סובלים מפקקים בגוש דן? ההקלה תגיע בעוד שנים
תכנית נתיבי התחבורה הציבוריים בכבישים המהירים שנועדה לאפשר לאוטובוסים להקדים את הרכב הפרטי מתעכבת: שלושה קטעים יתאחרו בשנה, שניים יקדימו, ורובם יהיו מוכנים רק בעוד כשלוש שנים
נוסעים באוטובוס אבל תקועים בפקקים? תמשיכו לחכות. שלושה משבעת נתיבי התחבורה הציבורית הבין-עירוניים בגוש דן שמקדם משרד התחבורה, יידחו בשנה ולא יהיו מוכנים בשלוש השנים הקרובות. מבדיקה שערך ארגון נוסעי התחבורה הציבורית "15 דקות" על סמך דיווחי חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ), עולה שהנתיב שבין מחלף הסירה בהרצליה למחלף כפר שמריהו על כביש החוף (2) לכיוון צפון, שאמור היה להיפתח השנה, רק ייצא למכרז ברבעון השני של 2020 - ואין מועד לפתיחתו.
מהיר לעיר מתקדם: נת"צים נוספים יוקצו בגוש דן
גם בכביש 5, המכונה הפקק של המדינה, נדחתה פתיחת הנת"צ שוב. זאת למרות שמדובר בציר פקוק ביותר בכניסה ללב גוש דן המשרת תושבים רבים, והפקקים בו שעות העומס הם מהארוכים בישראל. לפי תכנית העבודה לשנת 2017 ,אמור היה להיפתח בו נת"צ ב-2020 .לפי תכניות העבודה העדכניות של נתיבי ישראל, הנת"צ צפוי להפתח רק בסוף 2021 . דחייה של לפחות שנה.
לפי נתוני חברת דסל, זמן הנסיעה בכביש 5 ,במקטע שבין מחלף קסם לגלילות מזרח, התארך בחמש השנים האחרונות ב-45% בשעת השיא. כיום יכול זמן הנסיעה בשעות השיא להגיע ל-50 דקות (בשעה שמונה בבוקר מצומת קסם לצומת גלילות). אם היה נתיב תחבורה ציבורית, זמן הנסיעה יכול היה להתקצר לכ-15 דקות. גם הנת"צ שיחסוך לאוטובוסים את ההמתנה בפקקים במחלף מורשה עצמו, שתוכנן להיפתח בסוף 2020 , ייחנך רק בתחילת 2022 - שוב, עיכוב של למעלה משנה.
מנגד, שני נת"צים אחרים צפויים להקדים את לוח הזמנים: הקטע שבין מחלף גהה בכביש 4 לצומת רעננה צפון, בשני הכיוונים, יהיה מוכן - לפי האומדן הנוכחי - שנה לפני התוכנית המקורית, בסוף 2020. קטע ההמשך, בין צומת רעננה דרום למחלף מורשה, יהיה מוכן כבר בתחילת 2021 במקום בסוף אותה שנה. המשמעות: הקלה צפויה שתושבי השרון יוכלו להרגיש רק בעוד שנתיים-שלוש. קטע נוסף, בין צומת גהה לצומת בר-אילן, סובל מעיכוב בשל צורך בהזזת תשתיות מים. המכרז לביצועו יפורסם גם הוא ברבעון האחרון של 2020 אבל כלל לא ברור מתי ייפתח לתנועה.
בכביש 2 קיים היום נת"צ על השוליים ממחלף פולג לכיוון דרום, המאפשר נסיעה מהירה בשעות העומס ואף העלה את מספר נוסעי התחבורה הציבורית. אותם נוסעים, הנהנים בשעות הבוקר מתנועה ללא פקקים מכיוון נתניה לכיוון תל-אביב, נתקעים בפקקים בשעות אחר הצהריים בכיוון ההפוך. כל זאת עקב היעדר העדפה לתחבורה ציבורית מכיוון דרום (ת"א) לכיוון צפון (נתניה). במהלך השנה הנוכחית אמור היה להתווסף שם נת"צ, אך הוא נדחה למועד בלתי ידוע.
הנת"צים הבין-עירוניים אמורים לקצר משמעותית את זמני הנסיעה בין ערי גוש דן, במטרה למשוך אליהם את נוסעי הרכב הפרטי, וכאלטרנטיבה לקווי הרכבת העמוסים. זאת לפחות עד להפעלת קווי המטרו העתידיים בגוש דן ב-2030 לכל המוקדם. כדאי גם להזכיר כי למרות שלא התקבלה עדיין החלטה בעניין, סביר להניח כי לפחות חלק מהנת"צים יבואו על חשבון נתיבים קיימים בכבישים האמורים, וכתוצאה מכך יחריפו הפקקים עבור נוסעי המכונית הפרטית.
נזק של 35 מיליארד שקלים בשנה
עד כמה נדרשים הנת"צים החדשים? היעדר נתיב העדפה לתחבורה ציבורית מגלילות ועד מחלף פולג בנתניה עולה לנוסעים ב-11 דקות נוספות באוטובוס בכל אחר הצהריים. היעדר נתיב דומה בכביש 5, מקסם עד גלילות, עולה לנוסעים 35 דקות בכל בוקר. היעדר נת"צ בכביש 4, מבר-אילן עד צומת מורשה, עולה לנוסעים ב-33 דקות בשעות העומס, בכל כיוון.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, שנחשף לנתונים, אמר אתמול כי "הפקקים הם מכת מדינה שגורמים למשק נזקים של כ-35 מיליארד שקל כל שנה. אנחנו כבר במצב חירום בכל הקשור לפקקים ועומסי תנועה בישראל".
גיל יעקב, מנכ"ל 15 דקות, אמר שהנת"צים מקצרים משמעותית את זמני הנסיעה והם הכרחיים לפתרון משבר התחבורה. "מצער שמשרד התחבורה לא פועל לקידומם בקצב ובהתלהבות שהוא חונך בחגיגיות עוד כבישים ומחלפים. המציאות מחייבת פתרונות מיידיים, אפשר וכדאי לסמן נת"צים בנתיבים קיימים ובשוליים בטווח זמן מהיר וללא עבודות תשתית מסובכות, ולסייע לציבור לעקוף את הפקקים".
מנתיבי ישראל נמסר: "הפרויקטים בכביש 4 מתנהלים כמתוכנן. הקטע בכביש 2 מתעכב בגלל החלטת ביהמ"ש לשפר את המיגון האקוסטי בצומת כפר שמריהו".