מה עושים כשטיסה מתבטלת בגלל מזג אוויר סוער? המדריך לחופשה חורפית
מתכננים לטוס לחופשת כריסמס או סקי? כדאי שתדעו מראש - מה תהיו זכאים לקבל, או לא לקבל, אם הטיסה נדחתה עקב מזג אוויר סוער. מה חובה לדעת כשמטיסים ציוד סקי, וגם - מה הפיצוי שקיבלה משפחה שהזמינה חופשת סקי באלפי אירו ובפועל קיבלה במקום זה חוף ים
חופשות חורפיות הפכו בשנים האחרונות לפופולריות מאוד, בזכות הנופים הקסומים שניתן לראות במהלכן וכמובן זכות האפשרות לערוך מסעות שופינג מפנקים וזולים מהרגיל. אולם לעיתים גם במהלך חופשות אלה, יכולים להתרחש אירועים שאינם בהכרח בשליטתכם העלולים לסרבל או להרוס את החופשה, גם אם תכננתם אותה בקפידה מראש.
התייבשתם שעות בשדה התעופה בגלל שלג? לא בטוח שתקבלו פיצוי
נראה שמספר המקרים של סופות שלגים ומזג אוויר סוער רק הולך וגובר, מה שגורם לטיסות רבות להידחות או להתבטל. אין ספק שמקרה כזה של ביטול או עיכוב בטיסה, הוא אחד הדברים המעצבנים ביותר שיכולים לקרות בתחילת ובסוף החופשה.
בחלק מאותם מקרים, על מפעיל הטיסה כלומר חברת התעופה, לשלם לנוסעים פיצוי של אלפי שקלים. הפיצוי, שנע בין 1,280 שקלים ל-3,080 שקלים - תלוי במרחק הטיסה, עשוי לרפא במעט את הסבל והנזק שנגרם.
אך במידה ומפעיל הטיסה מוכיח שהטיסה בוטלה: "בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו – לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות" (מתוך חוק שירותי תעופה), הוא עשוי להיות פטור מלשלם לנוסעים פיצוי כספי.
כך לדוגמה, אם מפעיל הטיסה מצליח להוכיח, באמצעות דו"ח מטאורולוגי למשל, שהטיסה בוטלה בשל נסיבות של תנאי מזג אוויר קשים ששררו במועד הטיסה בשדה התעופה, הוא עשוי להיות פטור מלשלם לנוסעים פיצוי.
הטיסה בוטלה או התעכבה? המדריך לנוסעים שרוצים פיצוי
הזמנתם מלון מפנק וקיבלתם סיוט מתמשך? כך תפעלו
בילו לילה בנתב"ג וקיבלו פיצוי של עשרות אלפי שקלים
אז מה תהיו זכאים לקבל מחברת התעופה?
חשוב לדעת כי גם במקרים של עיכובי וביטולי טיסות עקב תנאי מזג אוויר קשים, עדין תהיינה חברות התעופה מחויבות לספק על חשבונן ובהתאם לזמן ההמתנה של הנוסעים עד להמראת הטיסה בפועל – שירותי סיוע והטבות, כמו: לינה בבית מלון (אם נדרשת שהייה של לילה), שירותי הסעה (משדה התעופה לבית המלון וחזרה), וכן מזון שתיה ושירותי תקשורת (החל מאיחור של שעתיים ומעלה בטיסה).
בנוסף, במקרים בהם הטיסה המריאה באיחור של חמש שעות ומעלה או בוטלה - גם בשל מזג אוויר, חברות התעופה מחויבות לספק על חשבונן לנוסעים כרטיסים לטיסה חלופית: "בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי שהונפק ובמועד המוקדם ביותר שניתן" (מתוך חוק שירותי תעופה), או במועד מאוחר יותר בתיאום עם הנוסעים, ובכפוף לקיומם של מקומות פנויים בטיסה.
על כן, אם נקלעתם לסיטואציה כזו ונדרשתם לממן על חשבונכם עלויות אלה או לרכוש כרטיסים לטיסה חלופית ביוקר, חשוב לשמור קבלות על מנת לדרוש החזר עבורם. בנוסף, במקרים של עיכוב בטיסה של מעל חמש שעות או ביטול טיסה, תהיו רשאים להודיע לחברת התעופה כי ברצונכם לבטל את הטיסה לגמרי, ובמקרה כזה תהיו זכאים לקבל חזרה את העלות של כרטיס הטיסה, בתוך 21 יום ממועד דרישתכם בכתב.
האם בכל מקרה של עיכוב עקב מזג אוויר לא זכאים לפיצוי?
במקרים בהם מוכח שחברת התעופה לא עשתה כל שביכולתה כדי למנוע את עיכוב הטיסה, עשוי בית המשפט לחייב את חברת התעופה בתשלום פיצויים. לדוגמה, אם צוות הטיסה לא היה ערוך מספיק או שלא היה צוות חלופי זמין תוך זמן סביר.
