שתף קטע נבחר
 

תוכנית הנמל החדש במפרץ חיפה אושרה - המתנגדים יערערו

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בחיפה דחתה את ההתנגדויות להקמת שטח תפעולי בנמל המפרץ, בו יאוחסנו דלקים וחומרים מסוכנים; המתנגדים מודאגים: "איך מאשרים תכנית כל כך פוגענית במצב תחלואה חמור כל כך? אין מי שיגן על חיי התושבים". בישיבה התברר כי אישור התוכנית פוגע בתוכניותיה של ראש העיר החדשה להקים בחיפה נמל תעופה בין לאומי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה אישרה היום (ד') את תוכנית המתאר להמשך הקמת נמל המפרץ החדש, ובעיקר את שטחי האחסון שלו - שיוקמו על פני שטח בן אלפי דונם שיובשו מהים. עיריית חיפה, ארגונים ירוקים ותושבים פרטיים הגישו עשרות התנגדויות לשימוש במתחם לצורכי אחסון, בין היתר משום שיאוחסנו בו כמויות גדולות של דלקים מסוגים שונים. כעת מתכוונים המתנגדים להגיש ערעור על התוכניות לוועדה הארצית בירושלים.

 

לכתבות נוספות במדור כלכלה

 

יו
יו"ר הוועדה, איתמר בן דוד, עם הנציגים של החברה הסינית, בעלת נמל המפרץ(צילום: הפורום הישראלי לשמירה על החופים)

במסגרת העבודות להקמת נמל חיפה החדש מיובש שטח של אלפי דונם בו יוקמו הרציפים ושטחי האחסון. בשבועות האחרונים נערכו דיונים בהם נשמעו קולות המתנגדים לאישור שטחי טחסון אלה. עיריית חיפה ביקשה לדחות דיון שאמור היה להיערך מספר ימים לאחר כניסת ראש העיר החדשה לתפקיד, והיום נשמעו התנגדויות העירייה. בישיבה התברר כי אישור התוכנית פוגע בתוכניותיה של ראש העיר להאריך את מסלול שדה התעופה ולהקים בחיפה נמל תעופה בין לאומי, וכן בתוכניות לשינוי תוואי הרכבת.

 

מהנדס העיר, אריאל וטרמן, אמר בדיון כי השטחים המיועדים לאחסון דלק גדולים בהרבה מהצורך ומהנדרש. הוא אמר כי אכן היה מהמתכננים של הנמל החדש ושל שטחי אחסון המיכלים לידו, כדי להוציאם ממיקומם הנוכחי באמצע העיר.

 

עם זאת, וטרמן טען כי השטח הנדרש אמור להיות באזור פנימי יותר של הנמל ולא בשטח המיובש. "לא נכון כלכלית לייבש שטח ולשים עליו חוות מיכלים", אמר וטרמן, "מה שצריך זה אזור תפעולי קטן. שיריון השטח לחוות מיכלים היה מוגזם ולא נכון".

 (צילום: אודי בוך) (צילום: אודי בוך)
(צילום: אודי בוך)
 

אלה נווה, מארגון "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות", שהייתה בין המתנגדים, טענה כי הציבור הוטעה לחשוב שאין כוונה לאחסן דלקים במקום. היא הוסיפה כי אישור אזור האחסון יגדיל את הזיהום ואת רמת התחלואה – הגדולה ממילא במפרץ – בעוד 10-20 אחוז.

 

"זה מצב חמור מאוד שיגבה חיי אדם", אמרה נווה בעקבות אישור התוכנית. "הזיהום בפועל יהיה משמעותית גדול יותר - כי יש עוד תכניות מזהמות שלא נלקחו בחשבון. אנו שואלים - איך משרד הגנת הסביבה ומשרד הבריאות מאשרים, במצב התחלואה והזיהום החמור כל כך, תכנית כל כך פוגענית? אין מי שיגן על חיי התושבים".

 

חנה קופרמן, מהפורום הישראלי לשמירה על החופים, הוסיפה: "לישיבה היום לא הגיע נציג משרד הביטחון. דבר בלתי נתפש, לאור העובדה שמדובר בתכנית בה ישונעו ויאוחסנו כמויות אדירות של חומרים מסוכנים ללא הגבלה. אישור תכנית כזו ללא נוכחות נציג משרד הביטחון היא מחדל, לאור הטילים המדויקים הנמצאים ברשות חיזבאללה".

 

סיעת הירוקים, היושבת באופוזיציה במועצת העיר חיפה, אמרה כי "ההחלטה היא סטירה ממשלתית בפרצופם של ראש העיר ושל תושבי מטרופולין חיפה. החלטת הוועדה לסרב לבקשת עיריית חיפה לאפשר תכנון המתחשב בהרחבת שדה התעופה הבינלאומי, תוך שינוי מיקום מסוף הדלקים והקטנתו, היא כישלון ראשון וצורב מאד של ראש העיר החדשה בחיפה.

 

"במקביל דחתה הוועדה המחוזית באופן גורף את כל ההתנגדויות של אזרחים, ארגוני סביבה וסיעת האופוזיציה - הירוקים של חיפה שעסקו בתוספת העצומה של חומרים מסוכנים וזיהום למפרץ חיפה כתוצאה מהנמל החדש, ללא שום ריסון משמעותי. הוועדה המחוזית שכוללת את נציגי הממשלה ומינהל התכנון, הראתה שהיא שבוייה בידיים של חנ"י והזכיין הסיני שקיבל את הזיכיון להקמת ותפעול הנמל".

ד
ד"ר עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה(צילום: גיל נחושתן)
 

תגובת ראש העיר ד"ר עינת קליש רותם: "התכנית אושרה, למרות שהיא מחרבת באופן חד משמעי את עתידו של שדה התעופה. כל זה קורה באופן חלמאי ואירוני בימים שבהם המדינה מכינה תכנית ארצית לשדות תעופה. לא רק שאין לה פתרונות לתעופה בארץ, שד"ת חיפה יכול להיות קריטי. כאמור, מוסדות התכנון לא חוששים להרוס למרות שאולי מדובר בטעות מרה".

 

קליש רותם הוסיפה כי "זה היה צפוי, אבל טרם נאמרה המילה האחרונה. לא יכול להיות שההסכם של משרד התחבורה וחנ"י עם המפעילים העתידיים חשוב הרבה יותר מראייה כוללת למפרץ ומעתיד המטרופולין של הצפון. מדובר באמירה קשה מאד של חנ"י, משרד התחבורה וועדות התכנון לנו, לתושבי חיפה, ולכל תושבי המטרופולין. יש לנו פתרון לבעיה שישאיר את כל הצדדים מרוצים. זה אמנם לא יהיה קל ויצריך עבודה קשה, אך יישומו של הפתרון לא יגרום עיכובים גדולים בלוחות הזמנים. האופציה האחרת תהיה גרועה הרבה יותר, גם להם וגם לנו. אני קוראת לחנ"י ולשרים הרלוונטיים לעצור שוב כדי לחשוב". 

 

מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים, שהתנגדה לתוכנית מסרה כי "הרשות התנגדה לתוכנית נמל המפרץ השטח התפעולי נמלי, והביעה עמדה נחרצת לפיה התוכנית תהיה בכייה לדורות הגורמת להרס הסביבה וקיבועו של מפרץ חיפה למחסן מכולות, דלקים וחומרים מסוכנים. לתוכנית השלכות גם על תרומת זיהום האויר מתנועת המשאיות, פגיעה בחוף קרית חיים ובעלת פוטנציאל לזיהום נחל קישון. לא יתכן שייבשו ים בשטח של 1,000 דונם, יקחו לתושבים חוף ים, יעמיסו את האזור בתשתיות מזהמות ולא ידאגו לכל הפחות לפיצוי סביבתי להקמת פארק הקישון ותחזוקתו. לא חנ"י היא זו שצריכה לקבוע לתושבי מטרופולין חיפה איך יראה המפרץ. התכנון נעדר כל חזון לעיר ולתושביה. אנו מבטיחים להמשיך ולהיאבק למען המרחבים הפתוחים ופארק הקישון".

 

מינהל התכנון דוחים את הטענות ואומרים כי הנמל החדש יהיה "הירוק ביותר במזרח התיכון". לדבריהם, התוכנית אכן כוללת איתור להקמת נמל דלק. "מתוקף תוכנית זו לא ניתן להקים נמל הדלק זאת אלא רק לאחר שתוגש תוכנית מפורטת אחרת. נמל דלקים זה יחליף את נמל הדלקים הקיים בנמל חיפה", הוסיפו.

 

מאגף התכנון נמסר כי "התוכניתף שמקודמת על ידי חברת נמלי ישראל, מאפשרת בינוי של כ-120 אלף מ"ר סך הכל, והיא תכלול את הקמת שער הנמל דרכו ייכנסו המשאיות והרכבות עם הסחורות, בניין מכס, מסוף מטענים, מוסכים, מבני שירות ומשרדים". בנוגע לערוגת מכולות החומ"ס שאושרה במסגרת הנמל החדש, נאמר כי כמוה קיימת בכל נמל בישראל, והיא אושרה על ידי משרד הביטחון והמשרד להגנת הסביבה. באשר לבקשת עיריית חיפה לגרוע שטחים מהנמל על מנת לאפשר את הבדיקה להארכת מסלול שדה התעופה, ענתה הוועדה כי "תחום הנמל נקבע בתוכנית המתאר הארצית (תמ"א 13 ב/1/1ׂ) וכי במקביל מקודמת תוכנית תשתית לאומית. יצוין כי תוכנית נמל המפרץ מתואמת עם רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים