חשמל ל-200 ק"מ ב-20 דקות: עמדת טעינה מהירה ראשונה נחנכה
עמדת טעינה מהירה נחנכה בקניון M הדרך בבית ינאי. בחודשים הקרובים יצטרפו עוד 14 עמדות ברחבי הארץ ברשת שמקימה חברת ג'ינרג'י. המטרה: לאפשר לחשמליות נסיעות בין עירוניות ללא הגבלת טווח. טעינה רגילה של חשמליות אורכת 6-8 שעות
לראשונה בישראל: עמדת טעינה מהירה לרכב הותקנה היום (ה') בקניון M-הדרך הסמוך למחלף בית ינאי שבכביש 2, כחלק מפריסה ארצית רחבת היקף של ג'ינרג'י בישראל. העמדה מסוגלת להטעין את סוללת חלק מהחשמליות ממצב ריק ל-80% סוללה בתוך 20-30 דקות בלבד, במקום כ-6-8 שעות בטעינה רגילה.
מחקר: בישראל ינועו כ-200 אלף מכוניות חשמליות ב-2025
ב.מ.וו, מרצדס, פולקסווגן ופורד מפתחות רשת טעינה מהירה
בין החשמליות שכבר נמכרות בארץ ויוכלו להשתמש בעמדה נמצאות ב.מ.וו i3 ויגואר i-פייס. חשמליות אחרות, כמו רנו זואי ומאות הפלואנס ZE ששיווקה בטר פלייס ועדיין נוסעות, לא תומכות בטעינה מהירה. גם חלק מהרכבים ההיברידים-נטענים ("פלאג-אין") שנמכרים בארץ, כמו מיצובישי אאוטלנדר PHEV, יוכלו להשתמש בעמדה כדי לנסוע יותר מרחק על חשמל. בשנה הקרובה צפויים להגיע ולהימכר בארץ עוד דגמים חשמליים רבים, ביניהם יונדאי איוניק וקונה, קיה נירו, ניסאן ליף ואודי E-טרון.
העמדה בקניון M הדרך מאפשרת להטעין שני כלי רכב בו זמנית, ובקרוב תקים החברה רחבת טעינה מהירה שתספיק לשישה כלי רכב בו-זמנית. בג'ינרג'י מבטיחים שהחניות בעמדה יישמרו רק לרכבים חשמליים.
ג'נרג'י זכתה השנה בקול קורא שפירסמו משרד האנרגיה ומנהלת תחליפי הנפט, אשר העניק לה תקציב של 4 מיליון שקל להקמת רשת של 10 עמדות. אולם באחרונה ייעלו בחברה את עבודת ההתקנה והחליטו להרחיב באותו תקציב את הרשת ל-15 עמדות, מקריית שמונה, דרך צומת כוח, קניונים נבחרים בגוש דן, פונדק הק"מ ה-101 של כושי רימון בכביש הערבה, אילת, ועוד.
התשלום על הטעינה יתבצע באמצעות זיהוי הלקוח באמצעות כרטיס אישי או באמצעות יישומון ייעודי לטלפון החכם. המשתמשים יהיו חייבים להיות לקוחות רשומים של ג'ינרג'י, ולא יתאפשר תשלום במקום בכרטיס אשראי.
עלות הטעינה תהיה זהה לעלות החשמל, כאשר החברה לא תגבה לדבריה סכום נוסף עבור השירות. עלות הטעינה תהיה כ-60 אגורות לקילוואט שעה, והמחיר ינוע לפי גודל הסוללה. לב.מ.וו i3 למשל יש סוללת 33 ק"א, וליגואר i-פייס יש 90 ק"א. לקוח אשר יטעין את רכבו בשעות הלילה באמצעות העמדה המהירה יזכה לתעריף זול בכ-50%.
"נמשיך לפתח את רשת הטעינה שלנו, כדי לאפשר לבעלי חשמליות להתנייד ברחבי הארץ", אמר רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י. החברה תתמודד במכרז שפירסם באחרונה משרד האנרגיה, למימון התקנה של עוד 60 עמדות טעינה מהירה ברחבי בארץ, מכרז שבו צפויות להתמודד גם אפקון וחברות נוספות. ג'ינרג'י פועלת גם באירופה ובהודו ורכשה ממפרקי בטר פלייס את רשת עמדות הטעינה האיטית שהקימה החברה בארץ, ועל בסיסה היא מפעילה כעת רשת של מאות נקודות טעינה כאלה בישראל.