בעקבות התאונות: השר כץ מתכנן להפוך את כביש 90 לדו-מסלולי מאצבע הגליל עד אילת
משרד התחבורה טוען שמתוכנן "מגה-פרויקט" בעלות עשרות מיליארדי שקלים לשיפור הבטיחות בציר שגבה את חייהם עשרות בשבועות האחרונים. המימון עשוי להתקבל מיזם פרטי שבתמורה יקבל זיכיון לאחזקתו ל-25 שנה
בעקבות הביקורת הקשה שנשמעה אחרי שרשרת התאונות הקטלניות בכביש 90, טוענים היום (א') במשרד התחבורה שהשר ישראל כץ הורה לגבש תוכנית להפיכתו מציר חד-מסלולי לדו-מסלולי (בעל שני נתיבים לכל כיוון) מאילת ועד אצבע הגליל.
מדובר בהנחיה ראשונית, ועדיין כלל לא ברור כיצד ימומן השינוי הדרסטי, שעלותו נאמדת ב-15-10 מילארד שקל. גורם במשרד טוען כי המגמה היא להוציא את הפרויקט לדרך באמצעות המגזר הפרטי בשיטת PPP (או Public Private Partnership), שבמסגרתה יזם פרטי יסלול ויפעיל את הכביש ובתמורה יקבל זיכיון לאחזקתו למשך 25 שנה. במקביל ייתכן שהמדינה תממן חלק מהפרויקט, ובשל כך ינסה השר לקדם אותו כהחלטת ממשלה.
במשרד התחבורה מגדירים את המהלך "מגה פרויקט" וטוענים שהשר יביא אותה בקרוב לאישור ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולאחר מכן לאישור הממשלה.
בתקופת הביניים עד השלמת הפרויקט תיבדק הקמת הפרדות קשיחות בין המסלולים במקטעים שונים של הכביש. בטווח הקצר יוצבו הפרדות רכות על הפסים הלבנים, במקומות שבהם ניתן לבצע זאת. לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים, אמצעי בטיחות רכים, תותקן תאורה במקומות חיוניים, ויוקמו מפרצי חנייה בקטעי כביש ארוכים.
ד"ר משה בקר, מומחה לבטיחות בדרכים ובעבר יועץ לשרי תחבורה, בירך על המהלך ואמר כי להערכתו ניתן להשלים את הפרויקט תוך שלוש שנים מרגע תחילת העבודות: "הכביש בערבה הוא נוח לעבודה. מדובר בהחלטה בכיוון הנכון. הכלכלנים אולי יקפצו עם החישובים שלהם, אבל התחשיבים שלהם לא לוקחים בחשבון את קידום התיירות ואת הגדלת הנמל בזכות הכביש".
המיזם יכלול גם את הפיכת הדרכים המתחברות לכביש 90 לכבישים בעלי שני נתיבים לכל כיוון. בנגב מדובר בכביש 25 בין דימונה לבאר שבע, עד מחלף נבטים וכביש 6 דרום; בדרום מדובר בכביש 1 בין ים המלח לירושלים וכביש 31 בין נוה זוהר לערד; במרכז: הכביש בין בקעת הירדן, תפוח, אריאל, מחלף קסם וכביש 6 (כביש 505); בצפון: כביש 71 בין בית שאן, עוקף עפולה, עד צומת הסרגל, נחל עירון וכביש 6; בגליל: הכביש בין צומת עמיעד ליקנעם. בנוסף הורה השר להאיץ את הפיכתו של קטע הכביש מיטבתה ועד קטורה שבערבה, לכביש דו מסלולי בעל שני נתיבים לכל כיוון.
החלטות אלו נקבעו בסיום דיון שערך כץ עם הנהלת המשרד ועם חברת נתיבי ישראל, שבו הנחה אותם להכין תכנון ראשוני של הפרויקט בתוך 30 יום.