סיאט טראקו (נהיגה ראשונה) - למשפחה הדינמית
על אותו בסיס התומך בסקודה קודיאק המצליח, משיקה כעת גם סיאט דגם חדש בקטגוריית הפנאי. האם יש לו סיכוי להתברג בחבורת הצמרת למרות כניסה מאוחרת אליה? נהיגה ראשונה
במה נהגנו: סיאט טראקו
מתחרים: סקודה קודיאק, פיז'ו 5008, ניסאן אקסטרייל, מיצובישי אאוטלנדר
מתי אצלנו: רבעון אחרון 2019
מחיר משוער: החל מ-180 אלף שקל
בעד: יכולת דינמית, מראה, מרחב פנים
נגד: נוחות נסיעה, עיצוב פנים
בגדול: עד לפני שנתיים וחצי לא היה לסיאט אפילו רכב פנאי מודרני אחד בארסנל. ולמעט האיביזה, אף אחת מהמכוניות שמכרה כאן לא זכתה לפופלאריות רבה. אז נכון, היצרנית מספרד אכן איחרה להיכנס לקטגוריה הצומחת והריווחית ביותר בתעשיית הרכב, ועשתה זאת רק ב-2016 עם האטקה, אבל מאז הצליחה להדביק את הפער וכיום היא מציבה מתחרה כמעט בכל קטגוריית גודל ומחיר - מהארונה הקטן ועד הטראקו הגדול בו אנחנו נוהגים כעת לראשונה.
רכב הפנאי של סיאט אשר יציע שבעה מקומות ישיבה, יתמודד מול מתחרים מוכרים היטב כמו מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן אקסטרייל, פיז'ו 5008 וכמובן אחיו הכמעט-תאום סקודה קודיאק עמו הוא חולק מכלולים רבים וכמובן פלטפורמה. מה שמעלה כמובן מיד את השאלה במה הוא אמור לבדל את עצמו, והאם זה אכן מצליח. יש להזכיר כי בניגוד להבטחות סיאט שניתנו בעת חשיפתו לפני כשלושה חודשים, הטראקו אינו צפוי להגיע בתחילת השנה הקרובה, אלא רק בסופה.
עיצוב ותא נוסעים: לטראקו מראה דינמי ומעניין, כמקובל במותג הספרדי, עם חזית דומיננטית בעלת יחידות תאורה צרות. מאחור יש יחידות תאורה לרוחב דלת תא המטען המייצרות אשליית רוחב, וצמד מפלטים מדומים. ומכיוון שמדובר ברכב פנאי, איך לא יוצמדו לו מגני פלסטיק שחור סביב למרכב וצמד פסי גגון.
בתא הנוסעים יש לוח מחוונים דיגיטאלי ("10.25) עם תצוגת נתונים משתנה ומסך מגע ("8) שנראה כאילו הותקן כלאחר יד. בהתאם לקהל היעד הבוגר יותר מהמקובל כיום במותג, יש כאן גימורי עץ וריפודי עור ואלקנטרה למושבים (בגרסה שבאירוע ההשקה), אבל איכות החומרים פשוטה יחסית וצבע שחור שולט בתא. איכות ההרכבה ברכב המבחן הייתה נמוכה במפתיע עם מרווחים לא אחידים ואפילו חלקים רופפים.
כבסיס משמשת פלטפורמת MQB המוכרת של הקונצרן ולא במקרה, בסיס הגלגלים זהה לזה של הסקודה קודיאק (279 ס"מ) ומאפשר מרחב טוב לרגלי הנוסעים מאחור, בין היתר תודות לאפשרות הזזה למרחק של המושב והסטה של מסעד הספסל האחורי, אך מעט פחות לראש (נמוך ב-2 ס"מ מהסקודה). שורת המושבים השלישית מתאימה בעיקר לנוער אך ליושבים בספסל האחורי יש פתחי מיזוג עם שליטה נפרדת, כמו-גם צמד מגשים נשלפים בגב המושבים הקדמיים.
הטראקו נעדר פתרונות ייחודיים ויוצאי דופן עליהם גאוות הקודיאק, אך יש לו תא מטען בנפח 700 ליטר כשמושבי השורה השלישית מקופלים (107 ליטר יותר מהתאום הצ'כי) ו-230 ליטר כשהם בשימוש.
אבזור הבטיחות במכוניות ההשקה הציג את הארסנל המוכר של קונצרן פולקסווגן לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים, התראה בפני פתיחת דלת כאשר השטח לא פנוי, זיהוי תמרורים ותאורה דינמית. בנוסף יש מערכת קדם תאונה המותחת את חגורות הבטיחות, מפעילה את איתות החירום וסוגרת את החלונות לקראת תאונה.
יחידות הנעה וביצועים: היצע המנועים הוא המוכר של הקונצרן עם טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר ו-150 כ"ס כגרסת בסיס בשידוך לתיבת שישה הילוכים ידנית והנעה קדמית. בסיאט וביבואנית לא יודעים לומר מתי ואם בכלל תוצע במנוע הזה תיבה כפולת-מצמד. יש גם טורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר עם 150 כ"ס או 190 כ"ס המשודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד והנעה כפולה, לא יוצע בישראל. יחידת הנעה היברידית-נטענת עם 210 כ"ס וטווח חשמלי של 50 ק"מ צפויה רק ב-2020.
הגרסה שצפויה להגיע תהיה הבכירה בהיצע, עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר (190 כ"ס) בשידוך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד והנעה כפולה-קבועה. יחידת כוח זו מספקת ביצועים טובים, הן בזינוק מהמקום (8 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש) והן בתאוצות הביניים המדמות עקיפה, תודות לזמינות כוח טובה (32.6 קג"מ ב-1,500 סל"ד) ותיבת הילוכים מהירת-תגובה. התיבה עצמה חלקה ונעימה גם בנסיעה מנהלתית.
נוחות והתנהגות: סיאט מנסה למצב את הטראקו כסמן הדינמי של הקטגוריה. בהתאם, המיתלים נתמכי בולמי הזעזועים האדפטיביים (שלוש רמות קשיחות בהתאם למצב הנהיגה הנבחר) מכויילים באופן נוקשה יחסית למקובל, ומאפשרים כך התנהגות כביש טובה בהתחשב בגודל, הגובה והמשקל. המרכז נתמך היטב בפניות, היציבות הכיוונית טובה והתגובה להגה המהיר (מעט יותר משני סיבובים מקצה לקצה) ראויה, אם כי הוא נטול תחושה ומרגיש מלאכותי שלא לצורך במצב "ספורט".
אלא שעם כל ההערכה ליכולת הדינמית הגבוהה יחסית, הכיול הנוקשה פוגע מעט בנוחות הנסיעה ויכולת ספיגת השיבושים בינונית לכל היותר. צמיגים נמוכי חתך (235-45) שלא לצורך על חישוקי ענק ("20, ושוב שלא לצורך) מסייעים אך ורק באספקט הרושם ולא יותר. בידוד הרעשים טוב למדי.
ברכב המבחן כפול ההנעה הציע בורר מצבים הנהיגה גם מצב "שטח" המתאים את תגובת יחידת ההנעה, תגבור ההגה, קשיחות בולמי הזעזועים האדפטיביים ורגישות מערכות ABS ויציבות לתנאי אחיזה נמוכים, ומכניס לפעולה גם את בקרת הירידה במורד. מערכת ההנעה אומנם מצליחה לטפל בצורה סבירה באובדן אחיזה אבל היכולת מוגבלת לשבילי קק"ל כבושים, בעיקר בגלל מיתלים שמתקשים לבודד שיבושים.
סיכום: סיאט טארקו הוא דגם חשוב המאפשר ליצרנית להיכנס לקטגוריה פופולארית בה לא הייתה עד היום, ועושה זאת עם ערכי המותג בתחום המראה והיכולת הדינמית. אלא שחובה לזכור כי שני תחומים אלה פחות משמעותיים עבור רוכשים פוטנציאליים של דגמי הקטגוריה, ומלבדם קשה למצוא בו יתרונות מול המתחרים הקיימים. ולכן, אם תצליח היבואנית בדרך כלשהי לתמחר את גרסת הבסיס באופן אגרסיבי, יש לו סיכויי הצלחה מסוימים. אם לא, וכך נראה כרגע, הוא צפוי להיות בחירתם של חסידי המותג ולא יותר מכך.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,984 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 190 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 32.6 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה קבועה / כפולת מצמד 7 הילוכים |
אורך | 473.5 ס"מ |
רוחב | 183.9 ס"מ |
גובה | 165.8 ס"מ |
בסיס גלגלים | 279 ס"מ |
משקל | 1,808 ק"ג |
נפח תא מטען | 700 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8 שניות |
מהירות מרבית | 211 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | אין נתון |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | אין נתון |
כריות אוויר | 6 כריות אוויר |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
הכתב היה אורח חברת סיאט