מכה לענקית המסחר אסוס בגלל בלאק פריידיי: המכירות חלשות, המניה צללה ב-37%
אחת מהחברות האהובות ביותר על צרכני האופנה בישראל, קמעונאית האונליין אסוס הבריטית הודיעה כי המכירות שלה בנובמבר, חודש חגי הקניות, "התדרדרו משמעותית". היא הורידה את תחזית הצמיחה והמניה שלה צנחה
חדשות רעות לישראלים: הקמעונאית הבריטית אסוס (ASOS) הוציאה אזהרת רווח בשל מכירות חלשות בחודש הקניות נובמבר. לפי החברה חלה "התדרדרות משמעותית" במכירות שלה בחודש האחרון. בתגובה, במסחר איבדה מניית אסוס 37.6% כשהמניה שלה כבר צנחה ב-41%, מה שהוריד ב-1.4 מיליארד ליש"ט את שווי השוק שלה.
אסוס הורידה את תחזית הצמיחה שלה ל-2019-2018: הצפי היה לעלייה של 20%-25% בהכנסות וכעת היא צופה עלייה של 15% בהכנסות בלבד, כך מדווחת סקיי ניוז. היא אף הורידה את תחזית הרווחיות התפעולית ל-2% מההכנסות, לעומת תחזית של 4%. רעידת האדמה הזאת השפיעה גם על קמעונאיות אופנה בריטיות אחרות שמוכרות אונליין כמו נקסט (NEXT) ומרקס אנד ספנסר, שהמניות שלהן צנחו ב-2.5% וב-4% בהתאמה.
בלאק פריידיי השחור בבריטניה
אסוס יצאה בנובמבר בהנחות עולמיות של 25% על כל האתר ליום הרווקים ו-20% על כל האתר בבלאק פריידי ושוב הנחות של עד 25% בתחילת דצמבר ואפילו הציעה הנחה מיוחדת לחנוכה, אך זה לא תרם להגדלה במכירות לה ציפו בחברה. אסוס אמורה לצאת בימים אלה במבצעים נוספים לקראת חג המולד וסוף השנה האזרחית, מה שעשוי להחליש עוד יותר את המכירות שלה, אם הביקוש לפריטים נמצא בירידה, גם כשהם נמכרים במבצע.
אסוס הודתה שהמבצעים הרבים בהם יצאה תרמו למצב הקשה. בדו"ח שהוציאה מסרה כי המצב קשה במיוחד בגרמניה וצרפת, שווקים בהם פועלות שחקניות מקומיות רבות כמו גם אתרי אמזון מקומיים. בגארדיאן ציטטו את מנכ"ל אסוס, ניל בייטון שאמר כי הוא נדהם לגלות שענף האופנה הציע "רמה תקדימית של מבצעים והנחות לכבוד בלאק פריידיי. בהחלט משהו שלא ראיתי לפני כן". לטענתו, המתחרות של אסוס הציעו הנחות עמוקות יותר מ-20%, אבל האתר לא איבד נתח שוק. הצרכנים של אסוס המשיכו לקנות באתר, אבל בסכומי קנייה נמוכים יותר, כך לטענתו.
אסוס דיווחה על מכירות של 656 מיליון ליש"ט בשלושת החודשים שמסתיימים ב-30 בנובמבר, עלייה של 14% לעומת אשתקד. מחיר המכירה הממוצע שלה ירד ב-6%; גודל סל הקניות הממוצע באתר עלה ב-3% אך שוויו ירד ב-3%. בייטון אמר על כך כי אלו מגמות שהוא לא ראה 9 שנים.
אם עד כה חשבו שהבעיה בענף האופנה נמצאת אצל החנויות הפיזיות בלבד, כעת נראה כי כל השוק בבריטניה, כולל פלטפורמות האונליין, נכנס לסחרור של הנחות אחרי נובמבר הקשה. בין הסיבות לכך: הוצאות נמוכות של צעירים, מזג אוויר לא קר מספיק באוקטובר-נובמבר ועננת הברקזיט המרחפת מעל השוק כולו. מייק אשלי, מנכ"ל האתר ספורטס דיירקט (Sports Direct), החביב גם הוא על ישראלים, אמר על נובמבר 2018 שהוא "הנובמבר הכי גרוע אי פעם, לא יאומן כמה שהוא היה רע". לאחרונה פורסם שבבריטניה שוקלים להטיל מס על קמעונאיות אונליין שמכונה "מס אמזון" במטרה לתמוך בקמעוניות המקומיות.
אסוס פועלת בכ-250 מדינות בעולם ומוכרת מוצרי אופנה של המותג הפרטי שלה ושל מותגים נוספים. המגוון באתר אדיר, המחירים נמוכים, המשלוח לישראל חינם בקנייה מעל סכום מסוים ויש הנחה קבועה לישראלים שימוש בקוד 17IL. כתוצאה מכך, מדובר באחד האתרים הפופולריים ביותר על ישראלים, אחד מחמשת אתרי הקניות האהובים ביותר בישראל, שמוכר פה במאות מיליוני שקלים בשנה.