הטורקים לא ממחזרים. הפתרון: רכבות תמורת זבל
טורקיה מדורגת במקום ה-108 מתוך 180 מדינות במדד הביצועים הסביבתיים. כעת, עיריית איסטנבול מנסה לעודד את התושבים למחזר בקבוקים ופחיות תמורת נסיעה חינם בתחבורה הציבורית בעיר. היוזמה זכתה גם לתמיכת רעייתו של ארדואן, אמינה: "צריך ליצור סביבה שניתן לחיות בה"
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
"אני מביאה בקבוקי פלסטיק כל יום", אמרה גרסק שהביאה עמה שקית גדולה של בקבוקים ופחיות. "בעבר הייתי זורקת אותם לפח. זה פרויקט טוב מאוד. אני מאמינה שזה יעזור קצת להעלות את המודעות הציבורית".
המכונות נמצאות בשלוש תחנות מטרו בעיר, ובעירייה מקווים להרחיב את הפיילוט בעתיד. היוזמה היא צעד נדיר יחסית במדינה שבה חיים יותר מ-80 מיליון בני אדם, עם עבר רע בכל הנוגע למחזור ופסולת.
פעילים אומרים כי המצב חייב להשתנות מהר. לדבריהם, ישנם סימנים, אם כי מהוססים, כי הרשויות מתחילות להבין את הצורך לשנות את ההרגלים של האזרחים. טורקיה מדורגת במקום ה-108 עם ציון 52.96 במדד הביצועים הסביבתיים (EPI) לשנת 2018. הדו"ח של המרכז למשפט ומדיניות סביבתית באוניברסיטת ייל מנתח את הביצועים הסביבתיים של 180 מדינות.
אויה גוזל מארגון Mind Your Waste אמרה כי טורקיה מייצרת כ-31 מיליון טון פסולת בשנה, מתוכה רק 11% ממוחזרת. "אנחנו מזהמים את האדמה ואת הסביבה עם פלסטיק, מתכות וזכוכית שנשארים בסביבה הטבעית במשך שנים", היא אמרה.
"היעד שלנו הוא למחזר 35% מכלל הפסולת תוך חמש שנים מהיום", הוסיפה גוזל. "זה יעד נמוך אבל אנחנו מאמינים שההתקדמות יכולה להיעשות". לדבריה, הצרכנים הם אלה שצריכים להחליט בסופו של דבר מה ניתן למחזור. היא גם קראה לצרכנים לוותר על חומרים חד פעמיים. "אנחנו משתמשים בשקית ניילון למשך זמן ממוצע של 12 דקות, אחר כך זה הופך לאשפה", היא אמרה.
עיריית איסטנבול אמרה כי מתוך הפסולת הלא ממוחזרת, 61% נשרפו כדי לייצר חשמל ו-28% נוספים שלא היה בהם שימוש נטמנו.
מדיניות ירוקה לא מהווה כיום גורם שמושך קולות רבים של מצביעים, אבל יש סימנים המעידים כי מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן החלה לשים דגש על הנושא. השר לאיכות הסביבה ועיור, מוראט קורום, אמר כי החל מהחודש הבא ייגבה תשלום על כל שקית ניילון, כפי שקורה כבר היום במדינות אירופאיות אחרות. זו תהיה מהפכה במדינה שמשתמשת בשקיות ניילון באופן מאסיבי. לדברי קורום, כל אזרח טורקי משתמש בממוצע ב-440 שקיות בשנה. המטרה שלו היא לצמצם את השימוש ל-40 שקיות עד שנת 2025.
קמפיין המחזור זכה גם לתמיכת רעייתו של ארדואן, אמינה, שאמרה בכנס בנושא כי המטרה היא ליצור "סביבה שניתן לחיות בה" וכלכלה חזקה יותר על ידי סיווג הפסולת ומחזור. היא הוסיפה כי ארמון הנשיא הוביל את התחום עם הצוות שלו, שעכשיו מיומן בדרכים למחזור פסולת. "לא היו לנו משאיות אשפה במתחם הנשיאותי במשך זמן רב", היא אמרה.
במתקן מיון בפאתי איסטנבול, פסולת אורגנית מופרדת ומעובדת. בסוף התהליך הפסולת משמשת דשן בפארקים ובגינות ברחבי העיר. חומרים שאינם אורגניים, כמו זכוכית, פלסטיק ומתכות, ממוחזרים.
אבראהים חליל טורקרי, ראש אגף המחזור בעיר, אמר כי לתושבים יש אחריות גדולה בהליך המחזור. "אם הפסולת מסווגת במקור, פסולת נקייה יותר תגיע למתקן שלנו ולמפעלים, יהיה לה ערך גבוה כחומר גלם משני, והכול ימוחזר", הוא אמר.
אחמד חמדי זמביל, מהנדס סביבה בחברת מיון הפסולת ISTAC, אמר כי גז משריפת פסולת אורגנית יכול להפוך לחשמל. הוא הוסיף כי סיווג הפסולת במקור הוא קריטי, כך שפסולת סינתטית תסונן החוצה. "נפטרנו כאן מ-7 מיליון טונות של פסולת בשנה האחרונה, והפקנו 400 מיליון קילוואט של חשמל", הוא אמר.
בתחנת המטרו, גרסק התאכזבה לגלות שכל בקבוק או פחית שתכניס למכונה יזכו אותה ב-0.03 לירות בלבד. המשמעות היא שהיא צריכה למחזר 87 פחיות או בקבוקים עבור נסיעה אחת חינם שעלותה 2.60 לירות (חצי דולר). "אבל עדיין, זו התחלה", היא אמרה. "אני מאמינה שהמערכת הזאת תשתפר".