מרצדס GLE (נהיגה ראשונה) - קפיצת מדרגה טכנולוגית
בקרב על כיסם של בעלי ממון מפתיעה מרצדס, ושולפת שפן טכנולוגי מרשים, ועושה זאת כשהיא מתיימרת לכבוש את ראשות הקטגוריה. כל הסיבות לכך, בפנים
מתחרים: ב.מ.וו X5, אודי Q7, וולוו XC90
מתי אצלנו: רבעון שני 2019
מחיר משוער: כ-600 אלף שקל
בעד: טכנולוגיית קצה, נוחות ומרחב, סביבת נהג
נגד: תיבת הילוכים, דינמיות
בגדול: לא רבים זוכרים, אבל מרצדס - עם ה-ML, שהפך לאחר מכן ל-GLE - הקדימה את X5 של ב.מ.וו כמייסדת קטגוריית רכבי הפנאי הגדולים והיוקרתיים בלא פחות משנתיים, פער עצום במונחים של סביבה סופר-תחרותית בקטגוריית יוקרה שנשלטת על-ידי יצרניות מגרמניה. אז נכון, ה-ML התבסס על פלטפורמה מיושנת ולא על מרכב אחוד מודרני, ואולי לכן גם זכה נציג ב.מ.וו להערכה גדולה משמעותית, בעיקר עקב יכולת דינמית עדיפה.
ה-GLE החדש אמור לשנות את התמונה ולהחזיר את מרצדס לשורה הראשונה, עם רכב שהמתחרים צריכים לנצח. לא סיפור פשוט בהתחשב ב-X5 החדש כמו-גם בוולוו XC90.
עיצוב ותא נוסעים: מרצדס שמרה על חלק מהמוטיבים של ה-GLE היוצא, שזוכים להערכה רבה על-ידי הקהל אמריקאי (וכאן הוא גם מיוצר), לרבות קורה C אלכסונית ורחבה המעניקה למרכב מראה שרירי ומייצרת אשליית רוחב - גם אם בדרך כלל אין בכך כל צורך, שכן מדובר ברכב גדול למדי ממילא.
לעומת הדגם היוצא, החרטום והאחוריים מעודכנים עם יחידות תאורה צרות יותר שהפכו לסוג של הצהרת-קידמה בתעשיית הרכב בשנה-שנתיים האחרונות, בדיוק כמו סבכה קדמית גדולה ופגושים אגרסיביים הכוללים פתחי דמה לאוורור או צמד מפלטים מדומים מאחור. במטרה להעניק איפור קרבי נדרש, נוספו גם מגני פלסטיק שחור מסיביים. מיותר במיוחד. מרצדס טוענת כי לדגם החדש מקדם הגרר (0.29 cd) הנמוך בקטגוריה. מרשים אך לא ממש מפתיע בהתחשב במתחריו הזוויתיים ברובם.
חשוב יותר ממראה החוץ, עיצוב הפנים עבר עדכון משמעותי ומכיוון שהוא מיישר כעת קו עם הסגנון המוכר מספינת הדגל של היצרנית (S קלאס), הוא מזניק את הרכב הגדול לפסגת הקטגוריה. לפחות בכל הנוגע למראה-תחושה-איכות. בכל כלי הרכב שהתייצבו להשקה, סביבת הנהג והנוסעים הציגה תמהיל מעולה של עכשוויות וטוב טעם, שילוב נעים לעין של איכות ללא פשרות ובחירות אסתטיות.
יש כמובן את צמד מסכי ה-"12.3 שהפכו סימן ההיכר של סביבת הנהג במרצדס, אחד מתפקד כלוח מחוונים ושני כמסך מגע למערכת בידור-נוחות הכוללת גם את מערכת ההפעלה שמשמשת עוזרת אישית בהפעלה קולית. כל זאת לצד מספר מרשים של אפשרויות התאמת-מסע אישית - מסורבלות מעט - כולל סאונד, צבע, ריח ועיסוי מושב לבחירת הנהג.
גם כאן, ההגה חדש כולל מתגים לבקרת שיוט במקום הידית המיותרת משמאל להגה, ובקונסולה שבין המושבים צמד ידיות אחיזה מסיביות כאילו מדובר ברכב שטח קשוח. כל התבשיל האלגנטי הזה עטוף בתאורה דיסקרטית בגוונים שונים לפי בחירה וברמת הרכבה מושלמת המעמידה רף חדש בקטגוריה.
