שתף קטע נבחר
 

בלאק פריידי כל השנה

שיגעון הקניות ברשת החודש הוכיח יותר מתמיד את החשיבות של חנויות וירטואליות לעסקים. כך עושים את זה נכון

בשיתוף בנק הפועלים

 

חלקכם אולי נחשף למותג החולצות MISMAS שהתחיל מדף האינסטגרם "משפט אחד ביום", נכנס לתודעה הישראלית וזכה להצלחה מרשימה עם 67 אלף עוקבים. אבל מה שאתם לא יודעים הוא שההצלחה נפלה על יזם המותג, עידו גרינברג בן ה־35, ביום בהיר אחד וממש במקרה. "לחברה הכי טובה שלי היה יום הולדת והיא ביקשה שאכין לה מתנה מיוחדת עם אחד המשפטים הכי מוצלחים שלי בעמוד האינסטגרם שלי - 'תתאהב בי כבר יא אפס'", מספר גרינברג.

 

מכר 1,500 חולצות בשלוש שעות. עידו גרינברג (צילום: ניב רוזנברג)
מכר 1,500 חולצות בשלוש שעות. עידו גרינברג(צילום: ניב רוזנברג)

 

"החלטתי שאני מדפיס לה את המשפט על חולצה וקבענו להיפגש בערב. חיכיתי לה והיא לא הגיעה, אז החלטתי שאני תולה את החולצה על קולב ומעלה לאינסטגרם, כל כך הייתי גאה בחולצה שהייתי חייב להראות אותה לעולם. אחרי שעתיים היו לי יותר ממאה שיחות והודעות שלא נענו בנייד. הבנתי שיש כאן משהו גדול", הוא מספר. "אנשים כבר הזמינו ממני מידות, שלחו בקשות מיוחדות, לא חשבתי לרגע שמישהו ייקח את החולצה ברצינות".

 

גרינברג הבין שיש לו מומנטום שכדאי לנצל אבל הוא לא ידע איך. "יצא שבגלל הרשתות החברתיות, עוד לפני שהיה לי מוצר, נוצר לי קמפיין מטורף. האופציה הכי מהירה שלי הייתה לפתוח חנות אינטרנטית. תוך שלושה ימים היה לי אתר שכלל את כל הפריטים, מידות, מק"טים וכל מה שצריך כדי להקים חנות אמיתית. בשעה 23:00, שלוש שעות מרגע פתיחת האתר, מכרתי 1,500 חולצות בסכום של מאה אלף שקל. נציג של האתר אפילו התקשר ושאל אם אני מבצע הלבנת הון. מאותו רגע ישבתי בבית בפיג'מה והוצאתי בכל יום אלפי משלוחים מהדירה ללקוחות. עכשיו יש לי מחסן משלי, חברת שילוח ומערכת שמחברת בין חברת המשלוחים לבנק והכל אני עושה מהבית".

 

רוצים להקים חנות אינטרנטית או לשפר את הקיימת? לפניכם כמה עצות מהמומחים בתחום.  

 

1. אפשר למכור כל דבר: "כל עסק שרוצה להגדיל את מחזור ההכנסות שלו בצורה משמעותית חייב לגשת לפלטפורמה אינטרנטית. פתיחת חנות וירטואלית שמאפשרת גישה ללקוחות בארץ ובחו"ל יוצרת הכנסה נוספת לעסק, בין אם זה למי שהוא פרילנסר או לעסק שרוצה לפתוח שווקים נוספים. מניסיוני, זה יכול לחולל פלאים למחזור העסקים", מספר יוחנן קפלניקוב, הבעלים של האקדמיה ללימודי WordPress ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים. "בניגוד למה שרוב האנשים חושבים, לפתוח חנות אינטרנטית זה עסק לא מורכב בכלל ויש פלטפורמות קיימות שבהן ניתן לפתוח חנויות וירטואליות למתחילים ועד לחנויות יותר מורכבות ברמה המקצועית. עיקר העסקים הקטנים והבינוניים שרוצים למכור את מוצריהם בשוק מוכרים חבילת מוצרים מסוימת. את חבילת המוצרים הזו אפשר להכניס לכל פלטפורמה אינטרנטית וזה לא מצריך אף שינוי בסל המוצרים. אותו מוצר שנמכר בחנות יימכר באותה צורה גם בחנות האינטרנטית".

 

 

"חנות זה לא עסק מורכב". קפלניקוב ()
"חנות זה לא עסק מורכב". קפלניקוב

 

2. שירות לקוחות מסביב לשעון: "הקריטריון הראשון כדי להתפתח לחו"ל זו היכולת שלך לעמוד בתקשורת עם לקוחות ממקומות מרחוקים ואזורי זמן אחרים. שירות לקוחות הוא הדגש החשוב ביותר שחברה קטנה צריכה להקפיד עליו", מסביר קובי חדד, מנכ"ל קבוצת Business Grow. "אם אתה פונה לשוק האמריקאי ואין לך יכולת לענות לאנשים באמצע הלילה, כשאצלם זה אמצע היום, אז אני לא ממליץ לגשת לשוק האינטרנטי כי זה האספקט הכי חשוב במענה ללקוח. הכי חשוב זה לדעת להתנהל בצורה מושלמת לפני שיוצאים החוצה, אחרת מה שקורה זה שעסק משקיע הרבה כסף במלאי ראשוני ובשיווק המוצר, אבל בגלל שאין ניסיון קודם נכון שממנו העסק התחיל הרבה מאוד מפסידים את הכסף שהשקיעו בגלל התנהלות לא מתוכננת ולא נכונה".

 

 

הכי חשוב: שירות לקוחות. חדד (צילום: ישראל הדרי) ()
הכי חשוב: שירות לקוחות. חדד (צילום: ישראל הדרי)

 

3. חנות בתוך פלטפורמה קיימת. בשנים האחרונות הרבה יזמים בוחרים להיות "מתווכים" בחנויות דיגיטליות, במקום לפתוח לעצמם חנות אינטרנטית ממותגת. קפלניקוב עושה סדר ומסביר מה ההבדל בין מתווך באינטרנט לבין מוכר. "יש שתי אפשרויות שמוצעות לפתיחת חנות בעולם הווירטואלי: הראשונה היא דרך פלטפורמה עולמית קיימת כמו אמזון, עלי אקספרס, אטסי ואחרים, או פלטפורמה מקומית כמו 'מרמלדה', שבה צריך להכניס תמונות וקודים של מוצרים שאתה מוכר, בין אם יצרת אותם ובין אם סחרת בהם, והפלטפורמה עצמה משווקת את אותם מוצרים לכל מי שנכנס אליה. האפשרות השנייה היא לפתוח חנות משלך - עם כרטיס ביקור משלך ומוצרים שהם אך ורק שלך. אפשר לפתוח חנות ללא עלות ואפשר לשלם לגוף מקצועי שמבין בתחום, ובטווח של עשרות דולרים בודדים להיכנס למגרש של הגדולים".

 

למה בכלל עדיף חנות עצמאית ולא דרך פלטפורמה כמו אמזון? הפלטפורמות גובות אחוז מסוים מהמכירות שלכם כעמלה.

 

4. להתחיל בקטן. "הרבה מאוד עסקים שנכנסים לתחום החנויות הדיגיטליות נבהלים בהתחלה כי הם שמים לב שהם השקיעו יותר כסף ממה שהם הרוויחו בתקופת זמן קצרה, וזו הסכנה", מזהיר חדד. "כדאי להתחיל בהשקעה קטנה, לראות שהכל עובד כמו שצריך ורק אז לשים את הרגל על הגז ולהשקיע יותר. כך היכולת שלך להתמודד עם העולם הגדול היא בריאה ומוצלחת יותר".

 

5. לא לוותר על החנות הפיזית. על אף שכתבנו על כמות היתרונות שמניבה הטכנולוגיה והקִדמה, קפלניקוב עדיין לא חושב שיש תחליף לחנויות פיזיות. "חשוב להדגיש שדווקא יצירה של חנות וירטואלית מעודדת ויוצרת גידול במספר המבקרים והרוכשים בחנויות. לא רק שהחנות מוכרת בעצמה, היא אפילו גורמת לכך שאנשים יעשו השוואות ובדיקות ויגיעו לחנות הפיזית כדי לרכוש את המוצר. לדעתי החנויות לא ייעלמו, אולי הן ישתנו בקונספט כי לאנשים תמיד יהיה הדחף הפיזי לבוא ולמדוד במקום. אולי יהיו יותר חנויות קטנות אבל אין ספק שהטכנולוגיה לא תגשר על הקנייה הפיזית. יש אפילו מחקרים שמראים שפתיחת חנות וירטואלית מגדילה את כמות האנשים שמגיעים לחנות הפיזית הקיימת. למעלה מ־30% מגיעים בפעם הראשונה לחנות הדגל בעקבות האתר האינטרנטי".

 

בשיתוף בנק הפועלים

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים