בנקסי, אמניות אפריקניות ו-94 מיליון דולר: זו הייתה 2018 באמנות
התערוכות השוות של השנה, השיא שנשבר, היצירה שנגרסה והאמניות שעשו היסטוריה: 2018 הייתה שנה פוריה ועמוסה לאמנות. אלה האירועים שנזכור ממנה
אסלה במקום ואן גוך
הכותרת הראשונה של 2018 בתחום האמנות היא מעין סמן של שיח שהמשיך להתנהל כל השנה - על אמנות ופוליטיקה. הכוונה היא לבקשתו של טראמפ מהגוגנהיים לקבל בהשאלה ציור של ואן-גוך לבית הלבן. הבקשה נדחתה על ידי ננסי ספקטור, האוצרת הראשית של הגוגנהיים. בתמורה היא הציעה את "אמריקה", אסלת הזהב שיצר מאוריציו קטאלן, אשר הוצגה באחד מתאי השירותים של המוזיאון ופעלה באופן תקין ומלא. טראמפ, מצדו, לא הגיב על ההצעה.
נשים עושות היסטוריה
סוף-סוף אפשר לדבר על שנת עדנה לאמניות, תיקון שהיה דרוש כבר מזמן. תערוכות יחיד מוזיאליות רבות הוקדשו השנה לנשים, מפרידה קאלו בוויקטוריה אלברט, דרך שרה לוקאס בניו מוזיאום בניו יורק, הילמה אף קלינט בגוגנהיים, טסיטה דין ברויאל אקדמי לונדון, ג'ואן ג'ונאס בטייט ועד לקוסאמה בסיבוב מוזיאונים מדובר. בלוס אנג'לס היו השנה פי שתיים תערוכות של נשים מגברים.
לטורים נוספים של דבי לוזיה ב-ynet
השנה מתברר שאם את גם אישה וגם אפריקנית - אדרבא. אמניות ואמנים אפריקאים זוכים גם הם לעדנה. זו בהחלט הייתה השנה של ניידקה אקונילי קרוסבי, הכוכבת העולה בשמי האמנות. האמנית הניגרית יצרה השנה עבודת קיר ענקית בחזית מוזיאון MoCA בלוס אנג'לס, כיכבה בסרט התיעודי "המחיר של הכל", נכנסה לרשימת האמנים המיוצגים על ידי גלריה דיויד צווירנר המבוקשת, מכרה עבודה במחיר שיא של 3.4 מיליון דולר - ולקניית עבודותיה יש רשימת המתנה.
השיאנית החדשה במרחב המכירות הפומביות היא ג'ני סאביל, שהפכה השנה לאמנית החיה היקרה בהיסטוריה. עבודה שלה נמכרה ב-12.4 מיליון דולר - הרחק מהשיא הגברי, אבל גם זו התקדמות. לסיכום, נראה שתנועת metoo# משפיעה גם בתחום האמנות ואפשר לשער שמגמה זו תמשיך גם בשנה הבאה.
התערוכות הטובות של השנה
זו הייתה השנה של דיויד הוקני - כששבר את שיא היצירה היקרה ביותר לאמן חי עם "פורטרט של אמן", שהוצגה בתערוכת רטרוספקטיבה שלו במטרופוליטן; במט הוצגה גם התערוכה Heavenly bodies של מחלקת האופנה, בהשראת הדת הקתולית. מיליון שש מאות אלף מבקרים נהרו אליה - מספר שהפך אותה לתערוכה הכי פופולרית בהיסטוריה של המט. זאת על אף שהשנה הוחלט לגבות 25 דולר דמי כניסה למוזיאון.
ועוד כמה תערוכות שעשו את 2018: פיקאסו 1932 בטייט מודרן; כריסטיאן בולטנסקי במוזיאון ישראל; "השעון" במוזיאון תל-אביב; פרידה קאלו בוויקטוריה אלברט; אלמגרין ודרגסט בוייטצ'אפל לונדון; איי וויי וויי בשתי תערוכות בלוס אנג'לס; בסקיאט בפונדסיון לואי ויטון; ברביקן בלונדון; איגון שילה בפונדסיון לואי ויטון; זויה צ'רקסקי במוזיאון ישראל; והירושי סוגימוטו במוזיאון תל-אביב.
אקטיביזם אמנותי
האירוע הזכור ביותר מהשנה החולפת היה זה שבו אמן הרחוב המחאתי בנקסי גרס יצירה שלו במהלך מכירה פומבית של סותבי'ס בלונדון. היצירה הגרוסה הפכה לנכס היסטורי, והסיפור סביבה רק יעלה את ערכה בעתיד.
האמן הסיני האקטיביסט איי וויי וויי ממשיך לפעול במרץ לטובת הפליטים באשר הם. כפליט שהיה נרדף בארצו הוא יודע דבר או שניים על סבלם, והשנה השתלט על לוס אנג׳לס בשתי תערוכות עוצמתיות. ב-2018 יצא לאקרנים גם הסרט שלו Human Flow. בכלל, יש תחושה שאמנים כיום מרבים להתאגד סביב נושאים חברתיים ועוסקים בפעילות אקטיביסטית קולקטיבית.
מצב השוק
השנה נשברו כמה שיאים בשוק האמנות. כאמור, דיויד הוקני הפך לאמן החי היקר בהיסטוריה, עם מכירת יצירתו המכוננת מתוך סדרת "הבריכה" תמורת 94 מיליון דולר. בכך הדיח את ג׳ף קונס, שאחז בתואר מאז 2013. קרי ג׳יימס מרשל הפך לאמן השחור החי היקר בהיסטוריה, כשעבודה שלו נמכרה תמורת 21.1 מיליון דולר, אבל כאן הסיפור המעניין הוא דווקא הרוכש: אמן הראפ זוכה הגראמי פי דידי מבשר על אספנים מזן חדש, בעלי אינטרס לשמר ולהעצים את מורשת התרבות השחורה. כמו תמיד, השיאים עושים כותרות אך מאחוריהם מתחבאת תמונה פחות מעודדת של אמני ביניים שמחיריהם מדשדשים. גלריות רבות נסגרו השנה גם בניו יורק ובמרכזי אמנות אחרים בעולם.
הכותבת היא הבעלים של גלריה שטרן, חוקרת תרבות, וכותבת על אמנות מדי שבוע