אמרו שלום לחצי
בשוק רווי במכוניות חדשות, הצעות למשומשות עם אחריות, מסלולי מימון והבטחות לטרייד-אין במחיר מחירון, איזה סיכוי יש למוכר הרכב הפרטי?
בשיתוף ynet רכב חדש
כמה ערך מאבדת מכונית חדשה בישראל? זה תלוי באינספור גורמים שמשפיעים על הירידה. נתחיל בראשונים ונמשיך הלאה. למרבה הצער, בשוק הרכב הישראלי ירידת הערך של מכוניות היא יותר קשה מהרגיל. מדוע? התשובה מורכבת אבל עקרונית יש כאן שני גורמים בעיתיים: מכוניות בישראל יקרות מאוד ומעבר לכך, אנחנו מתייחסים למכונית כמו לנכס ולכן אנחנו מאוד מופתעים כשהיא יורדת בערך.
אל תטעו: מכונית משומשת לא צריכה להיות מכונית יקרה. אבל בישראל בהרבה מקרים היא כן. מכונית משומשת אינה מכונית שקונים בהרבה כסף, אבל בישראל היא כן. ובגלל זה נוצר מצב בו שוק המכוניות המשומשות דוחף כל הזמן למטה כדי להציע מחירים הגיוניים.
אז למה בעצם יש לנו ירידת ערך? זה מתחיל בשנה הראשונה בה המכונית על הכביש. ממש כשהיא עדיין בניילונים ויצאה ממרכז המסירה. למה? בגלל שוק היד-ראשונה אפס-קילומטר. למי שלא מכיר, את רוב המכוניות החדשות שמוכרים כיום בישראל אפשר לרכוש גם כמכוניות משומשת שלא נסעה כלל. זה אומר שהן חדשות לחלוטין אך מי שמוכר אותן היא חברת ליסינג והקונה הוא יד שניה. את רוב הקונים זה לא ממש מעניין.
אפשר יהיה למצא את אותה המכונית בדיוק (פחות הקילומטרים שעברתם באותו היום וכתמי היוגורט על הריפודים) בחברת ליסינג כשהיא חדשה מהניילון ועולה פחות ממה שאתם שילמתם. רוצים למכור את שלכם? יופי, תורידו במחיר והרבה. זה כמובן משפיע על מחירה בשוק המשומשות במחירונים, כי מחברי המחירונים עירניים למתרחש. אז כבר חטפנו בשנה הראשונה ירידת ערך שיכולה להגיע לעשרה אחוזים. אחר כך יש לנו כמובן כל שנה ירידת ערך פחות או יותר קבועה. סליחה, אפילו כל חודש.
ירידות הערך החודשיות מאוד מושפעות מגורמים סביבתיים. למשל, כיום שוק המכוניות הפרטיות נמצא במגמה של היחלשות, בגלל שהציבור בישראל רוצה רכבי כביש שטח. זה מצוין, אז אפשר ללכת על רכב כביש שטח שישמור על הערך, לא? לא. כי בפלחי השוק שבהם יש אקשן, כמו שאומרים הסוחרים, יש כל הזמן חידושים והמצאות. ולכן הדגם שהיה אופנתי אתמול, הג'יפון שאתם מאוד רוצים, הוחלף על ידי ג'יפון חדש, אולי עם מנוע טורבו יותר חזק ואולי עם עוד כל מיני חידושים אחרים שהופכים את הג'יפון הפופולארי הנחשק ההוא למיושן. אז שוב, כאן יש לנו ירידת ערך בקפיצות קבועות, אבל בשנים האחרונות יש הרבה גורמים תורמים.
אנחנו בהחלט יכולים לחטוף בחודש אחד ירידת ערך כפולה. ועוד לא נכנסנו כמובן למחירי הדלק שגם הם בעיתיים. כי הם עוברים עליות וירידות. עליה חדה יכולה לחסל את הביקוש לדגם של מכונית משומשת שידועה כזוללת דלק, אז אם הדלק עולה השבוע חמישה שקלים לליטר, הביקוש למכונית הזו יזנק, אבל הוא לא: ביקוש תמיד יורד.
דוגמה אחרת היא כל הנושא של דיזל: אותו סיפור, כיום יש תקנות איכות סביבה חדשות שלא ממש עובדות לטובת מכוניות הדיזל וזה אומר שהן ירדו במחיר. כמה ירדו במחיר? המון, כי מה לעשות, שהגורמים לא פועלים לטובת הבעלים וגם: הירידות במחירון לפעמים לא מדביקים את הקצב המהיר של השינויים בשוק. ולפעמים מחירי המכירה נמוכים מהמחירון.
מה עושים? איך שוברים את מעגל הקסמים הזה והפתרון הוא לא לקנות מכונית אלא לבחור בליסינג תפעולי פרטי. החוכר משלם עבור הרכב מקדמה. לאחר מכן תשלומים חודשיים ובסוף התקופה תשלום סופי. לחילופין גם להמיר את התשלום הסופי במקדמה על מכונית חדשה. נושא ירידת הערך, המכירה וגם התחזוקה, שלא לדבר על כל שריטה ומכה ואפילו ביטוח – אלה דאגות של חברת הליסינג, לא של החוכר שנוהג במכונית במשך שלוש שנים בלי לדאוג על הכסף שמתאדה לו בחניה.
הצעות לרכב חדש וליסינג