היסטוריה בנמל חיפה: פעילות הרציפים תופרט, מאות עובדים יפרשו
הבוקר נחתם באופן רשמי הסכם הפרטת נמל חיפה, שצפוי להכניס לראשונה לנמל משקיע פרטי שייקח על עצמו 100% מהפעילות. בנוסף, תחל תוכנית פרישה מרצון שאמורה לכלול 200 עד 300 עובדים, בעלות של 2.5 עד 2.7 מיליון שקל לעובד. יו"ר ההסתדרות: "בפנינו עומדת עוד עבודה רבה לקראת הסכם מקביל גם בנמל אשדוד"
פריצת דרך במו"מ על הרפורמה בנמל חיפה
בתחילת העשור הבא אמור להיפתח בחיפה נמל חדש שיופעל על ידי חברת SIPG הממשלתית הסינית, מה שמעמיד את הנמל הנוכחי בעמדת נחיתות: אלא אם כן תירשם שם התייעלות רוחבית, הנהלת הנמל תאלץ לפטר כמחצית מהעובדים בשל התחרות החדשה.
אז מה כולל ההסכם? בנמל תתבצע תוכנית פרישה מרצון, שאמורה לכלול 200 עד 300 עובדים. עלות הפרישה נאמדת ב-2.5 עד 2.7 מיליון שקל לעובד, כמעט 80% יותר מעלות הפרישה הממוצעת של עובד חברת החשמל. למזלה של המדינה, שר התחבורה ישראל כץ התעקש שהפרישה לא תמומן מכיסם של האזרחים, אלא מעודפי הפרשות לפנסיה של עובדי הנמל, ולכן בשורה התחתונה העובדים יממנו את פרישתם מבלי שהציבור אמור לסבול מהמהלך.
עוד נקבע, שעובדי הנמל יקבלו פטור מפיטורי התייעלות למשך 10 שנים מיום פתיחת הנמל החדש, כמו גם הגנה ממשלתית ברמה של 70% מפרמיות העבודה שלהם לאורך 10 שנים.
בהיבט של תכנון ופיתוח, "חזית הים העירונית" תמומש וחברת נמלי ישראל (חנ"י) תתכנן את פיתוח נמל קישון מערב כאשר חברת נמל חיפה תהיה אחראית על הביצוע. נמל קישון מזרח יוחזר לידי נמל חיפה וישמש לפעילות מטען. כמו כן, יואץ התכנון של הרציף המזרחי ושל רציף כרמל ב' כרציפי נמל עמוק - לאוניות מכולה ענקיות.
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר הבוקר כי "ההסכם בנמל חיפה הוא לא פחות ממהלך היסטורי, שיועיל לכלכלה הישראלית בכלל ולעיר חיפה בפרט. הוא יאפשר לנמל לייעל את פעילותו, תוך קידום התחרות ושיפור השירות באופן ניכר לטובת כלל הציבור הישראלי. זוהי רק מחצית הדרך: בפנינו עומדת עוד עבודה רבה לקראת הסכם מקביל גם בנמל אשדוד". לעניין נמל אשדוד יוזכר שבית הדין לעבודה סירב לאשר השבוע לעובדי הנמל להשבית את הפעילות בשל הרפורמה בנמלים.
יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, אשל ארמוני, הוסיף כי "יש עוד אתגרים לצלוח, כמו הסכם הפרישה והמכרז להפרטה. תחום הספנות מתרחב כחלק ממגמה עולמית, ואנחנו מכשירים את נמל חיפה לנמל העתיד".