שתף קטע נבחר
 

בעקבות תחקיר פייסבוק: המניות צונחות, העובדים מדוכדכים וצוקרברג לא ידע

"למה החברה הזו כל כך גרועה בלנהוג לפי מצפן מוסרי?" כך נכתב בשרשור אנונימי של עובדי פייסבוק, ביחס לתחקיר של הניו יורק טיימס. מארק צוקרברג טוען כי לא ידע על מערך ההשמצות שבמוקד התחקיר, המפרסמים מעבירים ביקורת והמניות ממשיכות לצנוח

התחקיר על אופן ניהול המשברים של בכירי הרשת החברתית הפופולרית בעולם ממשיך לעורר הדים: לאחר שה"ניו יורק טיימס" חשף בשבוע שעבר את הדרכים שבהן צמרת פייסבוק בחרה כדי להתמודד עם מעורבות זרה בפלטפורמה, פייק ניוז ומשבר קיימברידג' אנליטיקה, הולכת וגוברת הביקורת - הפנימית והציבורית - על התנהלות החברה, ובראשה המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג, וסמנכ"לית התפעול שריל סנדברג.

 

 מארק צוקרברג גבעת הקפיטול (צילום: AFP)
הוא לא ידע. מארק צוקרברג(צילום: AFP)

 

במרכז התחקיר נחשף כי פייסבוק שכרה את שירותיה של חברת הייעוץ ויחסי הציבור Definers, שבאופן אסטרטגי פגעה במהימנותם של מבקרי פייסבוק באמצעות פרסום קשרים בינם לבין המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס - מהלך שנטען כי הוא אנטישמי במובהק. בעקבות התחקיר, הודיע מארק צוקרברג כי לא הוא ולא סנדברג ידעו על השותפות העסקית עם Definers: "גיליתי על כך רק אחרי שקראתי את התחקיר", אמר בשיחה עם עיתונאים. פייסבוק פיטרה באופן מיידי את החברה בעקבות הפרסום.

 

ב"בלומברג" פורסם כי המורל של עובדי פייסבוק נפגע גם הוא בעקבות פרסום התחקיר. העובדים נוהגים להשתמש באפליקציית Blind, לשרשורים אנונימיים העוסקים בביקורת פנימית על פייסבוק. בין היתר כתבו העובדים: "למה החברה הזאת כל כך גרועה בלנהוג לפי מצפן מוסרי?", "אני פאקינג מותש מלנקות את כל הבלאגן והטעויות המרושלות, כשכל מי שאחראי להן רק הופך יותר עשיר". עובד אחר כתב: "צוקרברג נשען יותר מדי על אחרים בהחלטות שהוא צריך לעשות בעצמו".

 

הצרות של פייסבוק ()

 

גם מניות החברה ממשיכות במגמת הצניחה, שהחלה בחודש יולי האחרון, עם ההכרזה של פייסבוק שלפיה קצב גידול המשתמשים יאט בצורה משמעותית בשנים הקרובות. מהונו האישי של צוקרברג נחתכו יותר מ-30 מיליארד דולר מאז, כשברקע פרשיות נוספות דוגמת פרצת האבטחה הגדולה שנחשפה בחודש ספטמבר. הצניחה במניות היא גורם משמעותי נוסף המשפיע על המוטיבציה של עובדי פייסבוק, שכן רבים מהם מקבלים אופציות במסגרת השכר שלהם. ה"וול סטריט ג'ורנל" פרסם את תוצאות סקר פנימי שנערך בקרב עובדי פייסבוק, שלפיו 70 אחוזים גאים לומר כי הם עובדים בחברה, בהשוואה ל-87 אחוזים בשנה שעברה. הסקר נערך לפני פרסום התחקיר.

 

גם המפרסמים - הכוח הכלכלי המניע את הרשת החברתית, לא נמנעו מלהביע את דעתם בעניין התחקיר. כמה מהם אף העבירו ביקורת באמצעות מכתבים פתוחים. "עכשיו אנחנו יודעים שפייסבוק לא תבחל באמצעים כדי לייצר רווחים. אין להם שום אמת מוסר", אמר רישאד טובקוולה, מבכירי חברת Publicis Groupe, תאגיד פרסום גלובלי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים