אפריליה RSV4 1100 Factory, דוקאטי פאניגאלה V4R, קאוואסאקי ZX-10R. המשותף לכל השמות המפוצצים האלה הוא ייעודם הסופר-ספורטיבי, עם מנועים חזקים להחריד ומשקל קל לצד תג-מחיר בשמיים. קו 200 כ"ס, עד לא מזמן רף בלתי נתפס שהתאים בעיקר לאופנועי מסלול חזקים וטהורים, נשאר הרחק מאחור. המשקל ירד לערכים מגוחכים של 170-180 ק"ג. האלקטרוניקה? מעולם התעופה, כולל מודולים אינרציאליים ממוחשבים המספקים לרוכב כול שביב מידע על מצב האופנוע בכל מאית שנייה נתונה.
בפועל מקבל הרוכב - בעל היכולת הפיננסית - כלי שעד לפני שלוש-ארבע שנים ניתן היה לרכוש רק עבור רוכבי מירוץ לשימוש במסלול סגור וייעודי. ב.מ.וו S1000RR הוא דור חדש לסופרבייק הבווארי עם מנוע מתוחכם מאי פעם ו-207 כ"ס בסל"ד סטרטוספרי של 14,600 סל"ד, בעוד המשקל יורד ל-197 ק"ג כולל כול הנוזלים. אפריליה RSV4 בגרסת פקטורי חדשה עולה בנפח ל-1100 סמ"ק והספק מרבי של 217 כ"ס בעוד המשקל נושק ל-200 ק"ג, רטוב. בטח יעניין אתכם לדעת שבחלק הקדמי מותקנים כנפונים לשיפור אחיזת הצמיג הקדמי במהירות גבוהה.
דוקאטי פאניגאלה V4 בגרסת R החדשה לטובת הומולוגציה למירוצי הסופרבייק (נפח 998 סמ"ק) מציג אף הוא כנפונים בחלק הקדמי, אבל זה הפרט הפחות חשוב, שכן דוקאטי שוברת שיאי יחס הספק-משקל לאופנוע סדרתי, עם 234 כ"ס לגרסת המירוץ, ומשקל של 170 ק"ג בלבד. ימאהה מכוונת גם היא למסלול עם YZF-R1 GYTR המבוסס על אופנוע מירוצי הסיבולת שזכה במירוץ סוזוקה 8 שעות היוקרתי בארבע השנים האחרונות, עם מתלי עילית של אוהלינס ופיירינג העשוי כולו סיבי פחמן.
קאוואסאקי ZX-10R המוביל את אליפות הסופרבייק העולמית עם חמש אליפויות מאז 2013 זכה גם הוא לשיפורים. גרסת RR מקבלת ראש מנוע חדש וטלטלי טיטניום המאפשרים 14,800 סל"ד והספק של כ-220 כ"ס.
קרב האדוונצ'רים - קבלו שני להיטים אפשריים של שוק האופנועים ב-2019 - ימאהה טנרה 700 וק.ט.מ 790 אדוונצ'ר. צמד אופנועי התיור-הרפתקה החדשים משכו את מירב העניין בתערוכה וצפויים לשחק תפקיד חשוב בשוק הישראלי בזכות מגוון יכולות כביש ושטח ומחיר נגיש יחסית, נמוך מהנציג השלישי בקטגוריה הזו, ב.מ.וו F850GS. השניים האמורים נחשפו השבוע בגרסאות ייצור לאחר שנה ויותר של סיבובי ראווה לאב-טיפוס, שניהם עם מנועי שני צילינדר מקבילים בנפח בינוני. ושניהם כתשובה - חלקית לפחות - לצמיחה המטורפת של דגמים גדולים יותר שהפכו בלתי אפשריים לרכישה עבור הציבור הרחב.
ק.ט.מ בחרה להציג את ה-790 אדוונצ'ר בשתי גרסאות (כפי שעשתה בעבר), רגילה עם מיקוד כביש הכולל אבזור ייעודי לרבות מזוודות, ו-R קרבית במיוחד המיועדת יותר לשטח. באופן טבעי, ה-R מושכת את מרב העניין, עם מנוע של 95 כ"ס ומשקל של 189 ק"ג ללא נוזלים, עיצוב קרבי לשטח עם כנף קדמית גבוהה, מהלך מתלים ארוך (240 מ"מ מלפנים ומאחור), חישוקים וצמיגים לשטח.
מולה מציגה ימאהה כביש-שטח בודד. הספק המנוע של הטנרה 700 לא פורסם, אך אפשר להניח כי יגיע לכ-75 כ"ס בדומה למנוע ה-MT07 בו הוא משתמש. הטנרה החדש חוזר למסורת אבותיו בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת עם עיצוב צנום, גלגל קדמי בקוטר "21 ומושב גבוה (880 מ"מ), נתונים קלאסיים לשטח, למעט מהלך מזלג קדמי של 210 מ"מ בלבד העלול להקשות על המשימה.
ק.ט.מ אדוונצ'ר על שתי גרסאותיו ינחת אצלנו במאי 2019 עם תג-מחיר באזור ה-80 אלף שקלים. ימאהה טנרה צפוי להגיע גם הוא בתחילת הקיץ, במחיר נמוך יותר שעשוי להתקרב לכ-60 אלף שקלים.
אופניי שטח חשמליים והיפרמוטארד 950 לדוקאטי - יצרנית האופנועים הוותיקה החליטה להיכנס לשטח לא רק עם גרסה קרבית למולטיסטרדה המוכר, אלא גם עם הטרנד החדש בקרב נהגי ליסינג משועממים - אופני שטח, אבל חשמליים. השם הוא MIG-RR ושיתוף הפעולה הוא עם יצרן האופניים האיטלקי Thok. לדברי דוקאטי, האופניים שתייצר יהיו בעלי יכולת שטח יוצאת דופן, ופותחו על-ידי אלוף הדאון-היל סטפאנו מיליוריני. המכלולים מגיעים מהמדפים העליונים של יצרניות רכיבים מוכרות, החל במתלי Fox מתכווננים וארוכי מהלך, צמיגי שטח אגרסיביים ובלמי דיסק עם ארבע בוכנות לקליפר.
