שתף קטע נבחר
 

ציור של ישו מהתקופה הביזנטית התגלה בדרום

חוקרים מאוניברסיטת חיפה אמרו כי עד כה לא התגלו בישראל יצירות עם פניו של ישו בכנסיות מהתקופה הביזנטית. הציור התגלה על קיר בכנסייה הצפונית בשבטה, וישו מוצג בו כנער צעיר בעל שיער מתולתל

 

 

ציור קיר מהתקופה הביזנטית שבו מתואר ישו הנוצרי כנער צעיר - ראשון מסוגו בארץ מתקופה זו - התגלה במהלך חפירות שנערכו על ידי אוניברסיטת חיפה בשבטה שבנגב.

 

ציור הקיר נמצא בכנסייה הצפונית בשבטה, והוא מתאר ככל הנראה את סצנת הטבלתו של ישו על ידי יוחנן המטביל, שזוהה גם הוא בציור. "בגלל מצב השימור הגרוע של ציור הקיר, שבו נותרו שרידים מעטים של צבע, ובגלל שהוא נמצא גבוה, במקום שקשה לראותו, קל היה 'לפספס' את קיומו, למרות מחקרים שונים שנעשו באתר. והינה לפתע, אולי בגלל שקרני השמש בדיוק האירו את המקום, הבטתי למעלה וראיתי זוג עיניים מביטות בי חזרה", אמרה ד"ר אמה מעיין-פנר מהחוג לתולדות האמנות באוניברסיטת חיפה, חברה בפרויקט החפירות המדעי בשבטה שנערך על ידי אוניברסיטת חיפה. התגלית הנדירה של פני ישוע הנוצרי התפרסמה בכתב העת היוקרתי Antiquity..

 

הציור מהתקופה הביזנטית (צילום: דרור מעיין)
הציור מהתקופה הביזנטית(צילום: דרור מעיין)

הציור מהתקופה הביזנטית (צילום: דרור מעיין)
הציור מהתקופה הביזנטית(צילום: דרור מעיין)

 

פרויקט החפירות בשבטה, בהובלתו של פרופ' גיא בר עוז מאוניברסיטת חיפה, מתקיים זה מספר שנים ובמהלכו נמצאו לא מעט גילויים חדשים על הסיבות לקריסת החברה הביזנטית בנגב במאה השביעית לספירה. ואולם, מציאת ציור הקיר של פניו של ישו היא יוצאת דופן ומשמעותית אפילו עבור הפרויקט הנוכחי. הזיהוי של ד"ר מעיין-פנר, יחד עם ד"ר רוית לין, ראש המגמה לשימור בחוג לארכיאולוגיה של אוניברסיטת חיפה, הוא הראשון שנמצא במסגרת כנסייה ביזנטית בארץ ישראל, מקום לידתה של הנצרות.

 

לאחר שציור הקיר צולם ברזולוציה גבוהה ובתנאי תאורה שונים על ידי בן זוגה של ד"ר מעיין-פנר, הצלם דרור מעיין, הם הצליחו לזהות בצורה ברורה יותר את שרידי הסצנה המצוירת שלפניהם: נער או גבר צעיר, בעל שיער קצר ומתולתל ועיניים גדולות ומשמאלו שרידי דמות נוספת, גדולת ממדים ובעלת הילה.

הציור מהתקופה הביזנטית (צילום: דרור מעיין)
שרידי הכנסייה שבה התגלה הציור(צילום: דרור מעיין)

 

"מיקומו של הציור, מעל אגן טבילה בצורת צלב, בנוסף למאפיינים נוספים כמו מיקום שרידי הדמויות, אפשרו לנו לזהות שמדובר בסצנת הטבלתו של ישוע. אין לנו ספק שבדומה לסצנות אחרות של ההטבלה, גם בציור זה היו פרטים נוספים שנעלמו עם השנים", אמרה ד"ר לין. הזיהוי החדש ייחודי לא רק מכיוון שהוא הראשון שנמצא בארץ מהתקופה הזו, אלא גם מפני שהוא שופך אור חדש על התפתחותה של האמנות הנוצרית לאורך השנים, ולכן גם על התפתחות הנצרות עצמה.

 

לדברי ד"ר מעיין-פנר, הדימוי המוכר של ישו באמנות לאורך ההיסטוריה הוא של דמות בעלת שיער ארוך, פעמים רבות עם זקן שחור. והנה, בציור הזה הוא מתואר כבעל שיער מתולתל ותווי פנים עם מאפיינים מזרח-תיכוניים.

 

הצוות מאוניברסיטת חיפה ממשיך במחקר האינטרדיסציפלינרי הייחודי, שאותו יובילו ד"ר לין וד"ר מעיין-פנר יחד עם ד"ר יותם טפר ופרופ' בר-עוז כחלק מפרויקט החפירות בשבטה. במסגרת המחקר יילמדו וייחקרו פרטי ציור הקיר על מנת להבטיח את שימורו בעתיד. בנוסף לחקר תוכניתו האיקונוגרפית, מתכוונים החוקרים לבחון את החומרים והטכניקות שהיו בשימוש ולקבוע את התנאים האופטימליים לשימור השרידים הביזנטיים העתיקים, הנדירים, החשובים והרגישים כל כך ששרדו על קירות האבן בנגב כ-1,500 שנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דרור מעיין
דמותו של ישו בציור
צילום: דרור מעיין
מומלצים