מאפריל 2019: הסעות אוטונומיות באוניברסיטת בר–אילן
לראשונה בישראל: שאטלים אוטונומיים מתוצרת נאביה הצרפתית יסיעו באוניברסיטת בר-אילן עד 11 נוסעים במהירות שתוגבל ל-25 קמ"ש
אוניברסיטת בר־אילן תהיה המקום הראשון בישראל שבו אפשר יהיה להתנסות בנסיעה ברכב ללא נהג. ל"ממון" נודע שהאוניברסיטה תפעיל שאטלים חשמליים לא מאוישים של חברת NAVYA הצרפתית להסעת באי הקמפוס.
נאביה היא אחת מחלוצות התחבורה הציבורית האוטונומית וממובילות התחום בשוק העולמי. כ-100 כלי רכב אוטונומיים מתוצרתה כבר פועלים ב־15 אתרים בעולם ומסיעים נוסעים במתחמים סגורים. השאטל שלה מסוגל להסיע 11 נוסעים בישיבה ועוד חמישה בעמידה, במהירות של עד 45 קמ"ש. בנסיעות בקמפוס בישראל יוסעו הנוסעים בישיבה בלבד, והמהירות תוגבל בשלב זה ל-25 קמ"ש.
בסוף השבוע חתמה קבוצת "משוב מערכות" בליון על ההסכם ליבוא הכלים, והראשונים יגיעו לארץ בפברואר הקרוב. בחודשיים הראשונים הם יופעלו בבר-אילן ללא נוסעים ובלילות בלבד, כפיילוט שיבחן את ביצועיהם. באפריל הם יתחילו לפעול בשעות היום ולהסיע את באי הקמפוס. לחברה יש כבר הסכם עם אתר נוסף בצפון, והיא תציע את השאטל האוטונומי לרשות אוניברסיטאות וסטארטאפים בתחום האוטו-טק לצורכי מחקר.
היוזמה להפעלת השאטלים האוטונומיים מגיעה ממרכז בר-אילן לערים חכמות, שבראשו עומד ד"ר איל יניב, המשתמש בקמפוס כמעבדה אורבנית. בר-אילן מפעילה כבר היום חמישה שאטלים עם נהג, כולל כאלה שהונגשו להסעת בעלי מוגבלויות. "ההחלטה לעבור למערכת הסעה אוטונומית היא חלק מההתפתחות של האוניברסיטה כמוסד המאמץ חדשנות והתחדשות, לטובת מיליון תושבי גוש דן ועבור עשרות האלפים המגיעים לקמפוס מדי יום. אנחנו שמחים להיות בחזית המחקר והטכנולוגיה בתחום ההיסעים האוטונומיים", אומר מנכ"ל האוניברסיטה זהר ינון.
מנחם גרינבלום, לשעבר מנכ"ל משרד המדע, המנהל את המיזם בחברת "משוב מערכות", אומר כי יבוא האוטובוסים האוטונומיים ייתן פתרון גם לבעיית זיהום האוויר בערים. "תחבורה ציבורית אוטונומית היא הפתרון האולטימטיבי לבעיות הגודש בכבישים ולפליטת מזהמים ויקל את הנגישות במרחב העירוני. הפעלה של שאטלים אוטונומיים במתחמים סגורים, תאפשר לנו היערכות מצוינת לקראת הפיכתנו בעתיד לגורם מרכזי בשוק התחבורה הציבורית האוטונומית".