אתגר החינוך הממלכתי
בט' תמוז תשי"ג (22.6.1953) התקיימה ישיבה יוצאת דופן במליאת הכנסת. ח"כ שושנה פרסיץ, אשת מפלגת הציוניים הכלליים, עלתה אל דוכן הנואמים והציגה את "חוק חינוך ממלכתי"
בשיתוף קרן מנדל
היום אולי קשה להאמין, אבל עד אז לעובדה שבבחירות הכלליות הקלפיות מוצבות בבתי הספר היתה משמעות מיוחדת: כיוון שמערכת החינוך היתה פוליטית לחלוטין, למעשה לא היה הבדל גדול בין בחירת מפלגה לכנסת לבין בחירת בית ספר. המנהלים והמורים היו מזוהים עם הסיעות השונות, ששמרו בקנאות על עצמאותן לחנך את ילדי ישאל על פי דרכן בלבד. כתוצאה מכך בין תוכניות הלימודים השונות כמעט ולא היה דבר משותף.
במדינה צעירה ומאוימת כמו ישראל, המציאות הזו היתה פשוט מסוכנת מדי. היה זה "סיוט", כלשונה של פרסיץ, "אנדרלמוסיה ושחיתות המידות. שהביאה אותנו לידי כך שהחינוך לכאורה נשכח מלבנו ומאבקנו היה על נפש הילד, על נפש ההורים, כחברים העתידים לחזק מפלגה זו או אחרת".
לאחר תהליך ארוך עומעמו המאבקים האלו והוקמה מערכת החינוך הממלכתית, שסימן ההיכר שלה "יהיה המשותף לכל העם – לא המפלג, לא המפצל, לא המרחיק". כך, במעשה אמיץ ומרחיק־ראות, הצליחו קברניטי המדינה להתגבר על הסכנה שמערכת החינוך תזניח את תפקידה הלאומי לטובת טיפוח אקסקלוסיבי של מעגלי זהות קטנים ומפוצלים. היום, שישים וחמש שנים מאוחר יותר, הסכנה הפוכה: בעולם הגלובלי בו אנו חיים דווקא מעגל הזהות הגדול והרחב ביותר, הכלל-אנושי, הוא שמציב אתגר למערכת החינוך הממלכתית שלנו.
התלמידים והתלמידות שנמצאים היום במערכת החינוך הם כולם ילידי שנות האלפיים. עבורם העולם הוא כפר גלובלי קטן – לא כסיסמא אלא כעובדת חיים. ללא ספק, אחד מתפקידיה המרכזיים של מערכת החינוך הוא להפוך אותם לבני בית בעולם הזה. את צעירינו אנחנו מבקשים להפוך לנהגים בקטר היזמות והחדשנות העולמי, שמניע את האנושות אל עבר העתיד. אנחנו מעניקים להם כלים שיקלו על ההתחברות לכל נקודה בגלובוס, מעודדים את הנגישות למאגרי הידע האוניברסליים ושמחים על כל הישג טכנולוגי שהם משיגים. דווקא במציאות הזו, מערכת החינוך הממלכתית חייבת לשמור על תפקיד חשוב נוסף: העמקת ידיעות התלמידים במורשת הלאומית המייחדת אותנו, שימור הנכסים ההיסטוריים המכוננים שלנו וחתירה לפיתוח החזון העולה מהם.
לאחר שבעים שנות עצמאות ישראלית נודע למערכת החינוך הממלכתית תפקיד כפול: עליה להיזהר מלהתנפץ אל השבטיות מחד, ומלהתפוגג אל האוניברסליות מאידך. רק בדרך זו תוכל להצמיח דור חדש של מנהיגים שרגליהם מוצבות עמוק בחברה הישראלית – על כל גווניה, וראשם עסוק בתיקון העולם – על כל מרחביו.
י
שראל התברכה באנשי חינוך מעולים, שראויים יותר מכל למשימה שהפקדנו בידיהם. בהצלחה!
חה"כ יולי (יואל) אדלשטיין הוא יושב-ראש הכנסת ובוגר תוכנית "עמיתי ירושלים" של קרן מנדל
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף קרן מנדל