ה-GLE החדש ארוך ב-10.5 ס"מ (492.5 ס"מ), רחב בסנטימטר (194.5 ס"מ) ונמוך ב-2.5 ס"מ (177 ס"מ). בסיס הגלגלים גדל בלא פחות מ-8 ס"מ (299.5 ס"מ) ומעניק כעת - יחד עם אפשרות כיוון למושב האחורי (10 ס"מ לפנים-אחור) - מרחב מחיה מעולה לנוסעים מאחור. עד כדי כך שמרצדס תשווק אותו לראשונה גם עם שבעה מושבים המאפשרים הסעת ילדים, כאשר סומכים על גמישותם הטבעית בגיל זה, שכן הגישה לאחור אינה נוחה במיוחד. תא המטען מציע בין 630 ל-825 ליטר בהתאם למצב הספסל האחורי.
אבזור הבטיחות כולל את כל המערכות המוכרות של היצרנית לרבות נהיגה חצי-אוטונומית, כמו-גם מערכת חדשה לסיוע בנסיעה עם נגרר, אבזר בעל חשיבות פנומנלית לאמריקאים, זניחה כמעט לחלוטין עבור שאר העולם.
יחידות הנעה וביצועים: גרסאות הבסיס של ה-GLE מצוידות במנועי ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר, טורבו-בנזין מודרני עם 258 כ"ס (ב-GLE350) וטורבו-דיזל עם 245 כ"ס (ב-GLE 300d), אך עוד לא ברור האם ישווקו כאן. גרסאות בכירות יותר מצוידות ביחידות 3.0 ליטר עם 6 צילינדרים בטור. טורבו-דיזל בשתי רמות הספק - 272 כ"ס ב-GLE 350d (תוספת 14 כ"ס) או 330 כ"ס (ב-GLE 400d) - וטורבו-בנזין עם 367 כ"ס (ב-GLE 450 תוספת 34 כ"ס). זו האחרונה נתמכת מערכת 48V המפעילה מערכות היקפיות שונות, כוללת מתנע המשמש גם כגנרטור ומגדש חשמלי לסל"ד נמוך וחיסול השהיית טורבו ומסייעת להקטנת (במעט) צריכת הדלק.
תוספת הכוח במנוע הבנזין הגדול מאפשרת קיצוץ של 0.3 שניות במאוץ ל-100 קמ"ש (5.7 שניות) בעוד שה-350d מקצץ 0.2 שניות (6.9 שניות). ה-400d שלא הוצע בדגם היוצא הוא מנוע הדיזל החזק ביותר שהוצע ברכב פנאי של היצרנית, והוא מספק לא רק ביצועים מצוינים בזינוק מהמקום (5.8 שניות ל-100 קמ"ש) אלא גם התנהלות קלה מהירה ונינוחה במהירויות גבוהות בזכות זמינות כוח יוצאת דופן (71.4 קג"מ ב-1,200 סל"ד).
בסך הכל, וכפי שאנחנו מורגלים זה מכבר מיצרניות היוקרה הגרמניות, בתחום המנועים הן כמעט ולא נכשלות, ומייצרות יחידות סופר-מרשימות בבנזין או בדיזל. אין כאן הפתעות גדולות ובעיקר מחמאות לאיכות המוצר. חבל רק שבתחום תיבות ההילוכים, בו מרצדס מבריקה בדרך כלל, השידוך פחות משכנע. כל המנועים מחוברים לתיבת תשעה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה ביחס קבוע (50:50 לפנים אחור) או עם אפשרות לחלוקת כוח משתנה (עד 100 אחוז לציר עם האחיזה) ב-GLE 400d וב-GLE450.
משום מה, ולמרות שאנחנו מעריכים את פעולת התיבה הזו בדרך כלל, כאן זה עובד פחות טוב - כנראה עקב כיול ייחודי פחות מוצלח הגורם לה להסס לעיתים בהורדת הילוך, ולהיות איטית מהמקובל בהעלאה. אופי פעולתה, בעיקר תחת עומס, רחוק מלהיות מושלם.