כך לדוגמה, בפסק דין שניתן על ידי בית משפט לתביעות קטנות בראשון לציון, נדונה תביעה שהגיש נוסע כנגד חברת תעופה. אותו נוסע היה אמור לטוס מתל אביב לפראג אך במהלך הטיסה הוחלט בשל תנאי מזג אוויר לנתב אותה למינכן, וכתוצאה מכך הגיע הנוסע לפראג באיחור של כ-25 שעות. חברת התעופה טענה כי היא פטורה מתשלום פיצוי משום שהעיכוב נגרם בשל מזג האוויר.
במקרה זה, החליט בית המשפט לקבל את התביעה חלקית, וחייב את חברת התעופה לשלם לנוסע פיצוי בסך 2,800 שקלים. זאת לאחר שנקבע כי החברה לא הוכיחה שעשתה כל שביכולתה על מנת למנוע את הצורך בניתוב הטיסה, לאור עדות שניתנה על ידי נציג חברת התעופה.
הנציג הודה כי הטיסה לא נחתה במינכן רק בשל תנאי מזג אוויר, אלא גם משום שבמטוס לא היה צוות שהיה ערוך להנחית את המטוס בתנאי מזג אוויר ששררו באותה עת בפראג. לכן בית המשפט קבע שחברת התעופה יכולה להציב בכל טיסה לאירופה במהלך חודשי החורף - צוות המיומן להנחית את המטוס גם בתנאי מזג אוויר חורפיים.
מטיסים ציוד סקי? חובה למלא "הצהרת ערך מיוחדת"
ציוד סקי הוא בדרך כלל ציוד יקר ערך ששוויו יכול להגיע לאלפי אירו. במקרים בהם בכוונתכם להטיס ציוד כזה, עליכם לפנות אל נציגי חברת התעופה לפני הטיסה, ולציין בפניהם במפורש כי הכבודה שברצונכם להטיס כוללת ציוד יקר ערך, ולבקש למלא טופס הנקרא: "הצהרת ערך מיוחדת".
בטופס תידרשו להצהיר על הציוד שהנכם מטיסים. מלבד זאת, מומלץ כמובן לרכוש ביטוח נסיעות מתאים הכולל גם ביטוח כבודה. עבור הטסת ציוד יקר ערך מוצהר תידרשו אומנם לשלם לחברת התעופה תשלום נוסף, אך במידה וחלילה הוא יאבד או ייפגע בטיסה, תהיו זכאים לקבל פיצוי התואם את ערכו.
מדובר בסכום שצפוי להיות גבוה בהרבה מאשר סכום הפיצוי שניתן בדרך כלל ושאינו מכסה לרוב את הנזק שנגרם בפועל. במידה וחלילה הגעתם ליעדכם וגיליתם שהכבודה נאבדה או נהרסה, חובה לגשת - עוד בהיותכם בשדה התעופה - אל נציגי חברת התעופה ולדווח על כך, ולהקפיד למלא טופס הודעה על הדיווח ולדרוש לקבל עותק שלו.
על מה חשוב להקפיד כשמזמינים חופשת סקי?
ישנם מקרים בהם נוסעים רוכשים חופשת סקי דרך סוכנות או חברת תיירות, אך כשהם מגיעים לאתר בחו"ל הם מגלים להפתעתם כי אין בו בכלל שלג המתאים לגלישה או כי מדובר באתר שאינו מתאים לצרכיהם, כמו למשל אתר המיועד לגולשים מתקדמים בלבד.
לכן חשוב לוודא מראש שאתר הסקי אליו בכוונתכם לנסוע פעיל לרבות כל המתקנים בו, וכן חשוב לציין במפורש מול החברה שדרכה אתם מזמינים את החופשה - את הצרכים והדרישות שלכם, ולדאוג שהדבר יתועד בכתב.
הזמינו חופשת סקי וקיבלו חוף ים - כמעט 10,000 ש"ח פיצוי
בפסק דין שניתן על ידי בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב, נדונה תביעה שהגישה משפחה כנגד סוכנות שדרכה הם הזמינו חופשת סקי לחו"ל. המשפחה טענה כי בעת שהם ביצעו את ההזמנה הובטח להם שבסמוך למלון בו הם יתארחו - יהיה אתר סקי פתוח.
כאשר הגיעו למקום מסר להם נציג מקומי כי אתר הסקי סגור, ולכן נאלצה המשפחה להתאכסן במלון חלופי הממוקם ליד חוף הים, כשהם עם ציוד גלישה ובבגדי חורף. מנגד טענה הסוכנות כי אין לה אחריות לאשר אירע למשפחה, וכי היה על בני המשפחה לברר בעצמם אם באתר היה קיים שלג טרם הזמנת החופשה.
בית המשפט קיבל את מרבית התביעה, וחייב את הסוכנות לשלם למשפחה פיצוי בסך של כ-9,000 שקלים, תוך שקבע, כי בעת ביצוע ההזמנה התכוונה המשפחה לרכוש חופשת סקי ולא הייתה להם כל כוונה לקבל חופשה אחרת. לכן היה על הסוכנות לבדוק ולוודא כי התנאים באתר הסקי ראויים לגלישה, ומכיוון שלא עשתה זאת, עליה לפצות את המשפחה.
• אהוד פאי הוא עו"ד העוסק בדיני תעופה ודיני תיירות.
• אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.