רמי לוי: עלייה במכירות ושחיקה ברווחיות ברבעון השלישי
הרווחיות הגולמית של הרשת נשחקה מ-22.3% מהמכירות ל-20.8% בלבד. הסיבה: העמקת מבצעי ההוזלות לחגי תשרי. למרות שהרווח הנקי של הרשת ירד ב-1.6% ל-29.8 מיליון שקל, היא החליטה על חלוקת דיבידנד
העמקת מבצעי ההוזלות לחגי תשרי הובילה לשחיקת הרווחיות הגולמית של רשת רמי לוי ברבעון השלישי השנה ל-20.8% מהמכירות לעומת 22.3% בתקופה המקבילה אשתקד. כתוצאה משחיקת הרווחיות הגולמית ולמרות ירידה בשיעור הוצאות המכירה והשיווק, נשחקה גם הרווחיות התפעולית ולוי חתם את הרבעון עם ירידה של 1.7% ברווח הנקי שהסתכם ב-29.8 מיליון שקל. למרות שחיקת הרווחיות, החברה החליטה על חלוקת דיבידנד בגובה 22 מיליון שקל.
עיתוי חגי תשרי הגורמים לעלייה בסל הקניות, בתוספת פתיחת 2 חנויות חדשות, איפשרו ללוי לרשום ברבעון השלישי השנה עליה של 9.3% במכירות שהסתכמו ב- 1.4 מיליארד שקל. מכירות החנויות הזהות צמחו בשל עיתוי החג ב-6.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
העלייה במכירות השפיעה רק במעט על הרווח הגולמי, שצמח רק ב-2% והסתכם ב-291.3 מיליון שקל. העלייה הקלה ברווח הגולמי ביחס לעלייה במכירות, הובילו לשחיקת הרווחיות הגולמית. הדבר נגרם כתוצאה מנסיון של לוי להניע לקוחות לסניפי הרשת, באמצעות הגברת והעמקת מבצעי ההוזלות. לשחיקה ברווחיות הגולמית, הצטרפה עליה של 4.6% בהוצאות המכירה והשיווק שהסתכמו ב-244 מיליון שקל.
שיעור ההוצאות ירד מ-18.3% ברבעון השלישי אשתקד, ל-17.5% ברבעון החולף. זאת בעקבות צעדים שננקטו לצמצום ההוצאות השוטפות, ובהן הוצאות אחזקה והסעות עובדים וכן מירידה בקצב פתיחת הסניפים החדשים ולמרות עליה בהוצאות השכר ושכר המינימום, החשמל, הארנונה והוצאות תפעול אחרות.
הרווח הנקי עלה ב-10.2%
למרות הירידה בשיעור ההוצאות, ירד הרווח התפעולי של שיווק השקמה ברבעון ב-3% והסתכם ב-8.1 מיליון שקל. הרווחיות התפעולית נשחקה ל-2.7% מהמכירות לעומת 3% בתקופה המקבילה אשתקד.בתשעת החודשים הראשונים של השנה, עלו מכירות הרשת ב-5.5% ל-4.02 מיליארד שקל כתוצאה מפתיחת סניפים חדשים ועליה של 2.55% במכירות חנויות זהות. הרווח הגולמי צמח בתשעת החודשים הראשונים ב- 3.4% והסתכם ב- 864 מיליון שקל, אולם הרווחיות הגולמית נשחקה ל- 21.49% לעומת 21.91% בתקופה המקבילה אשתקד. השחיקה ברווחיות, לצד צמצום שיעור ההוצאות מהמכירות, אפשרו ללוי לחתום את התקופה עם עליה ברווח וברווחיות התפעולית שעמדה על 3.16% מהמכירות. הרווח הנקי בתקופה עלה ב- 10.2% והסתכם ב- 98.4 מיליון שקל.
רמי לוי, בעל השליטה ומנכ"ל רשת רמי לוי שיווק השקמה: "השחיקה בשיעורי הרווחיות ברבעון מיוחסת בעיקר להורדת המחירים לצרכן והעמקת המבצעים בחגי תשרי השנה, וכל זאת במסגרת מאמצינו לשמור על מיצובה של הרשת כזולה ביותר".
לוי הוסיף: "בימים אלה, אנו מיישמים את אסטרטגיית החדירה אל תוך מרכזי הערים. בהתאם לכך, ברבעון השלישי של השנה השלמנו את רכישת השליטה ב"קופיקס גרופ", וכבר במהלכו שיפרנו את תנאי הסחר, התחלנו ביישום צעדי התייעלות והבאנו לשיפור חד בשיעור הרווח הגולמי של הרשת".
על הדוחות הכספיים חתום לראשונה משרד רואי החשבון בריטמן אלמגור זהר ושות׳. המשרד גויס כרואה החשבון המבקר. זאת אחרי שבחודש מרץ, דיווח לוי כי רשות ניירות ערך איתרה פגמים בדוחות הכספיים של שיווק השקמה. בביקורת שערכה הרשות באותם ימים, נחשפו ליקויים מהותיים בביסוס האומדנים ששימשו לקביעת ערכים בדוחות הרשת בשנים 2016-2015, בסעיפי הנחות מספקים ושיפורים במושכר. לנוכח הליקויים, נדרשה שיווק השקמה לפרסם את הסכומים המתוקנים שהוונו בדוחות בשנים 2017-2014 – והחברה זקפה את הסכומים המתוקנים בדוחות לסיכום 2017.
בעקבות ממצאי הביקורת, החליט דירקטוריון החברה על שורת צעדים לשיפור והרחבת מערך הכספים והביק.ורת. עיקרי הצעדים נגעו עיבוי נוסף למערך הכספים של החברה, הגדלת היקף עבודתו של מבקר הפנים, ריענון והעמקת הבקרות לתהליכים הקריטיים והדיווח הכספי בארגון ובחינת ההתקשרות עם רואה החשבון המבקר. רואה החשבון המבקר החתום על דוחות 2017 הוא בן דוד שלוי קופ ושות', אליו הצטרפה פירמת בריטמן אלמגור זהר ושות׳.
צילום: דרור סיתהכל
מומלצים