נוחות והתנהגות: מרצדס מעדכנת שהדגם החדש קשיח ב-20% ומשתמש באלומיניום (מכסה מנוע, כנפיים קדמיות וחלקי מתלה) כדי לשמור את עליית המשקל (בין 50 ל-80 ק"ג) עקב המידות הנדיבות יותר, בתחום הסביר. אבל עיקר החידוש ב-GLE נוגע למערכת מיתלי אוויר אדפטיבית מתוחכמת בעלת שימושים מעניינים ואף ייחודיים. ראשית, מרצדס מציעה ברשימת האבזור שתי מצלמות הסורקות את פני הדרך לפנים, מדווחות על שיבושים ובכך מאפשרות למערכת ניהול המתלים להתאים את רמת השיכוך הנדרש. את זה אנחנו כבר מכירים מדגמי היוקרה הסופר-יקרים של היצרנית, אך זו רק ההתחלה.
מערך המתלים החדש משדרג את רכב הפנאי לקצה העליון של תעשיית הרכב, בכל רמת מחיר או ייעוד, ומיידית הופך לפאר תוצרת המותג. הוא מאפשר למשל שליטה עצמאית - דרך צג המגע - על כל פינת מרכב בנפרד להעלאה או הורדה תוך יצירת עיוות מוחלט של תנוחת הרכב במרחב, או סתם מעבר מכשולים מורכבים. הוא מאפשר התאמה קבועה מראש למצבים שונים (גרירה, נסיעה בשטח סלעי או חולי) ואפילו נדנוד הרכב מעלה מטה כדי להיחלץ מתוואי טובעני כמו חול עמוק למשל.
הוא גם מעניק ל-GLE, בדומה ל-S קופה, יכולת "קידה" לחלקו הפנימי של העיקול תוך שהוא מרים את חלקו החיצוני של המרכב (עד 3 מעלות, כמו באופנוע) ומצמצם בכך את השפעת זוויות הגלגול אך בעיקר מעניק ליושב ברכב תחושה מאוד מוזרה. הכוונה כאן אינה לשפר את היכולת הדינמית דווקא, אלא למנוע מהנוסע כוחות G מיותרים שיטרידו את שלוותו במושב המצוין.
מרצדס לא איפשרו - באופן מוזר ולא אופייני - כל התנסות בנהיגת שטח, למרות שה-GLE עדיין מצוייד בהילוך כוח, בשונה ממרבית המתחרים. על הכביש הוכיח ה-GLE שהוא דינמי יותר, מהודק מבעבר, גם אם אינו הטוב בקטגוריה מבחינה זו. אין ספק שמרצדס העדיפה לשפר ואף לשפר את רמת הנוחות, ובכך הצליחה מעל ומעבר. רוצים רכב בקטגוריה זו שיתגמל נהגים נמרצים? חפשו במקום אחר. רוצים את הכי נוח? מצאתם.
סיכום: מרצדס GLE החדש טוב מקודמו המסורבל ומגושם (ומיושן), וכאשר יגיע אלינו בעוד שבועות ספורים הוא צפוי לעשות כאב ראש לא קטן לרוכשים פוטנציאליים. גם מכיוון שמבחינות מסוימות - טכנולוגית למשל, ע"ע מערך המתלים ומערכת ההפעלה - הוא מדלג מעל מתחריו והרחק לפניהם, אבל לא רק. ה-GLE שנחשב בעבר כסוג של רכב פונקציונלי גם אם יוקרתי, הופך באחת ובאופן מפתיע לסוג של נושא הלפיד במרצדס. עם רמה טכנולוגית והשקעה בחדשנות שספק אם תמצאו בכלי רכב כלשהו כיום.
הוא אמנם לא הכי מהנה לנהיגה ואפשר היה להשתדל יותר בסעיף העיצוב החיצוני, אך מלבד זאת הוא מקבל מלוא נקודות כמעט בכל סעיף. שאפו.
מנוע | 6 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2,925 סמ"ק / דיזל |
הספק מרבי | 330 כ"ס ב-4,400 סל"ד |
מומנט מרבי | 71.4 קג"מ ב-1,200 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה קבועה / אוטומטית 9 הילוכים |
אורך | 492.4 ס"מ |
רוחב | 194.7 ס"מ |
גובה | 177.2 ס"מ |
בסיס גלגלים | 299.5 ס"מ |
משקל | 2,265 ק"ג |
נפח תא מטען | 630-825 ליטר |
100-0 קמ"ש | 5.8 שניות |
מהירות מרבית | 240 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 14.3 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 184 גרם לק"מ |
מחיר משוער | 600 אלף שקל |
כריות אוויר | 7 כריות אוויר |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
הכתב היה אורח חברת מרצדס