והיה גם אופנוע. דוקאטי חשפה דגם כול חדש של ההיפרמוטארד, סופרמוטו קרבי לכביש הציבורי. למרות שהוא מבוסס על אותו מנוע 937 סמ"ק של הדגם הנוכחי, שונה שם הדגם מ-939 להיפרמוטארד 950, ובמרכז השינוי חזרה לעיצוב סופר-אגרסיבי של הדגם המקורי מ-2006, עם זנב חדש הכולל שלדת צינורות במקום יציקת אלומיניום וצמד אגזוזים מתחת המושב.
במקביל נרשמה ירידה במשקל ל-178 ק"ג (יבש), בעוד הספק המנוע עולה ל-114 כ"ס והמומנט ל-9.6 קג"מ. כדי לשלוט בשילוב הקיצוני צפוי הדגם לקבל חבילת אלקטרוניקה משופרת ולהגיע לישראל במהלך 2019. מחיר? אין עדיין.
העירום החזק בעולם - עם 212 כ"ס ממנוע 998 סמ"ק ארבעה צילינדרים חדש, כובש הברוטאלה 2019 של MV את פסגת טבלאות הביצועים של אופנועי העירום והופך על הדרך לאחד האופנועים הסדרתיים החזקים בכלל. הדגם ייוצר ב-300 יחידות בלבד, עם עיצוב בוטה במסורת שייסד מעצב דגם ברוטאלה המקורי ב-2002, מאסימו טאמבוריני ז"ל, לרבות מפרט יקר ואקזוטי הכולל גם חישוקי קרבון.
מנוע הליטר של הדגם הוא דור חדש לאחר שנים ארוכות בהן קפא הפיתוח עקב מצוקה כלכלית. כעת, עם סיום הקשר הגרוע עם מרצדס וכניסת משקיע רוסי וחילופי גברי בהנהלה, מגיע גם מנוע חדש. בניגוד לעבר מדובר ראשית בדגם עירום, ולא אופנוע ספורט. מחיר הברוטאלה 1000 ORO לא פורסם, אך ברור כי יהיה גבוה מאוד. בנוסף ברור כי 300 היחידות יוזמנו בתוך זמן קצר על-ידי ידוענים, כפי שהיה עם דגמי-על מיוחדים של MV אגוסטה בעבר.
ב.מ.וו מקיימת הבטחה - כאשר השיקה את ה-850 וה-1250 החדשים למשפחת GS, הבטיחה היצרנית הגרמנית כי גרסאות אדוונצ'ר שלהם צפויות בקרוב, והנה הן. כתמיד, יש מיגונים מאסיביים, חישוקי שפיצים - "19 קדמי ל-1250, "21 ל-850 - מכלי דלק מוגדלים (30 -23 ליטר בהתאמה), מושבים צרים יותר לרכיבה בשטח (יש כמובן אופציה לאחרים) וכמובן מתלים ארוכי מהלך - ה-1250 עם 210/200 מ"מ קדמי אחורי, ה-850 עם 230 ו-210 מ"מ מאחור. כצפוי, מנוע ה-1250 החדש תופס מקום ב-R1250R העירום וה-RS הספורטיבי ממנו. הקטנוע C400 מקבל גרסת GT מהודרת לכביש.
ימאהה, עם עוד שלושה גלגלים - יצרנית האופנועים היפנית הציגה במילאנו שני דגמי תלת-גלגל חדשים, גרסת GT לניקן וקטנוע בשם 3CT. הניקן GT הוא גרסת תיור לאופנוע התלת-גלגלי שהושק לאחרונה, עם מזוודות, הגנת רוח משופרת ומושב נוח יותר. משמעותי יותר הוא ה-3CT, אב-טיפוס מוגדל לטריסיטי המוכר לנו בגרסאות 125 ו-155, עם מנוע Xמקס 300 ועיצוב המשמר את הקומפקטיות של המשפחה. גרסת הייצור מתוכננת לשנת הדגם 2020.
וגם להונדה יש חדשות - הונדה חושפת במילאנו אופנוע עירום חדש בסדרת הניאו-קפה תחת השם CB650R, אשר מיועד להחליף את גרסת F. הדגם החדש קרבי יותר בעיצובו, המנוע הארבעה-צילינדרי עולה ל- 92 כ"ס, עם אלקטרוניקה הכוללת בקרת משיכה ובוררי כוח. יש מזלג 41 מ"מ הפוך וחדש והמשקל יורד ל-202 ק"ג. במקביל חושפת הונדה גרסה חדשה לרב המכר שלה בעולם ובישראל, CB500X. הכיוון הוא לשטח עם חישוק "19 קדמי חדש, מזלג חדש ובעל מהלך ארוך יותר, גיאומטריה שונה וכידון חדש. בנוסף מותקן מצמד מחליק למניעת נעילת גלגל אחורי תחת הורדת הילוכים.
גם גרסת הכביש - CB500F - זוכה לעיצוב משופר בסגנון קפה-רייסר אגרסיבי, אך תנוחת הרכיבה נוחה יותר. יש תאורת לד חדשה, לוח מחוונים LCD חדש כולל חיווי למצב הילוכים. המנוע גמיש יותר עם שיא מומנט ב-6,500 סל"ד במקום 7,000 סל"ד בדגם היוצא והמיתלים מתכווננים.